ساخت صفحه لمسي جديد با قابليت شناسايي دست کاربران!

صفحات لمسی متداول نسبت به تمام انگشت‌های دست رفتاری یکسان نشان می‌دهند. فرقی نمی‌کند که چه کسی و با کدام انگشت صفحه را لمس کند، تغییر در شدت جریان الکتریکی، میزان فشار یا موج نور و صدا موجب تشخیص انگشت می‌شود. اما محققین مرکز تحقیقات کمپانی دیزنی در پیتس‌بورگ صفحه لمسی جدیدی ساخته‌اند که نسبت به افراد مختلف تفاوت قائل می‌شود. در ادامه مطلب می‌خواهیم در مورد این تکنولوژی جدید و جالب بیشتر بدانیم.

همان‌طور که می‌دانید بدن هر انسان تراکم استخوانی خاص خود را دارد، جرم ماهیچه‌ها، حجم خون و آب موجود در بدن نیز متفاوت است. این صفحه‌ی لمسی که Touché نام‌گذاری شده، چند جریان غیرمضر را به بدن شخص می‌فرستد و با توجه به تفاوت فیزیولوژیکی بدن افراد که منجر به داشتن امپدانس متفاوت می‌شود، رفتار جریان عبوری متفاوت خواهد بود و این صفحه‌ی لمسی پیشرفته به اندازه‌گیری این اثر خازنی می‌پردازد.

محققین قادرند این اثر خازنی را در سایر صفحات لمسی و همچنین سایر اجسام مثل دستگیره‌ی در و یا مبلمان هم به کار ببرند و دنیای اطراف ما را به وسایل تعاملی مبدل کنند. البته Touché هنوز در مراحل تحقیق و توسعه به سر می‌برد و برنامه‌هایی که در رابطه با اقتصادی کردن آن وجود دارد، جزء اسرار است.

نگاهی به لایه‌های موجود در این صفحه لمسی داشته باشیم که سه مورد است

لایه‌ی فوقانی: اکسید قلع ایندیوم

بیشتر سنسورهای خازنی که در صفحات لمسی وسایلی مثل ترک‌پد‌ها، نمایشگرهای OLED و سایر وسایل الکترونیکی به کار می‌رود، دارای الکترودی از جنس اکسید قل ایندیوم یا ITO می‌باشد. ماده‌ی هادی جریان الکتریکی را تا نوک انگشتان کاربر هدایت می‌کند. اکسید قلع ایندیوم یک ماده‌ی شفاف است و نور صفحه نمایش LCD که زیر آن قرار گرفته به راحتی از آن عبور می‌کند.

صفحه‌ی سنسور

صفحه‌ی سنسور جریان الکتریکی کوچکی را به لایه‌ی اکسید قلع ایندیوم تزریق می‌نماید. وقتی کاربر صفحه نمایش را لمس می‌کند، جریان الکتریکی از صفحه‌ی سنسور به بدن شخص جاری می‌شود. سنسور روی برد امپدانس بدن کاربر را در فرکانس‌های مختلف اندازه‌گیری می‌کند. جدیدترین نمونه‌ی ساخته شده نهایتاً 1 ثانیه زمان برای کالیبره کردن جهت هر کاربر جدید زمان لازم دارد و وقتی که کالیبره‌ شد، در کمتر از 500 میلی‌ثانیه بدن یک کاربر آشنا را شناسایی می‌کند.

پنل LCD

پنل LCD مسئول فراهم نمودن واسط کاربری گرافیکی است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، امپدانس بدن در مقابل عبور جریانی با فرکانس‌های مختلف اندازه‌گیری می‌شود و برای هر کاربر یک منحنی امپدانس در فرکانس‌های مختلف حاصل می‌شود که حکم شناسه‌ی کاربری وی را دارد.

مشخصات کاری این پنل به صورت زیر است:

    محدوده‌ی اسکن فرکانس: 1 کیلوهرتز تا 3.5 مگاهرتز
    سرعت اسکن: 33 بار در ثانیه
    دقت تشخیص: 97.8 درصد
    زمان تشخیص: 500 میلی‌ثانیه

به نظر شما این صفحه‌ی لمسی هوشمند برای اقتصادی شدن و تولید انبوه چه قدر زمان لازم دارد و اصلاً آیا ممکن است توجیه اقتصادی پیدا کند و در انواع وسایل به ویژه آنهایی که نمایشگر لمسی دارند به کار برود؟


منبع : popsci

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*