5 مورد از تاریخی‌ترین و قدیمی ترین شهرهای جهان

5 مورد از تاریخی‌ترین و قدیمی ترین شهرهای جهان

در ادامه قصد داریم تا فهرستی از قدیمی ترین شهرهای جهان را معرفی کنیم که قبل از نگارش تاریخ و حتی بر اساس برخی متون مذهبی، قبل از پیدایش انسان هم وجود داشته‌اند!

شهرهای تاریخی زیادی بر روی سیاره ما وجود دارند که قدمت آن‌ها به هزاران سال قبل از تولد مسیح بازمی‌گردد و جالب است بدانیم که بر اساس برخی از نوشته‌های موجود در انجیل، قبل از پیدایش نوع بشر هم موجوداتی بر روی زمین و در غالب شهر، با یکدیگر همزیستی داشته‌اند.

اما گذشته از این صحبت‌ها، اطلاعات گوناگونی در اسناد به جا مانده از گذشتگان وجود دارد که کار مشخص کردن قدیمی ترین شهر دنیا را سخت کرده است و متخصصان باستان شناسی سراسر جهان هم هر چند وقت یک‌بار شواهد جالب‌توجهی از تمدن‌های مختلف چند هزار ساله پیدا می‌کنند که همگی ابهامات زیاد ما در مورد گذشته را کمتر کرده و در عین حال قدمت شهرنشینی انسان‌ها را به عقب‌تر می‌برند.

با این تفاسیر در ادامه قصد داریم تا 5 مورد از تاریخی‌ترین و قدیمی ترین شهرهای دنیا را که در سطح جهانی شناخته شده‌اند،‌ معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

قدیمی ترین شهرهای جهان

1. اریحا

اریحا یا همان جریکو (Jericho) به اعتقاد بسیاری از متخصصان تاریخی ترین شهر جهان است که در کرانه باختری رود اردن واقع در مناطق خودگردان فلسطین قرار گرفته است؛ با وجود کشف بقایایی از سکونت بشر که به بیش از 9 هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شوند، استحکامات این منطقه حداقل 8.8 هزار سال قدمت داشته و به همین دلیل جریکو به عنوان قدیمی ترین شهر دارای دیوار روی سیاره شناخته می‌شود.

5 مورد از تاریخی‌ترین و قدیمی ترین شهرهای جهان

خرابه‌های شهر جریکو

البته برای قرار گرفتن منطقه‌ای مانند جریکو در لیست قدیمی ترین شهرهای جهان یکی از فاکتورهای مهم سکونت ادامه‌دار انسان‌ها در آن شهر است و در همین رابطه، جالب است بدانیم که متخصصان باستان شناسی تاکنون 20 مورد از بقایایی که ثابت می‌کنند تا 11 هزار سال پیش از تولد مسیح هم انسان‌هایی به صورت پراکنده و موقتی در اریحا سکونت داشتن را کشف کرده‌اند.

5 مورد از تاریخی‌ترین و قدیمی ترین شهرهای جهان

این شهر که در انجیل هم از آن صحبت شده است حدودا در 27 کیلومتری اورشلیم یا همان بیت المقدس قرار دارد.

2. دمشق

عده دیگری از دانشمندان هستند که معتقدند دمشق (Damascus)، پایتخت کشور سوریه قدیمی ترین شهر جهان بوده، چرا که بر اساس داده‌های موجود این شهر در بین سال‌های 10 هزار تا 8 هزار قبل از میلاد بنا شده است.

5 مورد از تاریخی‌ترین و قدیمی ترین شهرهای جهان

تصویری از یک مسجد معروف در دمشق

کوچه‌های باریک و هزارتو مانند دمشق یکی از مشخصه‌های این شهر به حساب می‌آیند که در کنار درهای باستانی و آثار تاریخی موجود، به کل منطقه جلوه خاصی داده‌اند؛ دمشق بعد از حلب بزرگ‌ترین شهر سوریه است و به عنوان شهر یاسمن هم شناخته می‌شود.

3. جبیل

شهر جبیل (Byblos) در کشور لبنان واقع شده و بر اساس شواهد موجود‌،‌ از 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح محل اقامت ساکنان منطقه بوده است؛ بسیاری معتقدند که در میان قدیمی ترین شهرهای جهان جبیل رتبه سوم را دارد.

5 مورد از تاریخی‌ترین و قدیمی ترین شهرهای جهان

گفته شده که نام جبیل توسط یونانی‌ها که از منابع پاپیروس این منطقه استفاده می‌کردند، انتخاب شده، اما خود شهر را فنیقی‌ها تاسیس کرده‌اند. جالب است بدانیم که کلمه انگلیسی انجیل (Bible) از اسم جبیل گرفته شده است.

4. حلب

حلب (Aleppo) هم مانند دمشق یکی از شهرهای سوریه بوده و تاریخ آن باعث شده تا این شهر هم در لیست تاریخی ترین شهرهای جهان قرار بگیرد. یافته‌ها نشان می‌دهند که از سال 4300 قبل از میلاد انسان‌ها در منطقه حلب زندگی می‌کردند و بر اساس آمار سال 2010، این شهر بزرگ در 8 سال پیش 4.6 میلیون نفر جمعیت داشته است.

5 مورد از تاریخی‌ترین و قدیمی ترین شهرهای جهان

خرابه‌های شهر باستانی حلب

در تاریخ پرفراز و نشیب حلب به ثبت رسیده که هیتی‌ها تا سال 800 قبل از میلاد شهر را تحت کنترل داشتند و بعد از این مردمان باستانی، آشوری‌ها، یونانی‌ها و ایرانیان بر منطقه حکومت می‌کردند. در زمان‌های مختلف رومی‌ها و عرب‌ها حلب را اشغال کرده‌اند و در کنار محاصره شدن شهر توسط جنگجویان صلیبی، مغول‌ها و عثمانی‌ها هم شهر را موردحمله قرار داده‌اند.

در حال حاضر حلب به منطقه‌ای جنگی تبدیل شده و در خلال جنگ داخلی و خانمان سوز سوریه، حجم زیادی از آثار تاریخی و گذشته شهر نابود شده است.

5. صیدا

آخرین مورد از لیست قدیمی ترین شهرهای جهان صیدا (Sidon) نام دارد که سومین شهر بزرگ لبنان بوده و در 40 کیلومتری جنوب بیروت قرار گرفته است.

5 مورد از تاریخی‌ترین و قدیمی ترین شهرهای جهان

این شهر باستانی مهم فینیقی‌ها قدمتی 6 هزار ساله دارد و قبل از قرار گرفتن در کنترل آشوری‌ها، به عنوان پایتخت امپراتوری ایلام شناخته می‌شد.

صیدا که زمانی تحت حکومت کوروش کبیر هم بوده، در حال حاضر 65 هزار نفر جمعیت دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

22 دیدگاه

  1. ینی همه جوره میخاین ثابت کنین ایران هم بی نصیب نبوده ازین حیث😂

  2. فکر میکردم همدان جزء این 5 تا باشد چون همدان معروف است به پایتخت تاریخ و تمدن

  3. محققی که این مطالعات را انجام داده و این آمارها را در آورده تنها روی منطقه سوریه, لبنان و فلسطین کار کرده در حالی که در ان زمان وسعت دنیا به اندازه حالا بوده. دنیای ان زمان تمدنهای بسیار قدیمیتر و شهر های بسیار بزرگتر و پر جمعیت تری داشته اند.
    در مورد تأسیس جامعه ایرانی و حکومت در ایران باستان به درستی نمی دانیم که زندگی انسانی از چه زمانی در ایران وجود داشته است. قدیمی ترین آثار شناخته شده و به دست آمده از زندگی انسان در این سرزمین مربوط به دورانی است که انسان در غارها می زیست و از سنگ به عنوان ابزار و آلت تأمین معیشت و دفاع از خود استفاده می کرد. این آثار از چگونگی زندگی انسان هایی حکایت می کند که شاید هزاران سال پیش در ایران زندگی می کردند. بیشترین آثار به دست آمده به دورانی مربوط می شود که جامعه های انسانی به ساختن بناها و ابزارهای فراوان و ایجاد مراکز تجمع شهری و روستایی اقدام کرده اند (حدود پنج یا شش هزار سال پیش). ویرانه های معروف به تپه سیلک در نزدیکی کاشان، شهر سوخته در سیستان، مجموعه های عظیم و گران بهای ایلام قدیم در بخشی از لرستان و خوزستان امروزی و. . . نشان می دهند که این سرزمین، قدمت تاریخی ارزشمندی دارد و ساکنان این مرز و بوم وارث تمدنی عظیم و باستانی هستند.
    دوران کهن‌سنگی/ عصرحجر (Stone Age)/ عصر غارنشینی/ پالئولیتیک (Paleolithic). یکی از دوران‌های زندگی انسان و همزمان با 1.000.000 سال تا 15.000 سال پیش. این دوران به دوره پارینه‌سنگی زیرین، دوره پارینه‌سنگی میانی و دوره پارینه‌سنگی بالایی تقسیم می‌شود (بنگرید به همین مدخل‌ها). از عمر انسان و انسان‌نماها بر روی زمین حدود چهار میلیون سال و در حوزه فلات ظاهراً یک میلیون سال می‌گذرد. در حالیکه زندگی اجتماعی انسان، پیشینه‌ای در حدود ده هزار سال دارد. اگر این زمان چهار میلیون ساله را به مقیاس کوتاه نماییم و آنرا تنها یکسال فرض کنیم، آنگاه می‌توان گفت که انسان ۳۶۴ روز از عمر یکساله خود را بصورت انفرادی و یا در دسته‌های متفرق اما نزدیک به هم سپری کرده و فقط در آخرین روز اسفندماه به زندگی اجتماعی روی آورده است.
    این شهرها اکثرا هنوز هستند وساکنان برخی از آنها هم بدلائلی مانند جنگ یا بلایای طبیعی به محل دیگری که نمیتواند خیلی از شهر اصلی دور باشد . منظور محقق اینست که شهرهای خاور میانه عربی امکان دارد در طی قرون نام و مکان خود را حفظ کرده باشند اما از نظر تمدن و ارزش تاریخی قدمت بیشتری از شهر های فلات ایران ندارند .

  4. تعجب کردم اسم شهر سوخته اینجا نبود

  5. امریکای خون خوار حلب رو نابود کرد

  6. مسجد که مال 1400 سال پیشه نهایتش قدمیمی ترین شهر ها فکر میکنم خیلی قدیمی تر باشن

  7. خب دمشق و حلب و اینا همه جزو ایران باستان بودن دیگعه

  8. حلب و که داعش زده نابود کرد هیچی ازش نموند

  9. هیچ کدومش چرا توی ایران نبود ؟؟ ما این همه شهر تاریخی داریم