تلگرام

تلگرام تا آخر فروردین در ایران خواهد بود

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تازگی درباره پیام رسان تلگرام اظهار نظری جنجالی کرده است. به گفته وی، این پیام رسان به زودی کنار رفته و جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد. این اتفاق تا پایان فروردین رخ می‌دهد.

علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگوی خود با رادیوی شهری بروجرد اعلام کرد تلگرام از مدار خارج خواهد شد. به گفته وی، این تصمیم در بالاترین سطح اتخاذ شده و قرار است این پیام رسان با یک سامانه مشابه ملی جایگزین شود.

دلیل از مدار خارج کردن تلگرام

بروجردی بر روی موضوع امنیت تاکید فراوان داشت. به عقیده وی، این جایگزینی از لحاظ امنیت ملی ایران بسیار مهم است، چرا که تلگرام در بحران‌های سال گذشته کشور نقش بسیار مخربی داشت. از طرفی دیگر ایران امروز به این توانایی در عرصه مجازی رسیده که یک سامانه ملی تعریف کند. به عنوان نمونه می‌توان به پیام رسان سروش و یا سایر ظرفیت‌های موجود اشاره کرد.

به گفته بروجردی، اگرچه ممکن است تعداد کاربران پیام رسان سروش تنها 3 میلیون باشد که در مقایسه با کاربران ایرانی 40 میلیونی تلگرام به مراتب کمتر است، اما تعداد اعضای آن سرریز خواهد شد، چرا که بعد از رده خارج شده تلگرام، مردم به یک سامانه ملی روی می‌آورند.

به گفته رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، رسانه‌های بیگانه به ناایمن بودن پیام رسان‌های ایرانی اشاره می‌کنند، اما از لحاظ بسترسازی و ایمنی محیط سامانه، در حال انجام کارهای گسترده‌ای هستیم. وی در نهایت به زمان اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت تصمیم از رده خارج کردن تلگرام و جایگزین شدن آن با یک سامانه ملی، تا حداکثر پایان ماه فروردین رخ خواهد داد.