سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

اطلاعیه سازمان فضایی ایران در مورد سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

سازمان فضایی ایران اطلاعیه‌ای را در خصوص سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین (Tiangong-1) منتشر کرد. احتمالا این مدارگرد چینی، فردا 13 فروردین 1397، در خاورمیانه یا نزدیکی قاره آفریقا سقوط می‌کند.

مدارگرد چینی Tiangong-1 از مدت‌ها پیش از کنترل خارج شده و بارها گفته شد که به زودی در جایی از کره زمین سقوط خواهد کرد. سرانجام روز موعود فرا رسید و طبق پیش‌بینی‌ها، سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین در ظهر روز دوشنبه 13 فروردین 1397 در جایی از خاورمیانه یا نزدیکی قاره آفریقا اتفاق خواهد افتاد.

سازمان فضایی ایران در خصوص سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین اطلاعیه‌ای را منتشر کرده که در ادامه، متن کامل آن را مشاهده می‌کنید:

اطلاعیه درباره سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

در خصوص اخبار مربوط به سقوط مدارگرد چینی تیانگونگ-1 موارد زیر به اطلاع هموطنان عزیز می‌رسد تا نگرانی‌ها مرتفع شود:

1. این مدارگرد، اولین ایستگاه فضایی متعلق به کشور چین است که به منظور انجام آزمایش‌های فضایی در سال 2011 به فضا پرتاب شده و دارای قابلیت الحاق پرتاب‌گرهای حامل انسان در فضا است که تا سال 2016 به ماموریت خود ادامه داد. در این سال، سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد که کنترل مداری این مدارگرد را از دست داده است.

2. سازمان فضایی ایران با استفاده از دو رصدخانه خود و در تعامل با سازمان همکاری‌های فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو) از حدود 2 ماه پیش و با نزدیک شدن به زمان ورود مجدد مدارگرد به جو زمین، وضعیت تیانگونگ-1 را مورد بررسی قرار داده است.

3. زمان و مکان دقیق سقوط این مدارگرد به دلیل پیچیدگی‌های فنی هنوز مشخص نیست. با این حال احتمال سقوط از ساعت 23 شب 12 فروردین‌ماه تا 12 ظهر روز 13 فروردین 1397 و در پهنه جغرافیایی 43 درجه شمالی تا 43 درجه جنوبی که مساحتی بیش از 200 برابر کل مساحت ایران را در بر می‌گیرد، بیشتر است.

4. مدارگرد با ورود به جو زمین، در اثر اصطکاک سوخته و متلاشی خواهد شد، اما امکان دارد که قطعاتی از آن با زمین برخورد کند. لازم به ذکر است که سقوط مدارگرد فوق هیچ تهدیدی برای مردم ایجاد نمی‌کند، کما اینکه به طور متوسط هر ساله هزاران قطعه پسماند فضایی و یا اجسام نزدیک به زمین در جو سقوط می‌کنند. پیش‌تر نیز شاهد سقوط و ورود مجدد مدارگردهایی با ابعاد مشابه به جو زمین بوده‌ایم. سخت‌ترین بقایای مدارگرد پس از عبور از جو در محدوده‌ای بسیار وسیع پراکنده خواهد شد که با توجه به وسعت خشکی و دریاهای زمین در عرض‌های جغرافیایی مشخص شده و تراکم جمعیت، احتمال برخورد این قطعات با مناطق مسکونی زمین بسیار کم است. بنابراین این موضوع خطری را متوجه ساکنان کره زمین نخواهد کرد.

5. قطعات احتمالی که به زمین می‌رسند، ممکن است حاوی برخی ترکیبات شیمیایی سمی باشند که توصیه می‌شود از تماس با آن پرهیز شود.

6. سازمان فضایی ایران ضمن رصد مداوم این ایستگاه فضایی از طریق رصدخانه‌ها، اخبار تکمیلی را در این خصوص منتشر خواهد کرد.

7. از هموطنان عزیز تقاضا می‌شود اخبار صحیح را فقط از طریق مراجع رسمی دنبال کنند و به شایعات و اخباری که بر اساس حدس و گمان منتشر می‌شود، توجه نکنند.