ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

ایستگاه فضایی تیانگونگ چین سرانجام سقوط کرد

تیانگونگ-1 (Tiangong-1) بعد از دو سال گردش اطراف زمین به صورت غیر قابل کنترل، سرانجام با سطح زمین برخورد کرد. اما ایستگاه فضایی تیانگونگ چین در کدام منطقه سقوط کرده و آیا طبق پیش‌بینی‌ها، مشکلی طی این حادثه ایجاد کرده است؟

نخستین ایستگاه فضایی چین یعنی Tiangong-1، سال 2016 از کنترل خارج شد و از آن زمان تا همین امروز که شاهد برخوردش با سطح زمین بودیم، اطراف کره زمین گردش می‌کرد. هر شی حین ورود به جو زمین درون آن ذوب خواهد شد، اما برخی از قطعات ایستگاه فضایی تیانگونگ چین با وزن 8.5 تن، به اندازه‌ای بزرگ بودند که سالم و دست نخورده باقی مانده و برای ساکنان زمین دردسر ایجاد کنند.

در مقایسه با ایستگاه فضایی بین‌المللی که حدود 900 متر مربع و اندازه یک زمین فوتبال مساحت دارد، اندازه ایستگاه فضایی تیانگونگ تنها 15 متر مربع بوده و فقط دو نقر قادر به قرارگیری درونش بودند. چین در سال 2016 و بعد از جایگزینی ایستگاه فضایی تیانگونگ-1 با تیانگونگ-2 اعلام کرد کنترل نخستین مدارگرد خود را از دست داده است.

ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ

درباره مکان دقیق سقوط این ایستگاه فضایی امکان نظردهی به صورت دقیق وجود نداشت. با نزدیک شدن به روزهای پایانی عمر آن اعلام شد حتی احتمال سقوط مدارگرد چین در ایران نیز وجود دارد، به همین دلیل برخی نگرانی‌ها به وجود آمد. به همین دلیل شاهد انتشار اطلاعیه سازمان فضایی ایران در مورد سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین بودیم.

طبق پیش‌بینی‌ها، ایستگاه فضایی چین در ظهر روز دوشنبه 13 فروردین 1397 در منطقه‌ای از خاورمیانه یا نزدیکی قاره آفریقا با زمین برخورد می‌کرد. به ادعای این سازمان، آن‌ها همانند دیگر نهادهای بین‌المللی از مدت‌ها قبل رفتار این شی را تحت نظر داشته و زمان بازگشت مجددش به جو زمین را بررسی کرده بودند. با فرا رسیدن روزهای نهایی مشخص شد احتمال سقوط در پهنه جغرافیایی 43 درجه شمالی تا 43 درجه جنوبی وجود دارد که به طور تخمینی، مساحتی بیش از 200 برابر کل مساحت ایران است! به این ترتیب، شانس برخورد ایستگاه فضایی تیانگونگ چین به زمین در نقطه‌ای از ایران، بسیار کم پیش‌بینی شد.

ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

خوشبختانه بهترین حالت ممکن رخ داد و بامداد امروز، شاهد سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین در اقیانوس آرام جنوبی بودیم. اگرچه آژانس فضایی چین اطلاعات دقیقی پیرامون زمان و محل سقوط مدارگرد خود منتشر نکرد، اما طبق اعلام فرماندهی نیروی فضایی مستقر در ستاد مشترک نیروهای استراتژیک ایالات‌ متحده آمریکا (JFSCC)، این شی در ساعت 4 و 46 دقیقه صبح روز دوشنبه سیزدهم فروردین ماه، در بالای اقیانوس آرام جنوبی به جو سیاره وارد شد و قطعات متلاشی شده‌ی آن نیز به درون آب‌های همین اقیانوس ریخت.