نابودی ناگهانی جهان آنقدرها هم دور از ذهن نیست!

نابودی ناگهانی جهان آنقدرها هم دور از ذهن نیست!

نابودی ناگهانی جهان به واسطه بلعیده شدن دنیای ما در حبابی از انرژی منفی که به ذرات بنیادی بوزون هیگز یا همان ذرات خدا مربوط می‌شود، موضوع جنجالی تحقیق جدید دانشمندان است.

اختر فیزیکدانان به تازگی مقاله‌ای را به چاپ رسانده‌اند که در آن احتمال نابودی ناگهانی جهان توسط ذره‌ای بنیادی که به هر آنچه می‌بینیم جرم داده، مطرح شده است. این ذره، بوزون هیگز (Higgins Boson)‌ یا ذره خدا نامیده شده و از زمان اثبات تجربی وجود آن در سال 2012، بعد از 5 دهه تحقیق و پژوهش در زمینه فیزیک تئوری، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه هاروارد هم نشان می‌دهد که ممکن است فرآیندی توسط بوزون هیگز در گوشه‌ای از کیهان آغاز شده باشد که با فروپاشی خود ذره،‌ میدانی قدرتمند و در حال گسترش از انرژی منفی به وجود آمده است؛ گفته شده که این میدان می‌تواند مانند حبابی از انرژی هر آنچه در جهان وجود دارد را ببلعد و به حیات ما در بخشی فوق‌العاده جزئی از کهکشان راه شیری پایان دهد.

مقاله جدید در مورد نابودی ناگهانی جهان

به طور کلی جالب است بدانیم که مسئله پایان دنیا موضوعی آشنا و بررسی‌ شده در دانش فیزیک بوده و نظریه‌های مختلفی در مورد آن مطرح شده است؛ به عنوان مثال بر طبق نظریه مدل استاندارد (The Standard Model) در فیزیک ذرات بنیادی که به عنوان تئوری جامعی برای توصیف تمامی نیروها و ذرات شناخته‌شده در جهان، در نظر گرفته می‌شود، همانطور که دنیا در رویداد بیگ بنگ با همان مهبانگ شروعی داشته،‌ پایانی هم برای آن وجود دارد.

به بیان دقیق‌تر، از آنجایی که مفهوم انرژی تاریک (dark energy) شتاب انبساط اجرام موجود در کیهان را دائما زیادتر می‌کند، محققان می‌گویند که در آینده مواد سازنده جهان به میزان فوق‌العاده زیادی از یکدیگر دور شده و چرخه‌ی زندگی آخرین ستاره‌ها هم به پایان می‌رسد؛ با خاموش شدن این اجرام نورانی،‌ چیزی جز تاریکی و خلا بی‌انتها و تاریک باقی نخواهد ماند.

نابودی ناگهانی جهان آنقدرها هم دور از ذهن نیست!

مدلی از تمامی اجزا قابل رویت در کیهان

با این تفاسیر، پژوهش جدید محققان هاروارد سناریو دیگری را ارائه می‌دهد که در آن یک بوزون هیگز ویرانگر باعث نابودی ناگهانی جهان در انفجاری سریع، غیرقابل پیش‌بینی و دراماتیک می‌شود.

کشف اخیر از طریق بررسی جرم ذرات و آثار متقابل این ذرات با یکدیگر ممکن شد؛ دانشمندان می‌دانند که بوزون هیگز 125 گیگاالکتروولت جرم دارد، اما اینطور که به نظر می‌رسد،‌ جرم محاسبه‌شده ممکن است برای همیشه ثابت نماند. از آنجایی هم که ذره کوانتومی موردنظر به تمامی مواد شناخته‌شده جرم می‌دهد،‌ چنین اتفاقی احتمالا تمامی شرایط مساعد برای پرورش حیات در دنیای ما را مختل می‌کند و با ایجاد حباب در حال انبساطی از انرژی منفی، کل کیهان را وارد مرحله جدید، ناشناخته و خطرناکی خواهد کرد.

نابودی ناگهانی جهان آنقدرها هم دور از ذهن نیست!

عصرهای مختلف سپری‌شده از آغاز جهان تا این لحظه

به طور کلی، احتمال رفتار موجی ‌تمامی ذرات زیر اتمی از جمله بوزون هیگز، مدت‌هاست که از طرف دانشمندان مطرح شده است و به همین خاطر می‌توان گفته که امکان تعیین موقعیت و ویژگی‌های ثابت برای این اجزا فوق‌العاده ریز تشکیل‌دهنده دنیا وجود ندارد.

از طرف دیگر ما انسان‌ها توانایی این را نداریم که تمامی نقاط کیهان را رصد کنیم و به دلیل محدودیت‌های فوق‌العاده زیاد و گوناگون، اگر پروسه نابودی ناگهانی جهان با فروپاشی بوزون هیگز در گوشه‌ای از دنیا اتفاق افتاده باشد، حباب ایجادشده توسط آن که دیواره‌هایش با سرعت نور پیش می‌روند، برای ما قابل رویت نیست و به همین دلیل، احتمال بروز رویداد غیرقابل پیش‌بینی پایان جهان صفر نیست.

همانطور که اندرز آندرئاسن (Anders Andreassen) سرپرست تحقیق چاپ‌شده اظهار کرده است، تصور گسترش حجم فوق‌العاده زیادی از انرژی تاریک در کیهان بسیار نگران‌کننده بوده و به نظر می‌رسد ذره بنیادی تشکیل‌دهنده دنیا می‌تواند پیش از انبساط تدریجی و زمان‌بر پیش‌بینی‌شده در نظریه مدل استاندارد، به همه‌چیز پایان دهد.

نتایج پژوهش اخیر در ژورنال “Physical Review” به چاپ رسیده است.