مرورگر واقعیت مجازی

مرورگر واقعیت مجازی موزیلا فایرفاکس Reality معرفی شد

مرورگر واقعیت مجازی موزیلا با نام فایرفاکس ریلیتی (Firefox Reality) معرفی شد. برخلاف سایر مرورگرهای هدست‌ های واقعیت مجازی، فایرفاکس Reality از تعداد زیادی هدست پشتیبانی می‌کند.

موزیلا یک ورژن جدید مرورگر وب خود که مخصوص هدست‌ های واقعیت مجازی توسعه پیدا کرده است را معرفی کرد. فایرفاکس ریلیتی کراس پلتفرم و متن باز بوده و رابط کاربری آن مخصوص استفاده راحت بر روی هدست‌ های واقعیت مجازی پیاده‌سازی شده است.

نخستین دموهای استفاده از آن بر روی یک هدست اچ تی سی وایو منتشر شد، اما خود مرورگر هنوز به منظور استفاده عمومی عرضه نشده است. موزیلا هنوز اسمی از هدست‌های پشتیبانی‌کننده از مرورگر واقعیت مجازی فایرفاکس Reality نبرده است.

ویژگی‌های مرورگر واقعیت مجازی موزیلا

در دموی منتشر شده توسط موزیلا شاهد فردی هستیم که با استفاده از هدست واقعیت مجازی خود به راحتی در اینترنت گشت و گذار کرده و به کمک کنترلر هدست، درون صفحه‌ها اسکرول می‌کند. از لحاظ ظاهر کلی، فایرفاکس Reality به مرورگرهای عادی شباهت دارد، اما در یک فضای مجازی غوطه‌ور است.

مرورگر واقعیت مجازی

موزیلا برای نمایش داده خلاهایی که به وسیله مرورگر واقعیت مجازی جدیدش برطرف می‌شوند چندین سوال خطاب به کاربران مطرح کرد؛ چگونه احساسات خود را بیان می‌کنید؟ چگونه میلیاردها صفحه وب دو بعدی و محتواهای سه بعدی را مشاهده می‌کنید؟ چگونه با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید؟ چه کسی چیزی که قرار است مشاهده کنید را کنترل می‌کند؟ آیا می‌توانید به وسیله فرمان‌های صوتی و دستگاه‌های متصل، تجربه گشت و گذار در اینترنت بهتری داشته باشیم؟

موزیلا در تلاش است با مرورگر فایرفاکس Reality به این سوال‌ها پاسخ بدهد. تا امروز شرکت‌های سازنده هدست‌های واقعیت مجازی، برای هر پلتفرم به صورت جداگانه اقدام به ساخت مرورگر کرده‌اند. به عنوان نمونه شرکت اوکولوس یک مرورگر برای هدست گیر وی‌آر، گوگل یک نسخه ویژه از گوگل کروم برای هدست دی‌ دریم و مایکروسافت نسخه‌ای ویژه از مرورگر اج را برای صفحه خانه ویندوز واقعیت ترکیبی خود عرضه کرد. گفتی است امکان دسترسی به مرورگرهای وب عادی از طریق اپلیکیشن‌های دسکتاب واقعیت مجازی وجود دارد.

مرورگر واقعیت مجازی

موزیلا از کاربران خواسته مرورگر واقعیت مجازی Reality را به همان دلیلی که از فایرفاکس بر روی کامپیوتر استفاده می‌کنند انتخاب کنند. یکی از ویژگی‌های آن، عدم تعلق به هدستی خاص محسوب می‌شود. از طرفی دیگر، با توجه به نگرانی‌های کاربران بابت حریم خصوصی خود، فایرفاکس ریلیتی توسط شرکت‌های جمع‌ آوری‌کننده اطلاعات کاربران همچون فیس بوک و گوگل توسعه پیدا نکرده است! شرکت توسعه‌دهنده وعده داده عملکرد مرورگر واقعیت مجازی جدید آن، دقیقا همانند نسخه دسکتاپ جدید فایرفاکس با نام کوآنتوم خیره‌کننده‌ خواهد بود.

مرورگر واقعیت مجازی

شرکت سازنده درباره پشتیبانی از هدست‌های مستقل صحبت به میان آورده که هنوز چندان متداول نیستند، اما هنوز مشخص نیست چرا این نرم افزار نباید از دیگر دستگاه‌های واقعیت مجازی نیز پشتیبانی کند.

از مرورگرهای واقعیت مجازی به عنوان دروازه ورود به صفحات وب دو بعدی یاد می‌شود، اما این تنها مزیت استفاده از آن‌ها نیست. در زمان تماشای ویدیو به صورت آنلاین همچون مشاهده ویدیوهای یوتیوب، آن‌ها تجربه واقعیت مجازی را در اختیار کاربر قرار داده و تماشای ویدیو به صورت 360 درجه‌ای را امکان‌پذیر می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. موزیلا عالیه همیش محبوب من بوده