مسابقه عکاسی شهری

تصاویر برنده مسابقه عکاسی شهری 2018

تصاویر برنده مسابقه عکاسی شهری سال 2018 مشخص شدند. برترین عکس های مسابقه عکاسی شهری با وجود جذاب بودن، نکته بسیار ظریفی در دل خود دارند؛ انسان‌ها (به واسطه تکنولوژی) روز به روز از یکدیگر دور می‌شوند!

برندگان سال 2018 مسابقه عکاسی شهری که در جوامع بین‌المللی با عنوان CBRE Urban Photographer شناخته می‌شود معرفی شدند. در این مسابقه تمرکز بر روی محیط‌های شهری قرار دارد. امسال از تصویربرداران خواسته شد تم عکس‌های خود را بررسی شهرها از چشم‌انداز ارتباطات قرار بدهند.

در تصاویر برنده به خوبی بر روی این موضوع تاکید شده با این تفاوت که به جای ارتباط، میان افراد درون عکس سردی و غریبگی احساس می‌شود! بر اساس آن‌ها، انسان‌ها در جوامع شهری روز به روز از یکدیگر دور شده و ارتباطاتشان کم می‌شود.

برنده نخست مسابقه عکاسی شهری

جایزه اصلی مسابقه عکاسی شهری امسال به اثری از یک عکاسی با نام ریچارد مورگان (Richard Morgan) رسید. تصویر وی در لهستان ثبت شده و «به کجا نگاه می‌کنید؟» (?What are you looking at) نام دارد. در این صحنه همه افراد حاضر در منطقه‌ای خاص، بدون استثنا در حال مشاهده یک جاذبه توریستی از دریچه گوشی های هوشمند خود هستند، اما یک مرد میانسال برخلاف آن‌ها کاملا بی‌تفاوت عمل می‌کند.

مسابقه عکاسی شهری

در دسته‌بندی موبایل، تصویر دیگری با نام «واقعا متصل هستند؟» (?Truly Connected) برنده شد که با وجود تفاوت با عکس قبلی، مفهوم تقریبا یکسانی با آن‌ دارد. این صحنه مربوط به ایستگاه قطار لندن بوده و تعدادی از افراد را نشان می‌دهد که درون گوشی های هوشمند خود غرق شده‌اند. آن‌ها احتمالا در شبکه‌های اجتماعی و یا پیام‌رسان‌ها مشغول صحبت با یک دوست هستند، اما آیا واقعا می‌توان آن‌ها را به یکدیگر متصل و در ارتباط دانست؟

مسابقه عکاسی شهری

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های بسیار جذاب مسابقه عکاسی شهری ، 24 ساعته نام دارد. طی آن به عکا‌س‌ها اجازه ارسال 24 عکس جداگانه درون 24 دسته‌بندی مختلف داده می‌شود که دقیقا هر عکس یک ساعت خاص از یک روز مشخص را نشان می‌دهد. البته عکاس مجبور نیست دقیقا در هر ساعت تصویری منحصربه‌‌فرد ثبت کنند و داوران نیز شاید قادر به تشخیص ساعت دقیق ثبت شدن هر عکس نباشند، اما بر اساس نحوه چینش 24 تصویر به آن‌ها امتیازدهی می‌شود.

به عنوان نمونه، برنده دسته‌بندی نیمه شب، تصویری ثبت شده در شهر سئول کره جنوبی است که مجددا ارتباط یک انسان با گوشی موبایل را نشان می‌دهد. صورت این کاربر، درون تاریکی توسط نور خیره‌کننده نمایشگر گوشی هوشمند وی نورانی شده است! او در انتظار مشتری، با گوشی خود کار می‌کند.

مسابقه عکاسی شهری

تصویر برنده مسابقه عکاسی شهری در دسته‌بندی میانه روز (مخالف صحنه بالا)، یک پسر اهل مراکش را نشان می‌دهد که خیلی بیشتر از کاربر کره‌ای قبلی درون گوشی هوشمندش غرق شده است.

مسابقه عکاسی شهری

این برای یازدهمین سالی است که شاهد برگزاری مسابقه عکاسی شهری هستیم. تصاویر گالری زیر از بین 80 هزار اثری که از 180 کشور دنیا ارسال شده بودند انتخاب شده‌اند.

گالری عکس‌های برتر مسابقه عکاسی شهری