مارک زاکربرگ و تیم کوک

نزاع میان مارک زاکربرگ و تیم کوک درباره روش درآمدزایی از مردم!

مارک زاکربرگ و تیم کوک در حال اداره دو مورد از سودآورترین شرکت‌های دنیا هستند. بین آن‌ها پیرامون روش درآمدزایی اختلاف وجود داشته و به همین دلیل با یکدیگر نزاع پیدا کرده‌اند. هر یک روش دیگری برای کسب درآمد از مردم را محکوم می‌کند!

بعد از رسوایی فیس بوک به خاطر ماجرای سو استفاده کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات 50 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی به منظور تاثیرگذاری بر روی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای بیشتر کاربران تقریبا مشخص شد فیس بوک چگونه کسب درآمد می‌کند. این شرکت اطلاعات میلیاردها کاربر را نه تنها در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌دهد، بلکه به نظر سازمان‌های سیاسی نیز به راحتی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

تیم کوک مدیر عامل اپل، که در حال حاضر سودآورترین شرکت دنیا شناخته می‌شود، اخیرا صحبت‌هایی پیرامون رسوایی فیس بوک داشته و بیش از پیش به تخریب چهره آن نزد کاربران کمک کرده است. این موضوع سبب شد درگیری‌های لفظی بین مارک زاکربرگ و تیم کوک شدت بگیرد.

نظر تیم کوک درباره رسوایی فیس بوک

او در گفتگو با وب سایت Recode پیرامون نظر خود درباره جنجال فیس بوک و کمبریج آنالیتیکا گفت واقعیت این است که اپل، می‌تواند از کاربران خود میلیاردها دلار پول به دست بیاورد. البته در این شرایط کاربران تبدیل به محصولات آن‌ها شده و اپل آن‌ها را به دیگر سازمان‌ها می‌فروشد. به ادعای تیم کوک، اپل مسیر عدم نگاه کردن به کاربران به عنوان کالا را در پیش گرفته است.

تیم کوک

اما مارک زاکربرگ موسس و مدیر عامل فیس بوک، که به عنوان پنجمین مرد ثروتمند دنیا شناخته می‌شود، نظر خود درباره صحبت‌های تیم کوک را با Vox در میان گذاشت.

مارک زاکربرگ از رسیدن به یک استدلال صحبت به میان آورد. به عقیده وی اگر کاربری برای یک سرویس هزینه پرداخت نکند، شرکت به نوعی نخواهد توانست اهمیتی برای وی قائل شود. واقعیت این است که اگر فردی تصمیم داشته باشد سرویسی به منظور متصل کردن مردم سراسر جهان به یکدیگر بسازد (همان کاری که مارک زاکربرگ به وسیله فیس بوک انجام داده است)، تعداد بسیار زیادی از مردم از پس هزینه‌های استفاده از آن بر نمی‌آیند.

فیس بوک

به همین دلیل همانند بسیاری از رسانه‌ها باید دست به دامن پشتیبانی‌های تبلیغاتی شد تا بلکه سرویسی که به منظور برقرار کردن ارتباط بین مردم ساخته شده پابرجا باقی بماند. مارک زاکربرگ عقیده دارد نباید از صحبت‌های وی، بی‌تفاوت بودنش نسبت به مردم نتیجه‌گیری شود.

درگیری لفظی مارک زاکربرگ و تیم کوک

به نظر زاکربرگ نباید به شرکت‌های مختلف اجازه داد در حالی که مردم را به صرف هزینه‌های بیشتر و بیشتر به منظور افزایش سودآوری خود تشویق می‌کنند، اهمیت دادن به آن‌ها را وانمود کنند. این موضوع از نظر مدیر عامل فیس بوک بسیار خنده‌دار است.

می‌توان جمله آخر مدیر عامل فیس بوک را خطاب به تیم کوک و شرکت وی دانست که به عقیده مارک، خون کاربران را به وسیله دریافت مبالغ بالا در ازای فروش محصولاتشان در شیشه کرده و در مقابل ادعای اهمیت دادن به آن‌ها را مطرح می‌کنند!

مارک زاکربرگ

اپل از طریق فروش محصولات خاص به ازای قیمت‌های اغلب عجیب کسب درآمد می‌کند، اما فیس بوک از طریق همکاری با شرکت‌های بزرگ به سود می‌رسد. در عوض کاربران می‌توانند از این شبکه اجتماعی دارای قابلیت‌های بسیار زیاد به صورت رایگان استفاده کنند. از دعوای لفظی مارک زاکربرگ و تیم کوک می‌توان این نتیجه‌گیری را به نفع فیس بوک داشت.

تیم کوک روش کسب درآمد فیس بوک را مملو از ایراد می‌داند، اما به عقیده زاکربرگ، روش اپل نیز بهتر از آن‌ها نیست، چرا که به بخش عظیمی از جامعه که قادر به خرید محصولات اپل نیستند هیچ توجهی ندارند. واقعیت این است که اپل و فیس بوک هر دو یک هدف داشته و تنها مسیرهای مختلفی برای رسیدن به آن‌ در پیش گرفته‌اند؛ باید تا جای ممکن درآمد بیشتری داشت و فعالیت‌ها را تا زمان ممکن بدون نیاز به پرداخت مالیات پیش برد.

این موضوع که اپل محصولاتش را به قیمت‌های بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن‌ها می‌فروشد به هیچ عنوان قابل قبول نیست، اما حداقل به وسیله فروش اطلاعات شخصی کاربران خود کسب درآمد نمی‌کند! تلاش برای ایجاد یک جامعه گسترده به صورت رایگان، که مردم سراسر دنیا را به یکدیگر متصل می‌کند، هدفی والا تلقی می‌شود و در این موضوع که باید به روشی هزینه‌های چنین سرویسی تامین شود هیچ شکی نیست، اما زاکربرگ بدون دندان‌گردی و از طریق تبلیغات عادی نیز خواهد توانست علاوه بر کسب هزینه‌های جاری نگهداری فیس بوک، سود زیادی نیز به جیب بزند. آیا واقعا به فروش اطلاعات کاربران نیازی وجود دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. جمع بندی آخر شما به نفع مجموعه اپل بود که به عنوان یک رسانه بی‌طرف از شما انتظار نمی‌رفت. در دفاع از فیس بوک صحبتی ندارم چون رسوایی بزرگی به بار اورد. اما راجع به اپل
    به نظر شما با چه منطقی قیمت محصولات اپل نرمال است؟ حتی اگر صحبت زاکربرگ به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا را نشنیده بگیریم باز هم قیمت محصولات این شرکت نسبت به کیفیت خوبی که دارند بسیار بیشتر از عرف بازار است.
    اپل همیشه ادعا کرده به کاربرانش اهمیت می‌دهد. چطور کشور ایران شامل این اهمیت نمی‌شود و در لیست آن‌ها جایی ندارد؟
    اگر جواب سوال دوم را تحریم می‌دهید. چطور وقتی اپلیکیشن‌های ایرانی منع تحریم شدن اپل سرخود به استقبال تحریم‌ها رفت و برنامه‌های ایرانی را از استور خود حذف کرد؟
    درآمدرایی یک بخش طبیعی از کسب و کار است. اما ادعای اهمیت دادن به کاربران و سلیقه‌ای رفتار کردن با آنها چیزی جز دروغ و ظاهرسازی نیست …

  2. جنگ زرگریِ!
    یکی از یکی بدترند؛ اصلاً اینترنت را برا جاسوسکی بناکردند
    کاش روزی برسد که کل اینترنت، برپایۀ بلاکچین (مال همه و هیچکس) شود!

  3. اخه این ادم چقدر وقیهه اصلا ادب نداره به تیم کوک میپره چقدر پرو هستش

  4. پولدار که باشی حتی جنگ هاتم وایلار میشه

  5. سر مردومو چجوری میبرن بیناموسا

  6. چرا مدیر عامل فیس بوک برای دستکاری در انتخابات امریکا و فروش اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک دادگاهی نمی کنید نمی تونید چرا چون یک یهودی است ویهودیان امریکا شهروندان درجه یک هستند

  7. این موضوع که اپل محصولاتش را به قیمت‌های بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن‌ها می‌فروشد به هیچ عنوان قابل قبول نیست، اما حداقل به وسیله فروش اطلاعات شخصی کاربران خود کسب درآمد نمی‌کند!
    —-
    این جمله خودش گویای همه چیزه 😐

  8. چقدر پرو مارک با این رسوایی با تیم کوک هم دهن میشه