کنفرانس Google I/O 2018

از کنفرانس Google I/O 2018 چه انتظاراتی داریم؟

کنفرانس Google I/O 2018 حدود یک ماه دیگر برگزار می‌شود. در این مطلب به بررسی دستاوردهای گوگل در رویداد توسعه دهندگان امسال که بدون شک معرفی رسمی اندروید 9 یکی از آن‌ها است می‌پردازیم.

اگرچه تنها از یک سوم سال 2018 عبور کرده‌ایم، تا امروز دستاوردهای بسیار هیجان‌انگیزی را در دنیای تکنولوژی شاهد بوده‌ایم. سامسونگ با معرفی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس مجهز به دوربین‌های دارای گشودگی دریچه دیافراگم متغیر، هواوی با معرفی پی 20 پرو دارای دوربین 3 گانه 40 مگاپیکسلی و اپل به وسیله معرفی یک آیفون دارای قابلیت‌های زیاد اما ارزان در مقایسه با قبل، کاربران را شگفت‌زده کرد.

کنفرانس Google I/O 2018

از آنجایی که در حال رد کردن هفته نخست ماه آوریل هستیم، باید رفته رفته خود را برای ارائه دستاوردهای یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی اماده کنیم؛ کنفرانس Google I/O 2018 رویدادی مخصوص توسعه‌دهندگان این شرکت بوده و بین روزهای هشتم تا دهم می (هجدهم تا بیستم اردیبهشت) در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود.

از سال 2008 و نخستین مرتبه برگزاری Google I/O، این رویداد محل معرفی دستاوردهای نرم افزاری گوگل بوده است. البته چندین محصول سخت افزاری نیز در برخی مواقع معرفی می‌شوند، اما تعداد آن‌ها محدود است. با توجه به این که گوگل امروز بزرگترین پلتفرم موبایل دنیا را تحت اختیار دارد، کنفرانس Google I/O 2018 برای تمامی کاربران از جذابیت خاصی برخوردار است. در رویداد امسال باید معرفی چه دستاوردهایی باشیم؟

رونمایی رسمی اندروید P (اندروید 9)

اندروید P

از همان سال 2008، یکی از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های کنفرانس Google I/O مربوط به پلتفرم موبایل اندروید بوده است. اطمینان داریم این روال در سال جاری نیز ادامه پیدا کرده و امسال طی کنفرانس Google I/O 2018 ، به صورت رسمی شاهد معرفی جدیدترین سیستم عامل این پلتفرم یعنی اندروید 9 خواهیم بود.

خوشبختانه از آنجایی که نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان اندروید 9 مدتی پیش عرضه شد، تا امروز به بخش زیادی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن پی برده‌ایم. اگرچه این مرتبه برخلاف سری‌های قبلی تغییرات زیادی در ظاهر رابط کاربری اعمال نشده، اما گوگل با دستکاری سیستم عامل موبایل تحت اختیار خود، تعداد زیادی از ویژگی‌های کلیدی و پایه‌ای آن را دستخوش تغییر قرار داده است.

تاکید بر روی موارد امنیتی و افزایش حریم خصوصی یکی از تاکیدهای اندروید 9 است. به عنوان نمونه می‌توان به سلب دسترسی به میکروفون و دوربین از برنامه‌های اجرا شده در پس‌زمینه اشاره کرد، مگر این که کاربر به صورت مستقیم این اجازه را برای ابزارهای مورد نظر صادر کند. این ویژگی بسیار مهمی است، چرا که در حال حاضر اپلیکیشن‌ها قادر هستند حین اجرا شدن در پس‌زمینه، اقدام به ضبط صوت و ویدیو کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اندروید 9 که در کنفرانس Google I/O 2018 به آن اشاره خواهد شد، اطلاع به کاربر در صورت ضبط شدن مکالمه وی با شخصی دیگر در آن سوی مکالمه است.

برخلاف اپل که ناچ استایل را بدون اعمال تغییرات کافی در آی او اس به آیفون 10 آورد، گوگل با توجه به روال افزایشی شرکت‌های گوشی‌ساز پیرو طراحی ناچ استایل، پشتیبانی از بریدگی نمایشگر را به صورت پیش‌فرض به سیستم عامل موبایل جدید خود اضافه می‌کند. این تنها ویژگی اندروید 9 نبوده و در این نسخه شاهد پشتیبانی از صفحه نمایش‌های تاشو و دارای نسبت‌های ابعاد تصویر متفاوت نیز خواهیم بود. با توجه به روال سال‌های قبل، انتظار نداریم تا پیش از پاییز امسال، یک گوشی هوشمند مجهز به اندروید 9 معرفی شود.

اندروید ویر با چهره‌ای جدید (Wear OS)

Wear OS

گوگل سیستم عامل اندروید ویر، که مخصوص ساعت‌های هوشمند توسعه پیدا کرده را در سال 2014 معرفی کرد. از آنجایی که همانند اندروید، این مورد نیز یک پروژه متن باز محسوب می‌شود، خیلی زود به تعداد شرکت‌های سازنده گجت‌های پوشیدنی که از اندروید ویر استفاده می‌کنند افزوده شد. گوگل مدتی قبل برای کمک به بهتر شناخته شدن اهداف این سیستم عامل از روی نام آن، اسم اندروید ویر را به ویر او اس (Wear OS) تغییر داد.

ماهیت سیستم عامل مخصوص ساعت‌های هوشمند گوگل تغییری نخواهد کرد، اما در هر صورت طی کنفرانس Google I/O 2018 شاهد معرفی نخستین آپدیت Wear OS خواهیم بود. همانند اندروید 9، گوگل نسخه پیش نمایش اولین آپدیت Wear OS را نیز مدتی قبل منتشر کرد. برخی از ویژگی‌های نسخه جدید اندروید همچون پوسته تاریک برای منوی نوتیفیکیشن و لانچر سیستم به این سیستم عامل افزوده شده‌ است. همچنین به جز در مواقع شارژ کردن ساعت، اپلیکیشن‌ها به منظور کمک به افزایش دوام باتری، دیگر اجازه اجرا شدن در پس‌زمینه را ندارند.

بعد از معرفی اندروید ویر در سال 2014، جدیدترین نسخه آن که یک آپدیت اساسی به شمار می‌آمد، در سال 2016 و تحت عنوان اندروید ویر 2 معرفی شد. با توجه به گذشت دو سال از این اتفاق انتظار داریم Wear OS نیز یک آپدیت اساسی باشد، به این معنی که با نسخه قبلی تفاوت‌های بسیاری دارد.

گوگل اسیستنت در کنفرانس Google I/O 2018

Google Assistant

گوگل تا امروز به برخی از برنامه‌های مد نظر خود برای دستیار مجازیش اشاره کرده است. به عنوان نمونه شرکت در تلاش است با گسترش دنیای گوگل اسیستنت، تعداد زبان‌های پشتیبانی‌شونده توسط آن را به 30 مورد برساند. پشتیبانی چندزبانه که به کاربر اجازه صحبت در چندین زبان را می‌دهد از دیگر ویژگی‌های مهم گوگل اسیستنت در آینده نزدیک است.

گوگل تصمیم دارد امکان استفاده از دستیار هوشمندش را برای اپراتورهای تلفن همراه فراهم کند تا به این وسیله بتوانند سریعتر از قبل مشتریان را پشتیبانی‌ کنند. افزایش تعداد فرمان‌های صوتی و گسترده کاربرد این دستیار از دیگر تغییرات بسیار مهمی است انتظار داریم بعد از معرفی در کنفرانس Google I/O 2018 ، در قالب انتشار یک آپدیت به گوشی های هوشمند اندرویدی اضافه شود.

گوگل هوم

Google Home

گوگل از مدتی قبل مشغول کار کردن بر روی یک ویژگی با نام “Routines” است. مشابه قابلیتی که در آمازون اکو وجود دارد، به لطف این ویژگی و به خاطر وجود گوگل اسیستنت بر روی اسپیکر گوگل هوم، می‌توان مجموعه‌ای از دستورات را به صورت پشت سر هم و پیاپی به وسیله گفتن یک عبارت خاص اجرا کرد.

به عنوان نمونه کاربران می‌تواند در ابتدا صبح، بعد از گفتن «هی گوگل، صبح بخیر» (Hey Google, Good morning) مشاهده کنند چراغ‌ها و رادیو روشن شده و در ادامه ترموستات بر روی درجه‌ای خاص قرار می‌گیرد. از آنجایی که هنوز به صورت رسمی خبری از این ویژگی نیست، انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2018 معرفی شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مورد انتظار در گوگل هوم، امکان کنترل تعداد بیشتری از دستگاه‌های خانه هوشمند از طریق این اسپیکر و به وسیله صدور فرمان‌های صوتی است.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

google Daydream View

گوگل هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو را در سال 2016 مخصوص گوشی های هوشمند معرفی کرد. این محصول تنها 99 دلار قیمت داشته و از گوشی هوشمند به عنوان نمایشگر خود استفاده می‌کند. به این ترتیب افراد بیشتری خواهند توانست بدون نیاز به صرف هزینه‌های چندین هزار دلاری برای خرید کامپیوترهای قدرتمند و هدست‌های گران قیمت، از واقعیت مجازی لذت ببرند.

اکتبر سال گذشته (مهر – آبان 1396)، گوگل دومین نسل دی دریم ویو را معرفی کرد، به همین دلیل انتظار نداریم به زودی و مخصوصا در کنفرانس Google I/O 2018 شاهد رونمایی سومین نسل آن باشیم. با این حال خبرهای بسیار خوبی در این حوزه در راه است.

گوگل مدتی قبل تعدادی از ثبت اختراع‌ها و کارمندان شرکت Lytro را تحت اختیار خود در آورد. این شرکت‌ در زمینه ساخت دوربین‌های میدان نور فعالیت دارد. این دسته از دوربین‌ها، اطلاعاتی را درباره نور موجود در صحنه ثبت می‌کنند. با استفاده از این تکنولوژی در واقعیت مجازی می‌توان محتواها را با جزییات بسیار بیشتر به نمایش گذاشت. پس اگرچه احتمال معرفی یک محصول سخت افزاری در حوزه  واقعیت مجازی طی کنفرانس Google I/O 2018 پایین است، اما انتظار می‌رود چندین خبر خوب در این رویداد پیرامون آینده گوگل دی دریم ویو بشنویم.

سیستم عامل Chrome OS

Chrome OS

Chrome OS نخستین مرتبه در سال 2011 به عنوان سیستم عاملی سبک برای نوت بوک‌ها عرضه شد، اما رفته رفته شاهد قرارگیری آن بر روی تبلت‌ها نیز هستیم.

ایسر کروم بوک تب 10 که برای اهداف آکادمیک طراحی شده است، نخستین تبلت قدرت گرفته از کروم او اس به شمار می‌آید. انتظار داریم از جمله محصولات سخت افزاری معرفی شده در کنفرانس Google I/O 2018 ، چندین تبلت مجهز به Chrome OS باشند.

گوگل پیکسل 3؟

گوگل پیکسل 2

در نهایت باید به آن دسته از کاربرانی که منتظر معرفی نسل جدید گوشی های پیکسل گوگل هستند اعلام کنیم چنین خبری نخواهد بود! گوگل پیکسل و گوگل پیکسل 2 در چهارم اکتبر سال 2016 و 2017 معرفی شدند، پس انتظار نداریم شش ماه زودتر از موعد مقرر شاهد رونمایی نسل جدید باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چرا اندروید نه انقدر دیررر میاد ادمو زجر کش میکنه