توسعه پیام رسان های داخلی

توضیح وزیر ارتباطات در مورد توسعه پیام رسان های داخلی

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جلسه بررسی تهدیدهای اقتصادی تلگرام، دیدگاه‌های خود در مورد چگونگی توسعه پیام رسان های داخلی را تشریح کرد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز گذشته در جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی و کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص تهدیدهای اقتصادی تلگرام و حمایت از پیام رسان های داخلی حضور پیدا کرد و توضیحاتی را در این رابطه ارائه داد. وی مطلبی را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد که در ادامه، متن کامل آن را مشاهده می‌کنید:

امروز به دعوت مشترکی از کمیسیون‌های امنیت ملی و اقتصادی مجلس در مجلس شورای اسلامی حضور یافتم و در گفتگو با نمایندگان محترم به مطالب زیر اشاره کردم:

1. تکنولوژی بلاک چین تحولی عظیم در ساختار اعتماد به وجود می‌آورد. بانک‌ها، ثبت اسناد و ثبت احوال نمونه‌ای از مراجع اعتماد در ساختار حاکمیت‌هاست که دچار تحول می‌شود. موضوع تهدیدات اقتصادی تلگرام که امروز در جامعه درباره آن بحث می‌شود ناشی از این تحول است که باید به آن توجه کرد. البته مرجع کارشناسی در این موضوع بانک مرکزی و پژوهشگاه‌های علمی و وزارت اقتصاد هستند.

2. بحث پیام رسان و رسانه دو موضوع مجزاست که امروز بنا به شرایطی در کشور ما به هم آمیخته است. برخی محدودیت‌های رسانه‌ای مبحث پیام رسان‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. پیام رسان‌ها یکی از زیرساخت‌های توسعه اقتصاد دیجیتال هستند. امروز نظام بانکی بین‌المللی امکان فعالیت کسب و کارهای ایرانی را در پیام رسان‌ها به وجود نیاورده‌اند. اتصال صنعت فناوری مالی به پیام رسان‌ها باعث شکوفایی اقتصادی می‌شود‌.

3. شورای عالی فضای مجازی در خصوص حمایت و توسعه پیام رسان های داخلی مصوبه‌ای داشته و دستگاه‌ها وظایفی داشته‌اند. وزارت ارتباطات بنا بر مصوبه اقدامات خوبی انجام داده و در حال تکمیل اقدامات هستیم.

4. بحث امنیت اطلاعات و حریم خصوصی بسیار حائز اهمیت است. قوانینی داریم و قوه قضاییه هم آیین نامه‌ای اعلام کرد اما نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد. مصادیق صدور احکام قضایی بایستی شفاف‌تر اعلام شود و این نیازمند حمایت قانونی مجلس است. دین ما و قوانین ما تاکید بر این مساله دارند و اکنون با شفاف‌سازی قانونی باید ضمانت‌های اجرایی را روشن کرد.

5. نقدهایی از امنیت پیام رسان‌ها مطرح می‌شود. برخی صحیح است و برخی سیاه‌نمایی. آنگ ونه که گزارش کرده‌اند مدیر پیام رسان داخلی در پاسخ به یک ضابط خواستار طی روال قانونی می‌شود و حکم جلب صادر شده است. این دو معنا دارد، اول این که حساسیت در این شرکت‌ها به حریم خصوصی مردم هست و دوم این که قوانین حمایتی از این شرکت‌ها برای رعایت حریم خصوصی کاربران لازم است. وزارت ارتباطات لایحه‌ای در این حوزه آماده کرده که تلاش می‌کنیم با فوریت بالا به مجلس ارسال کنیم.

و در آخر این که حاکمیت در استفاده حداکثری از منافع فضای مجازی و دفع آفات آن باید یکپارچه باشد. بین حاکمیت و مردم هم همدلی لازم است. زمانی که جنگ با حمایت و رشادت مردم اداره شد، زمانی که تحریم‌های ظالمانه با حمایت مردم سپری شد، طبیعتا در حل مسایل پیش روی ما در تحول دیجیتال نیز نیازمند حمایت مردم هستیم.

آذری جهرمی همچنین در جریان جلسه دیروز در مجلس اظهار کرد که در صورت ادامه فعالیت تلگرام، مرجع اعتماد در حاکمیت تغییر می‌کند. در حال حاضر مردم پول خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و ملک خود را در مرکز ثبت اسناد ثبت می‌کنند. حاکمیت‌ها از طریق نهادهایی که محل اعتماد مردم هستند حاکمیت می‌کنند، اما در صورت استقرار با بلاک چین، مراجع اعتماد تغییر خواهد کرد. رمزهایی مثل بیت کوین و اتریوم، یکی از خصلت‌هایشان غیر متمرکز بودن و زیر سوال بردن نظام‌های بانکی است و با استقرار نظام گرام (ارز دیجیتالی تلگرام)، مرجع اعتماد عوض می‌شود. اگر در مقابل این ارزها ساکت بنشینیم، این ارزها تبدیل به تهدید خواهند شد.

اقدامات حمایتی برای توسعه پیام رسان های داخلی

وی اقدامات وزارت ارتباطات برای توسعه پیام رسان های داخلی را تشریح کرد و گفت وزارت ارتباطات تلاش کرده منابع مالی کم بهره در اختیار پیام رسان های بومی قرار داده و پهنای باند مورد نظر آن‌ها را تامین کند. همچنین سرویس‌های دولت الکترونیک بر روی این پیام رسان‌ها فعال شده است. به گفته آذری جهرمی، 5 میلیارد تومان وام به پیام رسان های داخلی اختصاص داده شده که یکی از این پیام رسان‌ها با ارائه سفته و با تنفس 18 ماهه، وام مورد نظر را دریافت کرده است.

توسعه پیام رسان های داخلی

وزیر ارتباطات در مورد امنیت پیام رسان های داخلی اظهار کرد سیاه‌نمایی‌هایی که در مورد امنیت این پیام رسان های بومی مطرح می‌شود، از سوی کسانی است که نمی‌خواهند زیرساخت‌های اقتصاد الکترونیک در کشور ما رشد کند. اگر بخواهیم در حرکت بین‌المللی در استفاده از دولت الکترونیک و دیجیتال سهیم باشیم باید اقدام به توسعه پیام رسان های داخلی و استفاده از آن‌ها کنیم.

وی در پایان تاکید کرد بومی کردن پیام رسان‌ها به معنای قطع ارتباط با دنیا نیست، بلکه این کار به معنای گرفتن سهم ایران در بازار جهانی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اینا تبلیغ چی میکنن بابا مردم بهتون بی اعتمادن یه سر بزنی کنال های جوکم این توش موج میزنه که شما دزد حریم خصوصی هستید

  2. حیف خارج از دایره ادبه جوابشونو داد