فرمت JPEG XS

فرمت JPEG XS با پروسه فشرده‌سازی سریع‌تر و ساده‌تر در راه است

فرمت JPEG XS به زودی با قابلیت‌های فراوان از جمله فشرده‌سازی بهینه‌تر، سریع‌تر و ساده‌تر، معرفی خواهد شد. اما از این فرمت جدید در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود؟

همان‌طور که بسیاری از شما می‌دانید، JPEG فرمت استاندارد مورد استفاده برای فشرده‌سازی تصاویر دیجیتال است و به زودی گروهی که مسئولیت توسعه JPEG را بر عهده دارد، فرمت JPEG XS را معرفی خواهد کرد. البته قرار نیست ما در موقعیتی قرار بگیریم که از آن به عنوان جایگزین فرمت قبلی استفاده کنیم. در واقع، شما می‌توانید انتظار داشته باشید آنها را در کنار یکدیگر ببینید. به طور مشخص، فرمت JPEG XS برای پخش ویدیوها و واقعیت مجازی است، در حالی که JPEG برای دانلود تصاویر دیجیتالی ایجاد شده بود.

حجم فایل‌های فشرده‌شده با فرمت JPEG XS بالاست

هفته گذشته، “Joint Photographic Experts Group” اعلام کرد که نسخه جدید از فرمت JPEG به واسطه تاخیر زمانی کمتر، این امکان را فراهم می‌کند که تصاویر واقعیت مجازی با مطلوبیت بیشتری قابل مشاهده باشند. به نظر می‌رسد افرادی که هنگام استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی دچار تهوع می‌شوند، معمولا به تاخیر و لکنت بین زمان مورد نیاز برای حرکت دادن سر و تغییر دیرتر روی صفحه نمایش VR واکنش نشان می‌دهند. جدای از ارائه تاخیر زمانی پایین برای فشرده‌سازی، از نظر مصرف انرژی نیز این فرمت بازده بالاتری در مقایسه با JPEG دارد. در حالی که پروسه فشرده‌سازی، سریع‌تر و ساده‌تر است (این حالت باعث ایجاد تصاویری با کیفیت بالاتر می‌شود)، فایل‌های فشرده‌شده بزرگ‌تر از فایل‌هایی هستند که به واسطه JPEG ایجاد می‌شود. هرچند، این موضوع را نمی‌توان یک اشکال تلقی کرد چرا که فرمت JPEG XS برای پخش ویدیوها طراحی شده و قرار نیست همانند تصاویر JPEG روی گوشی هایی با حافظه ذخیره‌سازی محدود ذخیره شود.

به عنوان مثال، JPEG حجم هر عکس را با فاکتوری از ده کاهش می‌دهد، در حالی که این کار در فرمت JPEG XS با فاکتوری از شش انجام می‌شود. با این وجود، عکس‌های ایجاد شده توسط این فرمت جدید به اندازه‌ای واضح هستند که تورج ابراهیمی (Touradj Ebrahimi) از “Multimedia Signal Processing Group” می‌گوید شما نمی‌توانید تفاوت بین یک ویدیوی اورجینال با نمونه‌ای که توسط فرمت JPEG XS فشرده شده است را از یکدیگر تشخیص دهید.

فرمت JPEG XS

JPEG XS به صورت متن باز است و به خاطر سرعت آن، برخی معتقدند این فرمت در شرایطی به کار گرفته می‌شود که نیاز است تصاویر، سریعا به پردازنده یک دستگاه دسترسی داشته باشند. یک مثال می‌تواند «چشمان» یک اتومبیل خودران باشد. تورج ابراهیمی ضمن اشاره به زمان فراگیر شدن این فرمت در کامپیوترها و گوشی های هوشمند در آینده، در مورد این فرمت جدید چنین می‌گوید:

در آینده بسیار نزدیک، “JPEG XS” در انجام کارهایی همچون ویرایش ویدیوها، عکس‌برداری فضایی و دوربین‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دستگاه‌های مصرفی گزینه بعدی خواهند بود که این مورد شامل ماشین‌های خودران، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اتصالات وایرلس بین دستگاه‌های چندرسانه‌ای و مانیتورها یا پروژکتورها می‌شود. برای اینکه کاربران قادر به استفاده از JPEG XS باشند، باید نسل بعدی از دستگاه‌ها را خریداری کنند. در رابطه با نرم افزار، احتمالا آنها فقط به یک آپدیت نیاز خواهند داشت.

شکی نیست که از فرمت JPEG XS در تلفن های هوشمند به منظور افزایش قابلیت‌های آنها در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و خصوصا فناوری 5G استفاده خواهد شد. مدیران برای استفاده از این فرمت، فقط به دریافت تاییدیه از اعضای سازمان بین‌المللی استانداردسازی نیاز دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*