سرویس های گوگل در روسیه

فیلتر شدن سرویس های گوگل در روسیه به منظور مقابله با تلگرام

منابع خارجی از فیلتر شدن بعضی از سرویس های گوگل در روسیه خبر دادند. به‌نظر دولت روسیه برای مسدود کردن تلگرام، چنین کاری انجام داده است.

چند روز پیش دستور فیلترینگ تلگرام در روسیه به صورت رسمی صادر شد و روسکومنادزور (RKN) کار مسدود کردن این پیام رسان را آغاز کرد. ولی به نظر می‌رسد مشکلات پیش روی این نهاد دولتی برای اعمال دستور دادگاه سبب فیلتر شدن برخی از سرویس های گوگل در روسیه شده است. در حال حاضر، شهروندان روسی به سرویس‌هایی همچون جیمیل، سرچ و پوش نوتیفیکشن دسترسی ندارند.

گوگل در ایمیلی به وب‌سایت “TechCrunch” گفت: «ما از گزارش‌های کاربران در روسیه که نمی‌توانند به برخی محصولات گوگل دسترسی داشته باشند، مطلع بوده و در حال بررسی آنها هستیم.» این نخستین باری‌ست که گوگل چیزی را با وضعیت تلگرام در ارتباط می‌داند.

برخی معتقدند RKN با فشار آوردن بر گوگل، قصد دخالت دادن این کمپانی بزرگ و محکوم کردن تلگرام را دارد. در همین حال، پاول دوروف به عنوان مدیر ارشد اجرایی تلگرام مسدود شدن این پیام رسان را قبول ندارد و هم‌اکنون شهروندان قادر به استفاده از آن هستند.

اگر سرویس‌های گوگل مسدود شوند، این کار می‌تواند گوگل را به واکنش در جهت خواسته دولت روسیه برای ممنوعیت تلگرام مجبور کند و اگر واقعا این‌گونه باشد (و آن یک «اگر» بزرگ است)، یعنی روسیه نمی‌داند در کشور خود چگونه باید تلگرام را مسدود کند و برای نهایی کردن برنامه‌ها نیازمند گوگل است.

سناریو محتمل‌تر در مورد این اتفاق را می‌توان مسدود کردن هر چیزی در روسیه در نظر گرفت که با تلگرام ارتباط دارد. به گفته “Ilya Andreev”، بنیان‌گذار و مدیر عملیاتی “Vee Security”، روسکومنادزور «به شکل خجالت‌آوری عملکرد بدی در مسدود کردن تلگرام دارد، در نتیجه مردم بدون هیچ واسطه‌ای هم‌چنان مشغول استفاده از آن هستند.» در حال حاضر، “Vee Security” به منظور عبور از فیلترینگ تلگرام در حال فراهم کردن یک پراکسی برای آن است.

آیا فیلترینگ سرویس های گوگل در روسیه عمدی بوده است؟

برای عبور از مسدود شدن آدرس‌های آی پی توسط روسیه، تلگرام به محض مسدود شدن یک IP توسط دولت از یک IP دیگر استفاده می‌کند. همین موضوع نیز باعث شده است روسکومنادزور به منظور مقابله با تلگرام، آدرس‌های مختلف را با سرعت بالا مسدود کند. ممکن است دولت روسیه سهوا مجموعه‌ای از آی پی های گوگل را فیلتر کرده باشد و حالا مجبور است برای قدم بعدی تصمیم بگیرد.

دولت روسیه قدرت وسیعی روی اینترنت محلی داشته و هرتعداد آدرسی که بخواهد را می‌تواند بلاک کند. هرچند، با توجه به موقعیت فعلی و برنامه‌های آینده این کشور برای برگزاری جام جهانی، فیلتر بودن سرویس های گوگل در روسیه در جهت منافع دولت نخواهد بود. اگر افرادی که در آینده برای تماشای مسابقات به این کشور سفر می‌کنند قادر به مشاهده جیمیل خود نباشند، این موضوع برای روسیه بد خواهد بود نه گوگل.

تا به امروز، شرکای تلگرام و دیگر کسب و کارهای وابسته در مقابل تصمیم فیلترینگ ایستاده‌اند، ولی اگر گوگل به موضوع ورود کرده و مطابق با تمایلات روسیه عمل کند، همه چیز به سرعت تغییر خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. بهتر بزنه نباودش کنه این دروف عوضی رو

  2. ایندفعه روسیه هیچ غلطی نمیتواند بکند

  3. روسیه کمر بسته تلگرامو نابود کنه

  4. روسیهباید باج بده تا گوگل راضی بشه
    دولت امریکا به راحتی میتونه پشت پرده اینو اهرم فشار برای روسیه کنه