سپر حرارتی مریخ نورد 2020 ناسا در آزمایش‌های سنگین انجام‌شده ترک خورد

سپر حرارتی مریخ نورد 2020 ناسا در آزمایش‌های انجام‌شده ترک خورد!

جدیدترین کاوشگر در دست ساخت ناسا با نام مریخ 2020 (Mars 2020) شناخته می‌شود که تا دو سال آینده به سمت سیاره سرخ پرتاب می‌شود؛ با این وجود گفته شده که سپر حرارتی مریخ نورد 2020 در تازه‌ترین تست موفق عمل نکرده و ترک خورده است.

پس از ساخت فضاپیماها و کاوشگرهای مختلف برای تحقیق بر روی سطح چهارمین سیاره منظومه شمسی،‌ آژانس فضایی آمریکا،‌ ناسا پروژه بعدی خود در این رابطه را به ساخت مریخ نورد 2020 اختصاص داده است که ماموریت کاوشگرهای پیشین را از دو سال آینده ادامه خواهد داد.

در همین رابطه جالب است بدانیم که در تازه‌ترین آزمایش‌های انجام‌شده، سپر حرارتی مریخ نورد 2020 پس از یک هفته آزمایش‌های سخت ترک خورده و نتوانسته که دوام لازم برای تحمل شرایط سخت سفر فضایی پیش رو را از خود نشان دهد.

سپر حرارتی فضاپیماها از سوختن و نابود شدن تجهیزات در هنگام ورود به اتمسفر اجرام آسمانی جلوگیری می‌کند و با اتفاق اخیر گفته شده که ناسا چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه ساخت یک سپر جدید را به کمپانی معروف لاکهید مارتین سفارش دهد.

آزمایش سپر حرارتی مریخ نورد 2020

لاکهید مارتین پیمانکار طرف قرارداد ناسا در پروژه ساخت فضاپیمای مریخ 2020 است و از آنجایی که سپر حرارتی موردنظر باید توانایی تحمل دمای حداکثری 2093 درجه سلسیوس را داشته باشد، در تست اخیر شرایطی که 20 درصد سنگین‌تر و سخت‌تر بود بر روی وسیله مورد نظر اعمال شد.

سپر حرارتی مریخ نورد 2020 ناسا در آزمایش‌های سنگین انجام‌شده ترک خورد

تصویری شبیه‌سازی شده از مریخ نورد 2020

در بازرسی قطعه پس از پایان آزمایش‌ها متخصصان دیدند که قسمت بیرونی سپر دچار ترک شده و آسیبی که انتظار آن نمی‌رفت، به سپر حرارتی مریخ نورد 2020 وارد شده است. کارشناسان اعلام کرده‌اند که لاکهید مارتین در کنار ساخت یک سپر جدید قرار است که قطعه قبلی را هم تعمیر کند تا برای تست‌های بعدی و جمع‌آوری داده‌های موردنیاز در سال پیش رو، به اندازه کافی امکانات در دسترس دانشمندان قرار بگیرد.

این اتفاق به خوبی نشان می‌دهد که قبل از ارسال تجهیزات فوق‌العاده گران‌قیمت و باارزش به فضا باید تست‌های سختی بر روی وسایل اعمال شود و لازم است که تجهیزات از هر جنبه‌ای مورد آزمایش قرار بگیرند؛ در مورد مریخ 2020 هم گفته شده که این پروژه چیزی بیش از 2 میلیارد دلار هزینه داشته و مریخ نورد ساخته‌شده با توانایی جمع‌آوری نمونه از سطح مریخ و بررسی احتمال وجود نشانه‌های قدیمی حیات بر روی سیاره، به هیچ وجه نباید در معرض خطرات ناشی از اشتباهات طراحی و ساخت قرار بگیرد.

البته کارشناسان اعلام کرده‌اند که مشکل اخیر وقفه‌ای در زمان اعلام‌شده برای پرتاب مریخ نورد در سال 2020 ایجاد نمی‌کند و لازم نیست که ناسا نام پروژه را به دلیل چنین اتفاقی به مریخ 2021 یا عدد دیگر تغییر دهد.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. چقدر سرمایه هزینه شده واسش

  2. ناسا هم از جنس چینی استفاده کرده