قیمت خودرو

خودروسازان درخواست افزایش قیمت خودرو را به شورای رقابت فرستادند

درخواست افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت رفت. شرکت‌های خودروسازی داخلی از جمله سایپا به فرمول تعیین نرخ ارز در قیمت‌گذاری معترضند و می‌خواهند قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد شورای رقابت بر اساس آنالیزی که از سوی خودروسازان ارائه می‌شود نسبت به تصمیم‌گیری در مورد افزایش و یا عدم افزایش قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان اقدام می‌کند. این آنالیز شامل مواردی مانند ضریب کیفیت و فرمول قیمت‌گذاری می‌شود. به گفته صالحی نیا، خودروهای با نرخ کمتر از 45 میلیون تومان باید با هماهنگی شورای رقابت اقدام به هرگونه تغییر قیمت داشته باشند. اکنون نیز خودروسازان داخلی در حال رایزنی با شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو هستند که با توجه به آنالیز هزینه‌های خود در هر سال این اتفاق را رقم می‌زنند.

معاون وزیر صنعت در ادامه افزود خودروسازان در مورد خودروهای بالای 45 میلیون تومان درخواست‌هایی دارند که بخشی از هزینه‌های آن‌ها از جمله تامین ارز افزایش یافته است و البته پیش از تک نرخی شدن ارز نیز این افزایش هزینه برای آن‌ها اتفاق افتاده بود. وی همچنین اظهار کرد قطعه‌سازان بر اساس قطعاتی که مجاز به ثبت سفارش هستند به سیستم بانکی مراجعه کرده و ارز می‌گیرند.

درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی سایپا

در همین راستا قاسم جهرودی، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در حاشیه مراسم تحویل 250 دستگاه خودروی تجاری از ارائه درخواست افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت در رده خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان خبر داد. جهرودی گفت ما درخواست خود را در پایان سال 1396 به شورای رقابت اعلام کردیم و منتظر اعلام نظر این شورا در مورد میزان و چگونگی افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان هستیم و البته کار کارشناسی دقیقی را بر روی این نرخ‌های پیشنهادی انجام داده‌ایم.

مدیرعامل سایپا اضافه کرد:

بسیاری از واردکنندگان افزایش قیمت‌ها را پیش از سال جدید بر روی محصولات خود اعمال کردند، ولی ما برای حفظ حرمت مشتری افزایش قیمت‌های خود را به سال جدید موکول کرده‌ایم، اما ما هم یک بنگاه اقتصادی هستیم.

به گفته قاسم جهرودی، افزایش نرخ حامل‌های تولید از جمله مواد پلیمری و پلاستیک را شاهد هستیم و با توجه به این که نرخ ارز مبادله‌ای 500 تومان افزایش داشته است، هنوز نتوانسته‌ایم موافقت شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو را دریافت کنیم. وی افزود شورای رقابت فرمول خاصی برای قیمت‌گذاری خودرو دارد و ما نیز انتقاداتی به این فرمول وارد می‌دانیم. به این صورت که تاثیرگذاری ارز بر روی خودرو بسیار بالا است، چرا که بسیاری از قطعات منفصله خودروها وارداتی هستند و بخشی از قطعات تک از جمله acu مستقیما از نرخ ارز تاثیر می‌گیرند. شورای رقابت در فرمول مربوطه از بانک مرکزی برداشت می‌کند که اشکالاتی به آن وارد است، اما امیدواریم امسال بتوانیم این نرخ را اصلاح کنیم.

قیمت خودرو

مدیرعامل شرکت خودروسازی همچنین تاکید کرد که فولادسازی‌ها با توجه به عرضه محصولات خود در بورس، چند بار افزایش قیمت را تا سقف 40 درصد اعمال کرده‌اند، اما افزایش نرخ فولاد در قیمت‌گذاری‌های ما به صورت واقعی دیده نمی‌شود و افزایش قیمتی که اکنون اعمال کرده‌ایم بخشی از این بالا رفتن نرخ فولادی پلیمری‌ها و سایر قطعات را پوشش می‌دهد. قاسم جهرودی در پایان خاطرنشان کرد که باید عرضه و تقاضا در بازار شکل بگیرد و تولیدکننده و مصرف‌کننده، بازار را شکل دهند نه این که قیمت‌گذاری‌ها به صورت کنترلی و دستوری صورت بگیرد.