Tablet PCكامپیوتر آینده

تنوع كامپیوترهای امروزی به حدی است كه هر كاربری می­تواند كامپیوتری مناسب با نیازهای خود داشته باشد. یكی از انواع این كامپیوترها Tablet PCها هستند كه از سال 2001 با عرضه سیستم عامل ویندوز XP نسخه Tablet PC به شكل گسترده به بازار عرضه شدند. این كامپیوترها به دلیل فرم طراحی و البته قیمت غالباً بالای آنها تاكنون به اندازه نوت­بوك­ها مورد استقبال قرار نگرفته­اند؛ كه البته با عرضه دستگاه­های با طراحی بهتر و سیستم­عامل­های پیشرفته­تر امید است در آینده نزدیك این كامپیوترها از استقبال بیشتری بهره­مند گردند.
Tablet PCها كامپیوترهای سبكی هستند كه در قواره نوت­بوك­های عادی ولی با ظرایف بیشتری طراحی می­شوند. نقطه افتراق Tablet PC با نوت­بوك در مانیتورهای لمسی آن است. مانیتورهای لمسی این كامپیوترها هم با Stylus و یا با انگشت كنترل می­شود. البته هم اكنون Tablet PCهایی در بازار وجود دارند كه می­توان هم با انگشت و هم با Stylus با آنها كار كرد.
برای Tablet PCها نرم­افزارها و سیستم­عامل­های زیادی معرفی شده­اند كه البته موفق­ترین آنها از شركت مایكروسافت بوده است. به عنوان نمونه می­توان به نرم­افزار One Note اشاره كرد كه به شكل كامل برای كار با مانیتورهای لمسی Tablet PCها سفارشی شده است. در این نرم­افزار امكان تشخیص دست خط كاربر نیز وجود دارد. قابل ذكر است سیستم عامل­های دیگر مانند لینوكس و Mac OS هم نسخه­های ویژه Tablet PC دارند.
این دستگاه برای افرادی كاربرد دارد كه نیاز به نوشتن و ذخیره سریع داده­ها در محیط­هایی كه امكان استفاده از صفحه كلید نیست، دارند. به علاوه این كامپیوترها می­توانند طرح­هایی مانند دیاگرام­های دستی و یا طراحی­های اولیه موسوم Scratch را نیز تولید و ذخیره كنند.
بیشتر ما وقتی نام Tablet PC را می­شویم شكلی مانند عكس بالای صفحه در ذهنمان تداعی می­شود در حالی كه بر خلاف تصور عام، Tablet PC‌ها خود دارای انواع گوناگونی هستند كه در ادامه به آنها اشاره می­كنیم:
Booklet
به Tablet PCهایی گفته می­شود كه از دو مانیتور لمسی روبروی هم برخوردار درست مانند یك كتاب هستند. حداقل یكی از مانیتورهای Bookletهای از تكنولوژی Multi touch بهره می­برند.
Slate
یكی دیگر از انواع Tablet PCهاست كه از صفحه كلید مجزا برخوردار نیست و تنها از یك مانیتور لمسی تشكیل شده است. این نوع از كامپیوترها معمولاً از اندازه كوچكی برخوردار هستند و برای تایپ با آنها یا باید از دست خط خودتان و یا صفحه كلید لمسی تعبیه شده در آنها بهره ببرید.
Convertible
این نوع از Tablet PCها همان نوعی است كه در عكس بالا آن را مشاهده می­كنید. یك نوت بوك با مانیتور لمسی كه مانیتور آن می­تواند روی صفحه كلید قرار بگیرد. این نوع از Tablet PC‌ها معمولاً از قابلیت­های سخت­افزاریِ كامل­تر و قدرتمندتری نسبت به دو نوع قبلی بهره می­برند؛ چون بدنه بزرگ آنها اجازه بكارگیری بسیاری از سخت­افزارها و البته پردازنده­های پرقدرت را به سازندگان آنها می­دهد.
Hybrid
این نوع شامل خواص Tablet PC­های Convertible و Slate است. این Tablet PC‌ با یك صفحه كلید جدا شونده عرضه می­شود كه در هنگام نیاز می­توانید آن را متصل كنید و اگر هم نیازی نبود همانند یك Slate از آن بهره بگیرید. این نوع از Tablet PCها اولین بار توسط شركت HP معرفی شد.
همان طور كه در بالا هم اشاره شد، Tablet PCها در مقایسه با نوت­بوك­ها از محبوبیت كمی برخوردار هستند. اصلی­ترین دلایل عدم موفقیت این كامپیوترها شامل موارد زیر است:
پردازش كند: به دلیل اینكه نوعاً این كامپیوترها از اندازه كوچكی برخوردار هستند، پردازنده­های قدرتمندی در آن جای نمی­گیرند كه این امر پردازش را بسیار كند كرده است.
طراحی بدنه: متأسفانه این نوع از كامپیوترها هنوز از طراحی مناسبی كه در طولانی مدت روی دست ایجاد خستگی نكند برخودار نشده­اند.
ریسك بالای آسیب: در این نوع از كامپیوترها شما با یك مانیتور بزرگ بدون محافظ طرف هستید كه با ضربه نه چندان محكمی هم از كار می­افتد. اندازه بزرگ این دستگاه­ها در مقایسه با گوشی­های تلفن لمسی ریسك آسیب را در آنها بالاتر نیز برده است.
قیمت بالا: شاید باید این عامل را به عنوان اصلی­ترین عامل ذكر كنیم. البته این امری طبیعی است چرا كه سخت­افزار Tablet PC‌ از نوت­بوك­های عادی بسیار پیشرفته­تر است.
سرعت كند ورود اطلاعات: هنگام نوشتن روی Tablet PC‌های قدیمی بین نوشتن قلم شما و ظاهر شدن آن روی مانیتور كمی تأخیر در حد ثانیه وجود داشت. البته این امر در مدل­های جدید تا حد زیادی مرتفع شده است.
یكی از بزرگ­ترین امیدهایی كه در حال حاضر در بازار این دستگاه­ها وجود دارد، ورود مجدد اپل به این بازار است. حتماً تصدیق می­كنید كه اوج حضور گوشی­های لمسی در بازار پس از عرضه آیفون اپل بود؛ چراكه به عقیده من قلم این گوشی اپل راه بازار را مشخص كرد و كاربران زیادی را هم به خود جلب نمود. با ورود مجدد اپل به بازار Tablet PC‌ها امید می­رود كه در این بازار نه چندان پر رمق، روح تازه­ای دمیده شود. اپل حضور مجدد خود را در این بازار با iPad به رخ رقبا كشانده است. این Tablet PC كه در رده دستگاه­های Slate طبقه­بندی می­شود توانسته تقریباً تمام عیب­هایی كه در بالا ذكر شد را در iPad حل كند.
اپل در گذشته هم در بازار این نوع از كامپیوترها حضور نه چندان موفقی را با Modbook  تجربه كرده است ولی با تجربه حاصل از تولید آن موفق شده iPad را كه یكی از بی­نقص­ترین Tablet PCهای عرضه شده تا به امروز است، تولید نماید.
به نظر می­رسد با رشد روزافزون در حوزه سخت­افزار به زودی شاهد باشیم كه پردازنده­های قدرتمندی در قامت ظریف Tablet PCها جای گرفته و مشكل پردازش ضعیف آنها را مرتفع كند. همچنین با ابتكاراتی كه نظیر آنها را در iPad اپل می­بینیم، دور نیست زمانی كه این نوع از كامپیوترها بتوانند جای نوت­بوك­های عادی را پر كنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*