موشک جاولین

موشک جاولین ، قاتل تانک‌های روسی در اختیار اوکراین قرار گرفت

آمریکا موشک جاولین ، که یک موشک ضد تانک قابل حمل توسط نفر با قابلیت “شلیک کن و فراموش کن” است را به اوکراین تحویل داد.

چند روز پیش، یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از تحویل موشک ضد تانک جاولین به اوکراین خبر داد. دولت ترامپ در ماه دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد که با قراردادی به ارزش 47 میلیارد دلار برای فروش 210 موشک و 37 پرتابگر این موشک به اوکراین موافقت کرده است. هدف از این قرار داد مقابله با روسیه است که با وجود انکار هرگونه مداخله در درگیری‌های شرق اوکراین، با فروش این موشک‌ها به این کشور مخالف بود. در اینجا قصد معرفی موشک ضد تانک جاولین را داریم.

موشک جاولین

موشک جاولین توسط دو پیمانکار بزرگ آمریکایی یعنی کمپانی‌های لاکهید مارتین و ریتیان توسعه یافت و در سال 1996 (تقریبا دو دهه پیش) وارد خدمت در ارتش آمریکا شد. جاولین یک موشک قابل حمل توسط نفر و شانه پرتاب است که 122 سانتی متر طول و حدود 15 کیلوگرم وزن دارد.

موشک جاولین

برد موشک جاولین 4750 متر و پرتابگر آن قابل استفاده مجدد است. این موشک همچنین دارای قابلیت شلیک کن و فراموش کن است. به این معنی که نیازی نیست پس از پرتاب، کاربر مسیر موشک را تنظیم کند و می‌تواند پس از پرتاب به سرعت محل را ترک کند.

موشک جاولین

نحوه عملکرد آن به این صورت است که کاربر با استفاده از سایت هدفگیری بر روی هدف قفل می‌کند. موشک را می‌توان به دو شکل تنظیم کرد. حمله مستقیم و یا حمله از بالا. حالت حمله از بالا برای حمله به اهداف زرهی است و موشک به بالای سر هدف که دارای زره نازک‌تری است اصابت خواهد کرد. حالت حمله مستقیم برای از بین بردن اهداف دیگر مانند بالگردها در ارتفاع پایین و یا استحکامات نظامی است.

این موشک همچنین دارای دو خرج انفجاری است. یکی برای از بین بردن زره واکنشی و دیگری برای نفوذ به زره اصلی. این موشک را می‌توان در 30 ثانیه آماده شلیک کرده و در 20 ثانیه آن را مجددا بارگذاری کرد.

هرچند که این موشک به نیروهای اوکراینی حس امنیت بیشتری می‌دهد اما مشخص نیست که در میدان نبرد به لحاظ تاکتیکی چه تاثیری خواهد داشت. بر اساس توافقنامه مینسک که توسط دولت اوکراین و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه به امضا رسیده، هر دو طرف از استقرار تسلیحات سنگین شامل تانک‌ها تا فاصله 15 کیلومتری از خط مقدم منع شده‌اند. هرچند این توافق بارها نقض شده، اما استقرار تانک تنها در چند مورد محدود صورت گرفته است.

موشک جاولین

تانک‌های اوکراینی در شهر صنعتی آودیئیفکا، که صحنه درگیری ارتش اوکراین و جدائی طلبان مورد حمایت روسیه بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که جدایی طلبان اوکراین به تانک‌های T-34، T-62، برخی از انواع T-72 و حتی تانک T-90 مجهز هستند. موشک جاولین توانایی انهدام تانک‌های T-34 و T-62 را دارد اما عملکرد آن در مقابل تانک‌هایی مثل T-72B3M و T-90 که زره مستحکم‌تری دارند مشخص نیست.

موشک جاولین

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. سلام
    بهتر بعضی از افراد فقد برای نگه داشتن سگ های انریکایی تو بقلشون ….
    انا اینارو ادم حساب نمیکردن نمیکنن
    اینا انارو بت کردن
    روسی هم به جهنم امریکا هم همین …
    اما بی سیاس تر از بعضی لیرانی ها نداریم
    بعضی ها ندادن هستن
    کلا عقد پیدا کردن برای
    کافه های قدیم…

  2. روسیه رو قصد دارن نابود کنن بلوک غرب

  3. در مقابل تانک های روسی یه پشه ن

  4. بدبختی دیگه ای که توراه داریم بحران جنگه

  5. درود به آمریکا والا بزنید دهن این تانک هاى روسى رو سرویس کنید!
    😀

  6. قیمت موشک واسه هر پرتاب برابر با ۳ تانک هست
    اینجاست که میگن جنگ هزینه داره واقتصاد می خواهد قابل توجه مسئولین