آخرین آزمایش بمب اتمی کره شمالی یک کوه را جابه‌جا کرد!

آخرین آزمایش بمب اتمی کره شمالی یک کوه را جابه‌جا کرد!

اطلاعات کسب‌شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد که تازه‌ترین و قدرتمندترین آزمایش بمب اتمی کره شمالی که در اواخر سال گذشته انجام شد، به قدری مهیب بوده که باعث جابه‌جایی یک کوه شده است!

قبل از اینکه چند هفته پیش کره شمالی اعلام کرد که قصد دارد تا برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و به ماجراجویی‌های اتمی پایان دهد، در 3 سپتامبر سال گذشته مهیب‌ترین و آخرین آزمایش بمب هسته‌ای این کشور در پایگاهی در دل کوه منتاپ (Mantap) انجام داد.

از آن زمان تاکنون اطلاعات مختلفی در مورد تبعات این انفجار در منطقه پونگی ری (Punggye-ri) کشور ارائه شده و در حالی که برخی از فروپاشی کوه مورد نظر صحبت می‌کنند، عده‌ای مطمئن هستند که آخرین آزمایش بمب اتمی کره شمالی باعث جابه‌جا شدن منتاپ شده است. در بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

آثار تازه‌ترین آزمایش بمب اتمی کره شمالی

در زمان انفجار سپتامبر گذشته گفته شده که زلزله‌ای به بزرگی 6.3 ریشتر محل آزمایش را لرزانده و حدودا 8 دقیقه پس از تست، زمین لرزه دیگری به بزرگی 4.1 احساس شده است؛ همین اتفاق باعث شده که صحبت‌هایی از تخریب پایگاه منتاپ مطرح شود و چند هفته پیش هم دانشمندان چینی در ژورنالی به نام “Geophysical Research Letters” مقاله‌ای را چاپ کردند که از خرابی کامل محل آزمایش خبر می‌داد.

آخرین آزمایش بمب اتمی کره شمالی یک کوه را جابه‌جا کرد!

تصویر ماهواره‌ای سایت آزمایش هسته‌ای پونگی ری در آوریل 2018

با این وجود مقاله‌ای که در 10 می، در ژورنال “Science” چاپ شد با استناد به تصاویر ماهواره‌ای ادعا کرد که کوه منتاپ در پی آزمایش بمب اتمی کره شمالی به نوعی جابه‌جا و فشرده شده است، اما به احتمال قوی خبری از تخریب کامل و بی‌استفاده شدن کل پایگاه نیست.

پیش از این زیاد پیش آمده که دانشمندان برای مشخص کردن قدرت انفجارهای هسته‌ای از تجهیزات لرزه‌نگاری و داده‌های مربوط به زمین لرزه به وجود آمده از انفجار استفاده کنند، اما در تحقیق اخیر از دو ماهواره آلمانی و ژاپنی “TerraSar-X” و”ALOS-2″ استفاده شد و گفته شده که اعتبار اطلاعات به دست آمده بر پایه تصاویر ماهواره‌ای است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) اعلام کرده است که این ماهواره‌ها برای تهیه تصاویر از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند و با تاباندن این امواج به محل مورد نظر و تحلیل بازتاب موج‌ها، حتی در شرایط هوایی بد و تاریکی هوا هم اطلاعات دقیق و معتبری را در مورد منطقه تهیه می‌کنند.

آخرین آزمایش بمب اتمی کره شمالی یک کوه را جابه‌جا کرد!

داده‌ها نشان می‌دهند که کوه منتاپ در جریان تازه‌ترین آزمایش بمب اتمی کره شمالی حدودا 3.5 متر جابه‌جا شده و ارتفاع آن هم 0.5 کم شده است؛ چنین تغییراتی باعث شده تا دانشمندانی مانند تینگ لنگ (Teng Wang)، اولین نویسنده مقاله چاپ‌شده، احتمال ریزش یک یا چند تونل را در زمانی کوتاه پس از انفجار مطرح کرده و فرض تخریب بخشی از پایگاه کره شمالی‌ها را قوی‌تر کنند. با این حال لنگ گفته است که نمی‌توان احتمال نابودی کل محل آزمایش را هم بدون داشتن مدرک مستقیم، رد کرد.

البته یکی دیگر از نویسندگان تحقیق می‌گوید که ممکن است زلزله دوم، با ریزش فضای خالی ایجادشده در اثر انفجار اصلی رخ داده باشد و از آنجایی که داده‌های لرزه‌نگارها زمین لرزه 4.1 ریشتری را ناشی از نوعی حادثه تخریبی و انقباضی اعلام کرده‌اند، این احتمال هم مطرح شده است.

آخرین آزمایش بمب اتمی کره شمالی یک کوه را جابه‌جا کرد!

برآوردهای مختلفی در مورد قدرت تازه‌ترین انفجار هسته ای کره شمالی ارائه شده و با اینکه برخی گفته‌اند توان انفجار 10 برابر بمب هیروشیما ژاپن بوده، عده‌ای هم بر اساس حجم دیگری از اطلاعات قدرت انفجار را تا 17 برابر انفجار رخ‌داده در ژاپن تخمین زده‌اند. از طرف دیگر، ونگ و همکاران ابراز امیدواری کرده‌اند که کار تحقیقاتی آن‌ها باعث گسترش استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در تشخیص آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

19 دیدگاه

  1. برادر عزیزی ک درمورد ایران زود قضاوت میکنی تو ک از نسل این خاکی ووطننو خاک و ناموس نمیدونی چیه .?الان کی کنار مادرته ..ی سر ب مامانت بزن مطمئنی باباته ?من ب روی صد دلار شرط می بندم ک نمیدونی اصلا بابات کیه .خودتو ب آمریکایی فروختی ..من غلط میکنم بهت اصلا برادر گفتم چون ذهن تو وامثال وطن فروشهای خائن !!!دست امثال من هست ومن ادارت میکنم .این رو ب بزرگان برسون خواب رسیدن ب ایرانو ببینن .اجنوی

  2. از قدیم گفتن جوجه را آخر پائیز میشمرن چون خیلیاشون از بین میرن
    ویا میشه گفت شاهنامه اخرش خوشه یعنی باید صبر کرد ودید کدام پیروز این جنگ فرهنگی میشن! زود قضاوت آنهم با پیشداوری خطای محض است!

  3. بمب اتمی نقض غرضه، چون میتواند [قبل از حملۀ دشمن] دخلِ صاحبش را بیاورد

  4. جناب عقل کلی‌که تو آمریکا زندگی میکنی.
    مطمئن شدم تو نه تاریخ خوندی و نه استعدادی تو زمینه تحلیل داری. هر آدم عاقلی میدونه آمریکا چطور به وجود اومد و چطور رشد کرده ! اگه واقعا تو آمریکا زندگی میکنی احتمالا بدونی خصلت نیویورکی ها (ترامپ)چیه و چه ذهنیتی دارن !
    شکی در این نیست که تکنولوژی و علم روز رو آمریکا داره اما
    توی همین آمریکا اونقدر فقیر و بدبخت و بی خانمان زندگی میکنه که شما توش گمی !
    ایرانییه که ذره ای غیرت توش نمونده و پر از موج ناامیدیه بهتره که اینجا نباشه.
    تو این موقعیت و شرایط با به امید و غیرت و تلاش نیاز داریم نه اینکه مدام چاک دهنمون رو باز کنیم و بنالیم.

  5. اخر و عاقبت همه دیکتاتور ها همینه

  6. دید که هیچی کاری نتو نستن سر کره شمالی بیارن
    برجامو اینا هم همش بهونه س ما باید سلاح بسازیم

  7. کره شمالی احمقه وحشیه

  8. چرا همیشه قدرت بدست احمق ترین افراد میافته !؟

  9. اینا آخرش با این بمب اتم زمین رو از مدارش خارج میکنن یا انحراف شدید میدن پدر زمین ور در میارن به فنا میریم

  10. این احمق چش ریز میخاد دنیا رو نابود کنه

    • هر کشوری میخاد بقیه کشورا رو نابود کنه

    • میخاد امریکا رو نابود کنه امریکا که کل دنیا نیست

      • امریکا رو نابود کنه؟ مگر در خواب شب این اتفاق رو ببینه.رهبر کره شمالی فقط بلد بود تحدید کنه و هیچ قدرتی نداشت. رهبر پوشالی بود. مثله پدر و پدربزرگش. هوش و زکاوت ترامپ باعث شد تا یک کشور دیکتاتور به زانو دربیاد.

      • ببین بچه جون من چند ساله امریکا زندگی میکنم. اون جوک هایی که تو ایران بهت میگن برای اینه که مغزت و بشورن. خودتم مقصری که در عقل و بستی و فقط در دهنت بازه.
        یادت باشه پرنده ای که تو قفس متولد میشه چیزی از بیرون نمیدونه.
        لطفا عقل کل بازی در نیار. تاریخ بخون. اگه امریکا نبود امروز کل دنیا حکومتی شبیه به کره شمالی داشت.

        • وطن فروش اسم ایران رو نیار تو انسانی هستی ک نمیدونی پدرومادرت کیه .یادت نره کنترل ذهنت تو دست امثال منه .این رو ب اون مثل خودت ب ظاهر عقل کل هاتم بگو تو از جنس این خاک نیستی و ناموس فروشی …ی سوال الان کی کنار مادرته ?ی اجنوی? زاده اجنوی