افزایش سرعت در اندروید

افزایش سرعت در اندروید با 13 ترفند کاربردی

افزایش سرعت در اندروید یکی از نیازهای کاربران گوشی های دارای این سیستم عامل است. بعد از خرید یک دستگاه، نمی‌توان سخت افزار آن را برای افزایش سرعت گوشی تغییر داد، اما می‌توان با چند ترفند کابردی عملکرد گوشی اندرویدی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی خود به منظور رها شدن از وقفه‌های کوتاه و یا طولانی حین استفاده از آن، باید دست به دامن ترفندهای جواب پس داده شوید. بسیاری از کاربران وقتی از افزایش سرعت گوشی خود عاجز می‌شوند، تصمیم به تعویض آن می‌گیرند، در حالی که می‌توان با چند ترفند به افزایش سرعت گوشی اندرویدی پرداخت.

افزایش سرعت گوشی اندرویدی

عملکرد گوشی تنها به سخت افزار آن بستگی نداشته و نرم افزار نیز تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت گوشی اتدرویدی دارد. به وسیله بهینه‌سازی‌های نرم افزاری می‌توان به افزایش سرعت در اندروید دست زد، بدون این که نیاز باشد یک گوشی جدید دارای سخت افزار ارتقا یافته خریداری کنید. در ادامه 13 ترفند به منظور افزایش سرعت گوشی های اندرویدی را مرور خواهیم کرد.

آپدیت گوشی

یکی از اصلی‌ترین روش‌های افزایش سرعت در اندروید دریافت به‌روزترین آپدیت‌ها برای آن است. منظور ما در اینجا دریافت جدیدترین آپدیت سیستم عامل ارائه شده برای گوشی است، اما حتی به‌روزرسانی‌های نرم افزاری کوچک و بزرگ و همچنین پچ‌های امنیتی نیز تاثیر قابل توجهی بر روی افزایش سرعت در اندروید خواهند داشت.

افزایش سرعت در اندروید

برای اطمینان از وجود و یا عدم وجود آپدیت جدید برای گوشی اندرویدی خود، به مسیر Settings > About Device > Software Update رفته و وضعیت را بررسی کنید. معمولا در زمان ارائه آپدیت‌های نرم افزاری جدید، به محض اتصال به اینترنت یک نوتیفیکیشن به کاربر ارسال شده و وی از وجود آن مطلع می‌شود، اما بد نیست هر از گاه با رفتن به مسیر بالا، وضعیت را به صورت دستی نیز چک کنید.

برای افزایش سرعت در اندروید، به‌روزرسانی مداوم اپلیکیشن‌ها را نیز هرگز فراموش نکنید. به طور مستمر به فروشگاه گوگل پلی سر زده و در صورت ارائه نسخه جدیدی از اپلیکیشن‌های نصب شده، حتما آن‌ها را دریافت کنید. برخی مواقع دریافت یک آپدیت کوچک، عملکرد گوشی شما را زیر رو می‌کند. در دستگاه‌های اندرویدی، Google Play Services نقش بسیار مهمی دارد، پس همیشه از به‌روز بودن آن مطمئن شوید.

نصب یک رام کاستوم

اگر گوشی شما ساخت دست شرکت‌هایی همچون گوگل و وان پلاس نباشد، خبری از انتشار آپدیت‌های متوالی برای آن نیست، به همین دلیل باید این بی‌توجهی را به روشی دیگر جبران کنید. به وسیله رام‌های کاستوم اندروید می‌توانید در زمان‌های دلخواه، یک سیستم عامل سفارشی‌سازی شده مبتنی بر اندروید و دارای ویژگی‌های جدید را بر روی گوشی خود نصب کنید.

افزایش سرعت در اندروید

وقتی شرکت سازنده برای گوشی شما آپدیت نرم افزاری، مخصوصا به‌روزرسانی سیستم عامل، ارائه نمی‌کند، می‌بایست به وسیله رام‌های سفارشی‌سازی شده به جدیدترین ویژگی‌های نسخه‌های به‌روز اندروید دست پیدا کنید.

اگرچه یکی از بهترین راه‌های افزایش سرعت در اندروید نصب رام‌های سفارشی‌سازی شده محسوب می‌شود، اما این کار با ریسک‌ همراه است. پیش نیاز نصب رام سفارشی‌سازی شده، روت کردن گوشی است. حتی اگر از برک شدن گوشی حین انجام این عملیات جان سالم به در ببرید، گارانتی آن حتما از بین خواهد رفت. در صورت بروز هر گونه مشکلی در دستگاه، اگر بعد از مراجعه به شرکت گارانتی، آن‌ها به روت بودن گوشی پی ببرند، از ارائه خدمت به شما به صورت رایگان خودداری خواهند کرد.

معمولا یک کاربر زمانی به افزایش سرعت در اندروید نیاز پیدا می‌کند که چند سال از خرید گوشی گذشته باشد و اکنون به دلیل استهلاک، با مشکل کندی مواجه شده است. پیشنهاد می‌کنیم تا زمانی که تاریخ انقضای پشتیبانی رایگان گوشی فرا نرسیده است، از روت کردن آن خودداری کنید. بعد از آن، به وسیله روت کردن دستگاه هر بلایی که می‌توانید (شامل نصب رام کاستوم) بر سر آن بیاورید!

پاک کردن صفحه خانه

یکی از اعمال ضروری برای افزایش سرعت در اندروید پاک کردن صفحه خانه در بازه‌های زمانی متوالی است. چنین کاری را باید در سرتاسر دستگاه نیز انجام بدهید. اگر در صفحه یا صفحه‌های خانه، یک والپیپر لایو قرار داده و آن‌‌ها را مملو از ویجت‌ها و آیکون‌های مختلف کرده باشید، بعید نیست حین جابه‌جایی بین صفحات با کمی کندی مواجه شوید. اگر بعد از فعال‌سازی مواردی همچون فید بیکسبی با کندی رو به رو شدید، حتما آن را غیر فعال کنید

افزایش سرعت در اندروید

تعویض لانچر نیز در برخی مواقع کارساز است. توصیه می‌کنیم یک لانچر سبک نصب کرده و برای افزایش سرعت در اندروید از ساخت چندین صفحه خانه خودداری کنید. اگر می‌خواهید تعداد زیادی آیکون را درون هوم اسکرین در اختیار داشته باشید، موارد مرتب با یکدیگر را درون یک فولدر قرار بدهید تا به این وسیله همگی درون یک صفحه قرار بگیرند. همچنین افکت‌های بی‌مورد را نیز حذف کنید.

کاهش انیمیشن‌ها

این مورد یکی از شناخته شده‌ترین روش‌های افزایش سرعت گوشی های اندرویدی است. به وسیله از بین بردن انیمیشن‌های اضافی، عملکرد گوشی افزایش پیدا نمی‌کند، اما دیگر زمان اضافی بابت نمایش انیمیشن‌ها و افکت‌های زیباساز تلف نخواهد شد.

افزایش سرعت در اندروید

به منظور حذف انیمیشن‌ها می‌بایست به تنظیمات توسعه‌دهنده (Developer Options) دست پیدا کنید. در حالت عادی این منو قابل دسترسی نیست، پس برای ظاهر کردن آن، در منوی تنظیمات گزینه Build Number را درون قسمت About Phone پیدا کرده و سپس هفت مرتبه به صورت پیاپی آن را لمس کنید.

اکنون با مراجعه مجدد به اپلیکیشن تنظیمات، بخش Developer Options را مشاهده خواهید کرد. وارد آن شده و گزینه Transition Animation Scale را پیدا کنید. اگر این گزینه را بر روی Off قرار بدهید، اپلیکیشن‌ها بعد از لمس آیکون‌شان خیلی سریع باز خواهند شد، به جای این که به منظور زیباسازی عملیات، به وسیله نمایش افکت‌هایی خاص اجرا شوند. می‌توانید برای افزایش سرعت در اندروید درون تنظیمات توسعه‌دهنده، گزینه‌های Window Animation Scale و Animator Duration Scale را نیز غیر فعال کنید.

استفاده از منوی تنظیمات توسعه‌دهنده

منوی Developer Options را ترک نکنید. یکی دیگر از گزینه‌های درون این منو که به وسیله فعال‌سازی آن می‌توانید به افزایش سرعت در اندروید کمک کنید، Force GPU Rendering است.

افزایش سرعت در اندروید

با این کار پردازشگر گرافیکی گوشی که درون تراشه اصلی قرار گرفته است، بخش بیشتری از کارها را بر عهده گرفته خواهد گرفت. پیش از فعالسازی این گزینه، عناصر دو بعدی به وسیله رندرینگ نرم افزاری پردازش می‌شوند که مطمئنا سرعت آن به اندازه زمان روی کار بودن پردازشگر گرافیکی نیست. به این ترتیب نه تنها رابط کاربری عملکرد روان‌تری خواهد داشت، بلکه بخشی از بار پردازشی از روی دوش پردازنده اصلی (CPU) نیز برداشته می‌شود.

در کنار مزایای فعال‌سازی Force GPU Rendering و تاثیر قابل توجه آن بر روی افزایش سرعت اندروید باید معایب آن را نیز در نظر بگیرید. به خاطر قرار گرفتن بار پردازشی بیشتر بر روی پردازشگر گرافیکی، مصرف باتری بین 5 الی 15 درصد افزایش پیدا خواهد کرد، اما این میزان ارزش افزایش عملکرد گوشی را دارد.

جابه‌جایی به SKIA

اگر گوشی شما دارای سیستم عامل اندروید 7 نوقا و یا بیشتر است، می‌توانید رندرینگ GPU را به SKIA تغییر بدهید. بر اساس تجربه تعدادی از کاربران، به این وسیله کندی‌های مشاهده شده در زمان اجرای بازی‌های موبایل به میزان قابل توجهی از بین خواهد رفت. این گزینه نیز در منوی Developer Options قرار دارد. گفتنی است بعد از فعال‌سازی، احتمال کاهش عملکرد در برخی اپلیکشن‌ها وجود دارد.

همچنان در منوی تنظیمات توسعه‌دهنده بمانید. یکی دیگر از گزینه‌های مفید برای گیمرها، Force 4x MSAA است. اگرچه این گزینه به روان‌تر شدن اجرای بازی‌های موبایل کمک نمی‌کند، اما در نمایش زیباتر آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. با این حال احتمال افزایش مصرف باتری و کاهش سرعت دستگاه وجود دارد. پس اگر به خاطر مشکل کندی در عملکرد گوشی دست به دامن این مطلب شده‌اید، فعال‌سازی Force 4x MSAA را فراموش کنید.

مرور سریع‌تر

اگر با گوشی خود زمان زیادی را به گشت و گذار در وب گذرانده و نیاز به بهبود این تجربه را احساس می‌کنید، گزینه Data Saver را در مرورگر کروم فعال کنید. در این حالت به وسیله فشرده‌سازی صفحات وب، علاوه بر کاهش زمان بارگذاری آن‌ها، مصرف پهنای باند نیز کاهش پیدا می‌کند. اگرچه این روش کیفیت تصاویر را کاهش می‌دهد، اما در صورت اولویت داشتن کاهش مصرف اینترنت و زمان بارگذاری صفحات حتما آن را فعال کنید.

افزایش سرعت در اندروید

موضوع اینجاست که عملیات فشرده‌سازی به خودی خود، به خاطر کاهش حجم صفحات، زمان بارگذاری را کاهش می‌دهد، اما از آنجایی که فشرده‌سازی به وسیله ارسال اطلاعات به یکی از پراکسی‌های گوگل صورت می‌گیرد، بعید نیست این کاهش زمان به همین دلیل جبران شود! پس بعد از فعال‌سازی گزینه Data Saver در مرورگر موبایل گوگل کروم به منظور افزایش سرعت در اندروید، حتما با گشت و گذار مجدد در وب سایت‌های همیشگی، وضعیت را چک کرده و در صورت افزایش زمان بارگذاری آن را غیر فعال کنید. این گزینه در منوی تنظیمات مرورگر قرار دارد.

پاک کردن دیتاهای کش شده

اپلیکیشن‌ها، بخش‌هایی از داده‌ها که به صورت مرتب مورد استفاده قرار می‌گیرند را به منظور دسترسی سریع‌تر در گوشه‌ای از حافظه ذخیره می‌کنند. این عمل به افزایش سرعت در اندروید می‌انجامد. به عنوان نمونه یک مرورگر، تصاویر وب سایت‌هایی که بیشتر به آن‌ها سر می‌زنید را ذخیره می‌کند تا در هر مرتبه تلاش برای ورود به آن، مجبور به بارگذاری مجدد عکس‌ها نباشد.

افزایش سرعت در اندروید

با این حال افزایش دیتاهای کش شده، که با هدف افزایش سرعت گوشی اندرویدی صورت گرفته است، به مرور زمان تاثیر مخالفی داشته و به کند شدن دستگاه ختم می‌شود. به همین دلیل باید هر از چند گاه کش اپلیکیشن‌ها را پاک کنید. به منظور پاک کردن کش برای هر اپلیکیشن به صورت جداگانه، به مسیر App info > Storage > Clear Cache بروید. با استفاده از اپلیکیشن‌هایی همچون CCleaner می‌توانید به این عملیات سرعت بدهید.

خاموش کردن همگام‌سازی خودکار

وقتی همه برنامه‌ها به محض اتصال به اینترنت، به صورت همزمان برای همگام‌سازی و به‌روز کردن خود اقدام می‌کنند، در صورت قدیمی بودن دستگاه، مشکل کندی بروز خواهد کرد.

افزایش سرعت در اندروید

با مراجع به منوی Account در اپلیکیشن تنظیمات، با گزینه Automatically sync data رو به رو خواهید شد که به صورت پیش‌فرض روشن است. برخی اپلیکیشن‌ها باید حتما به صورت مستمر همگام‌سازی شوند، اما برای برخی دیگر این اجبار وجود ندارد. بسته به نیاز خود، تیک کنار نرم افزارهای غیر ضروری را به منظور غیر فعال‌سازی همگام‌سازی خودکار برای آ‌ن‌ها بردارید.

بیشتر فعالیت‌هایی که به کند شدن گوشی منجر می‌شوند، در پس‌زمینه صورت می‌گیرند که همگام‌سازی خودکار اپلیکیشن‌ها نیز یکی از آن‌ها است.

سرویس‌های فعال در پس‌زمینه

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، بخش قابل توجهی از حافظه رم و ظرفیت پردازشی دستگاه، به سرویس‌های فعال در پس‌زمینه اختصاص پیدا می‌کند. به عنوان نمونه می‌توان به اپلیکیشن SMS اشاره کرد. شما همیشه مشغول استفاده از این برنامه نیستید، اما این نرم افزار باید همیشه در پس‌زمینه فعال باشد، وگرنه قادر به دریافت پیام کوتاه نخواهید بود.

افزایش سرعت در اندروید

متاسفانه بسیاری از سرویس‌های همیشه فعال غیر ضروری هستند. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که کاربران را به روت کردن گوشی اندرویدی تشویق می‌کند، خلاص شدن از دست همین سرویس‌ها است، اما بدون این کار نیز می‌توان کارهایی انجام داد. وارد منوی تنظیمات توسعه‌دهنده شده و گزینه Background Check را پیدا کنید. در اینجا لیست اپلیکیشن‌هایی که برای اجرا شدن در پس‌زمینه مجاز هستند را مشاهده خواهید کرد.

تیک نرم افزارهایی که تصور می‌کنید نیازی به داشتن این مجوز ندارند را بردارید. در انتخاب خود دقت کنید، چرا که عدم فعال بودن سرویس‌های ضروری عواقبی در پی خواهد داشت. یکی دیگر از مزایای انجام این کار علاوه بر افزایش سرعت در اندروید کمک به افزایش عمر باتری است، چرا که با متوقف کردن تعداد بیشتری از سرویس‌ها، حافظه رم بیشتری خالی خواهد شد.

کار را با اپلیکیشن فیس بوک اجرا کنید. این برنامه شدیدا حریص بوده و حافظه رم زیادی را در پس‌زمینه به خود اختصاص می‌دهد. اگر در سلب دسترسی اپلیکیشن‌ها به منظور اجرا شدن در پس‌زمینه مصمم هستید، در همین منو وارد گزینه Background Process Limit شوید. با این کار از کش شدن سرویس‌ها جلوگیری خواهد شد که تاثیر قابل توجهی در افزایش سرعت گوشی های اندرویدی قدیمی دارد.

البته این کار به افزایش مصرف باتری می‌انجامد، چرا که گوشی در صورت نیاز به یک سرویس، به خاطر کش نبودن آن می‌بایست سرویس را از ابتدا راه‌اندازی کند. وضعیت را برای خود تست کنید. استفاده از این گزینه برای برخی کاربران کارساز بوده است، اما برای عده‌ای دیگر به جای افزایش، عملکرد گوشی را کاهش داده است. فعال‌سازی آن بیشتر برای دستگاه‌های قدیمی که دارای حافظه رم کمی هستند توصیه می‌شود.

عدم استفاده از برنامه‌های متوقف‌کننده سرویس‌ها

فراموش نکنید متوقف کردن سرویس‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد، به همین دلیل انجام آن تنها در گوشی‌ های دارای حافظه رم پایین توصیه می‌شود. راه‌اندازی یک اپلیکیشن از ابتدا (در زمانی که کش نشده است)، فشار مضاعفی بر روی دستگاه اعمال کرده و علاوه بر کاهش سرعت، مصرف باتری را نیز افزایش می‌دهد.

افزایش سرعت در اندروید

همچنین نباید فراموش کرد سیستم عامل اندروید به طور خودکار با تشخیص سرویس‌های غیر ضروری، مواردی که نیازی به کش کردن آن‌ها نیست را حذف می‌کند. این موضوع درباره پاک کردن کش دیتا‌های برنامه‌ها نیز صدق می‌کند.

بعد از انجام این کار گوشی باید با پردازش مجدد، داده‌های مورد استفاده به صورت پیاپی را کش کند که به معنی اعمال فشار مضاعف بر روی آن است. پس تنها در زمانی که با مشکل کمبود رم و فضای ذخیره‌سازی داخلی رو به رو هستید، دست به دامن این اعمال شوید.

اورکلاک کردن

اگر دوست دارید حتی بر روی دستگاه‌های قدیمی، بازی‌های سه بعدی دارای گرافیک بالا اجرا کنید، اورکلاک کردن بهترین و شاید تنها راهکار پیش رو است. گیمرها در سیستم‌های کامپیوتری، به وسیله اورکلاک کردن از حداکثر توان سخت افزار استفاده می‌کنند. در گوشی های هوشمند اندرویدی نیز می‌توان چنین عملی را انجام داد.

افزایش سرعت در اندروید

فراموش نکنید برای این کار نیز همچون زمان نصب رام سفارشی‌سازی شده، به روت کردن دستگاه احتیاج دارید. سپس باید به دنبال یک اپلیکیشن مناسب به منظور اورکلاک کردن بگردید.

اورکلاک کردن بیشتر برای دستگا‌ه‌هایی پیشنهاد می‌شود که عمر مفیدشان سپری شده و اکنون کاربر به سیم آخر زده است، به این معنی که می‌خواهد بیش از توان واقعی گوشی از آن کار بکشد! افزایش شدید مصرف باتری، داغ شدن شدید دستگاه و آسیب رسیدن به سخت افزارهای داخلی از جمله مشکلات اورکلاک کردن هستند.

با این حال، با مشاهده ویدیوهای قرار گرفته در یوتیوب متوجه قدرت بی‌نظیر این ترفند می‌شوید. برخی کاربران به این وسیله سنگین‌ترین بازی‌های گرافیکی را بر روی قدیمی‌ترین گوشی های اندرویدی نصب کرده‌اند که به معنی افزایش سرعت در اندروید تا بالاترین حد ممکن است. وقتی عمر مفید یک گوشی سپری شده و دیگر عملا کاربردی ندارد، مالک آن چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت!

بازی موبایل سه بعدی

بعد از دست‌کاری خود گوشی، تغییر تنظیمات بازی را نیز فراموش نکنید. بعد از اجرای بازی بر روی گوشی اورکلاک شده، به منوی تنظیمات گرافیکی آن وارد شده و گزینه‌های مختلف نظیر رزولوشن و کیفیت را بر روی پایین‌ترین حالت ممکن قرار بدهید.

ریست فکتوری

اگرچه درباره کارکرد صحیح موارد بالا با شک و تردید صحبت کردیم، اما از معجزه ریست فکتوری کردن مطمئن هستیم. با راه‌اندازی مجدد گوشی، تمامی دیتاهای کش شده و همچنین فایل‌های زائد و اضافی حذف شده و گوشی با وجود سپری شدن عمر مفید سخت افزار آن، از نظر نرم افزاری درست شبیه به اولین روز راه‌اندازی می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم یک مرتبه گوشی را ریست فکتوری کرده و سپس گزینه‌هایی که در منوی تنظیمات توسعه‌دهنده به آن اشاره کردیم را فعال کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. به نظر من آپدیت سیستم عامل گوشی نه تنها به بالا رفتن سرعت گوشی کمکی نمیکنه بلکه میتونه باعث کند شدن گوشی هم بشه
    چون توی آپدیت های جدید تعداد زیادی قابلیت جدید اضافه میشه که هر کدوم از این قابلیت ها از منابع سخت افزاری گوشی استفاده میکنن و سرعت رو پایین میارن

  2. بدرد بخور بودن ممنون

  3. – موارد مرتب با یکدیگر > موارد مرتبط با یکدیگر +
    – بر عهده گرفته خواهد گرفت > به عهده خواهد گرفت +
    – هر مرتبه تلاش > هر بار تلاش +
    – با مراجع به منوی > با مراجعه به منوی / با رفتن به منوی +