راز تقويم باستاني ماياها برملا شد!

پژوهشگران آمریکایی با استفاده از روش تاریخ‌نگاری رایودکربنی موفق به رمزگشایی از تقویم باستانی مایاها شدند.محققان دانشگاه پن استیت در پنسیلوانیا با تنظیم (کالیبره) کردن تقویم شمارش بزرگ بر روی تقویم مدرن اروپایی، موفق به رمزگشایی از آن شده‌اند.

سه تقویم متفاوت مایاها شامل تقویم مقدس Tzolk'in است که یکسال آن 260 روز محاسبه می‌شد و برای انجام برنامه‌های مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت؛ تقویم دوم که Haab نام دارد و یکسال 365 روز بطول می انجامد و از تغییرات فصلی برای شمارش روزها استفاده می‌شود و تقویم سوم شمارش بزرگ (Long Count) نام دارد؛ این تقویم 5125 ساله که در روز 21 دسامبر 2012 پایان یافت از 144 هزار روز- باکتون، هفت هزار و 200 روز- کاتون، 360 روز- تون، 20 روز- وینال و یک روز- کین تشکیل شده است.
 پروفسور «داگلاس کنت» باستان شناس زیست محیطی و سرپرست تیم تحقیقاتی خاطرنشان می‌کند:

 

در روش های تطبیق تقویم شمارش بزرگ با تقویم مدرن اروپایی از حوادث تاریخی و نجومی استفاده می‌شود که چندان قابل اطمینان نیستند.

یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران برای تطبیق تقویم باستانی مایاها از روش همبستگی گودمان- ماتینز- تامپسون (GMT) استفاده کردند؛ این همبستگی نشان می دهد که ایجاد تاریخ در ششم سپتامبر 3114 پیش از میلاد روی داده است.

در این روش از ترکیب شتاب‌دهنده طیف سنج جرمی کربن- 14 و کالیراسیون با استفاده از نرخ رشد درختان استفاده شد؛ نرخ رشد درخت با رهگیری سالانه تغییرات در جذب کلسیم در فصول بارانی محاسبه شد و تغییرات جوی کربن-14 در طول دوران کلاسیک مایاها حاکی از نوسانات شدید در طول زمان بوده است.

با قرار گرفتن و تطبیق تقویم باستانی «شمارش بزرگ» در تقویم مدرن اروپایی، امکان درک زمان وقوع حوادث در عصر مایاها با رویدادهای تاریخی در سایر نقاط جهان فراهم می شود.نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. دوست عزیز خبر تکنولوژی نبود اما این خبر جنبه علمی داره و اخبار علمی هم در گجت نیوز منتشر میشه

  2. این کجاش اخبار تکنلوژی بود؟