تعرفه خودروهای هیبریدی

تعرفه خودروهای هیبریدی باز هم افزایش پیدا کرد

تعرفه خودروهای هیبریدی دوباره افزایش پیدا کرد. در حالی که اخیرا دولت تصمیم گرفته بود تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را کاهش دهد، اکنون 10 درصد ارزش گمرکی نیز به این محصولات اختصاص پیدا کرده است.

داستان تعرفه واردات خودروهای هیبریدی همچنان ادامه دارد. چند ماه پیش تعرفه خودروهای هیبریدی 11 برابر شد و اعتراض گسترده مردم و کارشناسان را در پی داشت. همه بر این باور بودند که دولت باید برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا، راه را برای ورود خودروهای هیبریدی به خیابان‌های کشور باز کند، نه این که با افزایش چندین برابری تعرفه‌ها به مانعی برای خرید و فروش این خودروها تبدیل شود. این اعتراضات سرانجام جواب داد و دولت کمی تعرفه‌ها را کمتر کرد. هر چند این تعرفه‌های جدید هم چندان راضی‌کننده نبود، اما حداقل از شدت شوک 11 برابر شدن تعرفه خودروهای هیبریدی کم کرد.

افزایش 10 درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی

حالا دوباره شاهد افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی هستیم و طبق بخشنامه‌ای که به تازگی به گمرک‌های سراسر کشور ابلاغ شده، واردکنندگان خودروهای هیبریدی باید همچون خودروهای بنزینی، علاوه بر تعرفه ابلاغی در کتاب تعرفه‌های گمرک، 10 درصد ارزش گمرکی را هم بر اساس قانون بودجه سال 1397 به دولت پرداخت کند. بنابراین خودروهای هیبریدی که متناسب با حجم موتور خود باید با تعرفه 25 درصدی وارد کشور می‌شدند، حالا باید عملا 35 درصد تعرفه بپردازند. در بخشنامه جدید گمرک نوشته شده است:

پیرو استعلام صورت گرفته از سازمان برنامه و بودجه در خصوص تسری عوارض 10 درصدی ارزش گمرکی خودروهای بنزین‌سوز به خودروهای هیبریدی، موضوع بند 7 دستورالعمل 28 اسفند، با عنایت به این که خودروهای هیبریدی موجود در بازار ایران از نظر سوخت مورد استفاده بنزین‌سوز می‌باشند، لذا مشمول اخذ عوارض 10 درصدی ارزش گمرکی خودروها طی ردیف درآمدی 160181 قانون بودجه سال 97 کل کشور می‌شوند.

این افزایش 10 درصدی در حالی اتفاق افتاده که مسئولان ارشد دولتی پس از انتقادات کارشناسان، واردکنندگان و مردم، قول داده بودند که تعرفه واردات این خودروها کاهش پیدا کند، اما حالا با سیاست جدید دولت، دوباره شاهد همان تعرفه‌های نجومی هستیم که باعث انتقادات گسترده از دولت شده بود. رضا عباسی، یکی از کارشناسان صنعت خودرو در این رابطه اظهار کرد:

به نظر می‌رسد در برخی تصمیمات دولتی، مبنای کارشناسی لحاظ نمی‌شود. وقتی سال گذشته تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از 4 درصد به 45 درصد رسید و مورد اعتراض شدید واقع شد، وزارت صنعت پس از هفته‌ها بررسی و دستور مستقیم رئیس جمهور برای کاهش تعرفه، در نهایت 20 درصد تعرفه را کاهش داد. اگرچه این رقم از انتظار افکار عمومی کمتر بود، اما باز هم این امیدواری به وجود آمد که شاهد تاثیری مثبت در بازار خودروهای هیبریدی باشیم. اما در حالی که هنوز جوهر تصمیم ابلاغی قبلی خشک نشده بود که خبر آمده جای دیگری از دولت، یعنی سازمان برنامه و بودجه، تصمیم گرفته واردکنندگان خودروهای هیبریدی 10 درصد تعرفه بیشتر بپردازند.

عباسی در ادامه افزود وقتی تعرفه‌ها را 20 درصد کاهش دهیم و پس از آن به بهانه دیگری دوباره آن را 10 درصد افزایش دهیم، این پالس را به افکار عمومی می‌دهیم که دولت قصد کاهش تعرفه را ندارد و همان تعرفه‌های بالا و قیمت بالای خودروهای هیبریدی در بازار مد نظر دولت است. این موضوع طبیعتا مورد پسند مردم نیست. دولت می‌تواند اعلام کند به دلایل خاصی ترجیح می‌دهد برای خودروهای هیبریدی تعرفه بالایی وضع کند، اما خوب نیست که تعرفه را به طور اسمی کاهش دهد و در ادامه تدابیری اتخاذ کند که این کاهش بی اثر شود.

افزایش مجدد تعرفه خودروهای هیبریدی در حالی توسط دولت اتفاق افتاده که گفته می‌شود به زودی طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. این طرح در صورت تصویب می‌تواند تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را به همان 4 درصد قدیم بازگرداند و البته تعرفه خودروهای بنزینی نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در هفته‌های اخیر رایزنی‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از تصویب این طرح در مجلس به راه افتاده و باید دید در نهایت نمایندگان مجلس چه تصمیمی در این رابطه می‌گیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. فک کنم توی اینستاگرام دوباره دارن کمپین تحریم خودرو صفر رو راه میندازه چند وقت پیش یه پیج با ادرس Instagram.com/tahrimekhodro دیدم که تازه شروع به فعالیت کرده بود

  2. تعجبی نداره هموناولم سرمونو کلاه گذاشتن

  3. الان ما گول خوردیم

  4. خب خداروشکر دولت مهربان اینم رو افزایش داد
    روحا….تشکر تشکر
    از خوشحالی دارم گریه میکنم