نسخه جدید سیستم عامل مک

نسخه جدید سیستم عامل مک با قابلیت‌های متنوع معرفی شد

نسخه جدید سیستم عامل مک Mojave همراه با قابلیت‌های تازه‌ عرضه خواهد شد. به عنوان برخی ویژگی‌های نوین جدیدترین نسخه macOS می‌توان به افزوده شدن حالت تاریک و تعدادی از برنامه‌های آی او اس اشاره کرد که جذابیت‌های خاص خود را دارند.

اپل در جریان کنفرانس WWDC 2018 سیستم عامل مک را از یاد نبرد و نسخه جدید آن با نام Mojave را معرفی کرد که همراه با امکانات تازه‌ای عرضه خواهد شد. به عنوان نمونه‌ای از ویژگی‌های نسخه جدید سیستم عامل مک باید به حالت تاریک، گزینه‌های سازماندهی شده به صورت بهینه و از آن مهمتر، افزودن شدن نسخه دسکتاپ برخی اپلیکیشن‌های کاربردی آی او اس اشاره کرد.

ویژگی‌های نسخه جدید سیستم عامل مک

به ادعای تیم کوک مدیر عامل اپل، ویژگی‌های مک او اس Mojave از تجربه کاربری حرفه‌ای‌ترین کاربران الگو گرفته شده است، اما همه کاربران اعم از حرفه‌ای عادی خواهند توانست از آن استفاده کنند. نسخه بتای مک Mojave تابستان امسال عرضه شده و نسخه پایدار آن پاییز امسال قابل دریافت خواهد بود. در ادامه نگاه دقیق‌تری به قابلیت‌های نسخه جدید سیستم عامل مک می‌اندازیم.

نسخه جدید سیستم عامل مک

حالت تاریک (Dark Mode)

سرانجام حالت تاریک به سیستم عامل مک نیز راه پیدا کرد. بعد از فعال‌سازی این حالت داک، تسکبار و کروم اطراف اپلیکیشن‌ها به رنگ خاکستری تبدیل خواهند آمد. این تغییر تنها در شکل ظاهری رابط کاربری سیستم عامل اعمال شده و در نحوه تعامل کاربر با آن هیج تفاوتی وجود نخواهد داشت.

نسخه جدید سیستم عامل مک

تغییر طراحی فروشگاه

فروشگاه اپلیکیشن سیستم عامل مک در نسخه جدید آن باز طراحی شده است. در این طراحی از شکل ظاهری اپ استور آی او اس الگو گرفته شد، فروشگاهی که سال گذشته شاهد طراحی مجدد آن بودیم. اکنون درون این فروشگاه یک بیلبورد بسیار بزرگتر نسبت به قبل وجود دارد که محل قرارگیری اپلیکیشن‌های جدید، مجموعه‌ها و همچنین مقاله‌هایی است که اپل پیرامون برخی اپلیکیشن‌ها منتشر کرده است.

دو شرکت بزرگ به کمک اپل آمده و سبب شدند فروشگاه نه چندان جذاب و به عقیده برخی غیر کاربردی این شرکت برای سیستم عامل مک جان تازه بگیرد. مایکروسافت برنامه Office 365 و ادوبی برنامه Lightroom CC را اکنون در فروشگاه اپلیکیشن مک قرار داده‌ است.

نسخه جدید سیستم عامل مک

اپل نیوز

همانند روال گذشته، اپل امسال نیز تلاش کرد تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌های کاربردی و محبوب پلتفرم موبایل خود را به نسخه جدید سیستم عامل مک بیاورد. به این ترتیب می‌توان فایل‌های خود را بین دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی کرد و از همه جا به آن‌ها دسترسی داشت.

Desktop stacks

ویژگی Stacks

اپل ویژگی جدیدی با نام Stacks را به منظور خلاص شدن از شر دسکتاپ‌های بهم ریخته در نسخه جدید سیستم عامل مک ارائه کرده است. آن‌ها در واقع فولدرهایی هستند که هر کدام به فایل‌هایی با پسوند مشخص اختصاص پیدا کرده است، اما مزیتشان تشخیص فایل‌ها به صورت خودکار و دسته‌بندی و مرتب شدن آن‌ها بدون دخالت کاربر است.

به این ترتیب استک‌هایی در اختیار خواهید داشت که به صورت جداگانه به فایل‌های PDF، تصاویر، فیلم‌ها و دیگر انواع فایل اختصاص دارند. تنها با یک لمس هر فولدر باز شده و دسترسی به تمامی فایل‌های از آن نوع درون دسکتاپ امکان‌پذیر خواهد شد.

نسخه جدید سیستم عامل مک

کنترل‌های امنیتی

اپل پنجره‌های پاپ آپ جدیدی را به نسخه جدید سیستم عامل مک آورده است که سبب می‌شوند کاربر بیشتر از قبل به اتفاق‌هایی که در سیستم کامپیوتری رخ می‌دهند، تسلط داشته باشد. به لطف این پاپ آپ‌ها کاربر می‌تواند منابع سخت افزاری و اطلاعاتی که اپلیکیشن‌ها می‌خواهند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند را مدیریت کند. کاربران آی او اس با چنین ویژگی‌های کنترلی و امنیتی از مدت‌ها قبل آشنایی دارند، اما آن‌ها برای کاربران مک جدید تلقی می‌شوند.

به این ترتیب در نسخه جدید سیستم عامل مک در صورتی که یک اپلیکیشن بخواهد به موقعیت جغرافیایی، تصاویر، مخاطب‌ها، میکروفون و دیگر منابع و اطلاعات دسترسی داشته باشد، کاربر از موضوع مطلع شده و پیش از صدور دسترسی، آن را تایید و یا رد می‌کند.

نسخه جدید سیستم عامل مک

حریم خصوصی سافاری

سال گذشته، اپل وب سایت‌ها را بلاک کرد تا قادر به ردیابی فعالیت‌های کاربر درون وب از طریق مرورگر سافاری نباشند. امسال ویژگی جدیدتری نیز افزوده شده که حفاظت از حریم خصوصی را بهبود بخشیده است.

در نسخه جدید سیستم عامل مک می‌توان شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک را نیز بلاک کرد تا نتوانند از طریق دکمه‌هایی مثل لایک، به ردیابی فعالیت‌های شما بپردازند. یکی دیگر از تلاش‌های اپل، تغییر چهره سیستم عامل مک بوده است، به طوری که سایر شرکت‌ها برای ردیابی فعالیت‌های صورت گرفته در این بستر با مشکل مواجه شوند.

نسخه جدید سیستم عامل مک

آپدیت‌های Finder

اکنون در Finder نسخه جدید سیستم عامل مک ، نحوه نمایش جدیدی با عنوان گالری ویو وجود دارد که از طریق آن امکان اسکرول کردن در بین پیش نمایش‌های فایل‌ها امکان‌پذیر می‌شود. این در حالی است که فایل‌های منتخب در اندازه بزرگتر، در بالا نمایش داده خواهند شد. می‌‌توان از آن به عنوان راهکاری هوشمندانه‌ای از Cover Flow یاد کرد.

اپل همچنین امکان مشاهده متادیتا از طریق یک پنجره Finder را نیز فراهم کرده است. علاوه بر آن انجام سریع برخی اعمال نیز امکان‌پذیر شده است. به عنوان نمونه می‌توان به چرخش سریع تصاویر و همچنین متصل کردن فایل‌های پی دی اف به یکدیگر اشاره کرد.

اعمال سریع تغییرات

در نسخه جدید سیستم عامل مک می‌توان درون Quick Look، داخل اسناد خیلی سریع تغییرات کوچکی را اعمال کرد. این ویژگی را می‌توان به عنوان راهکاری برای دست و پنجره نرم کردن با فایل‌ها طی مدت زمانی کوتاه دانست. بعد از گرفتن اسکرین شات نیز خیلی سریع ابزارهایی در اختیارتان قرار خواهد گرفت تا بر روی آن علامت‌های دلخواه را قرار بدهید.

نسخه جدید سیستم عامل مک

دسکتاپ پویا

این ویژگی‌ نسخه جدید سیستم عامل مک را می‌توان یک نوع تصاویر پس‌زمینه لایو خطاب کرد که در طول روز تغییر می‌کنند. اپل در جریان کنفرانس نمونه بسیار جالبی را به نمایش گذاشت که درون آن یک عکس با گذشت زمان از روز به شب تغییر پیدا می‌کرد. هنوز امکان افزودن تصاویر مورد نظر کاربر به دسکتاپ پویا مشخص نیست. احتمالا کاربر تنها مجبور به استفاده از عکس‌های پیش‌فرض اپل خواهد بود که دارای طراحی خاصی هستند.

زمان عرضه نسخه جدید سیستم عامل مک

همانند همیشه جدیدترین نسخه سیستم عامل مک در پاییز و یکی از ماه‌های اکتبر (مهر) یا سپتامبر (آبان) عرضه خواهد شد. البته این زمان نسخه پایدار و عمومی سیستم عامل بوده و روز گذشته و همزمان با معرفی نسخه جدید سیستم عامل مک در کنفرانس اپل، نسخه پیش نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان آن منتشر شد. اگر اپل روال همیشگی را دنبال کند، نسخه بتای آن حدود یک ماه دیگر در دسترس خواهد بود. به این ترتیب می‌توان پیش از عرضه نسخه عمومی، ویژگی‌های جدید را تست کرد.

اپل طی سال‌های اخیر تلاش کرده میزان محبوبیت و گستردگی مک را همانند آی او اس افزایش بدهد. به همین دلیل بسیاری از آپدیت‌های ارائه شده برای این سیستم عامل طی چند سال اخیر، برای همگام‌سازی قابلیت‌های آن با پلتفرم موبایل این شرکت بوده است.

برخلاف امسال، سال گذشته در نسخه جدید مک قابلیت‌های بسیار کمی گنجانده شده بود، به طوری که به عقیده بسیاری از کاربران ارزش دریافت و نصب نداشت! اما امسال، اپل در نسخه جدید سیستم عامل مک سنگ تمام گذاشته و انتظار می‌رود کاربران بسیار زیادی به دریافت مک Mojave تشویق شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چرا اینقدر سیستم عامل داریم