هوش مصنوعی هواوی

نگاهی نزدیک به عملکرد هوش مصنوعی هواوی در برنامه‌های مختلف

امروزه هوش مصنوعی به یکی از بخش‌های اصلی گوشی های هوشمند تبدیل شده و کاربردهای زیادی در این حوزه دارد. در این مطلب قصد داریم عملکرد و چگونگی استفاده از هوش مصنوعی هواوی در برنامه‌های مختلف گوشی های موبایل را بررسی کنیم.

با توسعه تکنولوژی‌های هوش مصنوعی (AI) در سال‌های اخیر، تجاری‌سازی و همچنین کاربردهای صنعتی این تکنولوژی هم به تمرکز اصلی تبدیل شده‌ است. از آنجایی که گوشی های هوشمند، بیشترین میزان تقاضا در حوزه سخت‌افزار را به خود اختصاص داده‌اند، هوش مصنوعی از این فرصت استفاده کرده و با سرعت بالا، از طریق تراشه‌های هوش مصنوعی و همچنین حوزه‌های صوتی و بصری، قلمرو خود را در بازار گوشی های همراه گسترش داده است.

پتانسیل واقعی AI، تنها قراردادن تراشه هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها در کنار یکدیگر نیست. هوش مصنوعی موبایلی (Mobile AI) تنها در شرایطی می‌تواند سودمندی را برای مشتریان به همراه داشته باشد که کاربرد تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در حوزه نرم افزار، توان پردازشی سریع‌تر و تجربه بهتر را به همراه داشته باشد.

ما به تازگی نگاهی دقیق به نرم‌افزارهای سیستمی، اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده و اپلیکیشن‌های طرف ثالث (اپلیکیشن‌های توسعه یافته توسط شرکت‌هایی به جز هواوی) موجود روی گوشی های هوشمند هواوی داشته‌ایم تا دریابیم هوش مصنوعی هواوی چه عملکردی در حوزه کاربرد‌های نرم افزاری دارد؟

کاربرد هوش مصنوعی هواوی در نرم افزارهای مختلف

1. نرم‌افزار سیستمی: شناسایی سناریو

پیش از هر چیز، نگاهی به قابلیت‌های هوش مصنوعی هواوی در سطح سیستمی خواهیم داشت. این برنامه‌ها که در حال حاضر نیز در گوشی های هوشمند ادغام شده و به عنوان برنامه‌های بنچمارک برای تست کارایی در نظر گرفته می‌شوند، نمایشی ایده‌آل از توان محاسباتی تراشه، الگوریتم هوش مصنوعی و تنظیمات و پیکربندی نرم‌افزاری هستند. ما از قابلیت پیش‌فرض و ادغام شده شناسایی محصول استفاده کرده‌ایم تا کارکرد هوش مصنوعی هواوی را در سطح سیستمی تجربه کنیم.

با روشن شدن صفحه گوشی هوشمند هواوی، بدون بازکردن قفل گوشی یا اجرای هر برنامه‌ای، کاربران به سادگی، منو را با کشیدن انگشت به سمت بالا از قسمت پایین صفحه نمایش و لمس کردن آیکون شناسایی سناریو در قسمت سمت راست، مشاهده خواهند کرد. این قابلیت از دوربین برای مشاهده و شناسایی سوژه‌های متفاوت، ارائه اطلاعات مرتبط با محصول و پیشنهادهای مربوط به محصولات مشابه، بهره‌برداری می‌کند. محصولات پیشنهادی از طریق پلتفرم Taobao به نمایش در خواهند آمد. کاربران می‌توانند اپلیکیشن Taobao را در صورت تمایل برای دست‌یابی به اطلاعات بیشتر به طور مستقیم اجرا کنند.

هوش مصنوعی هواوی

ما با استفاده از این قابلیت، دو آزمون را انجام دادیم. یک رطوبت‌ساز هوا را با یک گوشی هوشمند هواوی اسکن کردیم؛ پس از گذشت 1-2 ثانیه، گوشی با موفقیت، محصول را شناسایی کرده و محصولات مشابهی را پیشنهاد داد. از نتایج ارائه شده این‌چنین مشخص است که دو محصول پیشنهادی نخست، هر دو رطوبت‌سازهای هوای BALMULDA با رنگ و ظاهری مشابه با محصول اسکن شده هستند. این امر نشان می‌دهد که قابلیت یاد شده، با موفقیت نسبت به شناسایی رطوبت‌سنج اقدام کرده و مرتبط‌ترین محصولات را بر اساس این فرایند شناسایی، پیشنهاد داده است.

وقتی خانمی یک لباس زیبا را مشاهده می‌کند، او احتمالا مشتاق خواهد شد تا برند و اطلاعات مرتبط را سریعا بداند. ما از قابلیت شناسایی محصول در گوشی هوشمند هواوی به منظور اسکن کردن یک کت زنانه خاکستری رنگ استفاده کردیم و گوشی هوشمند، چند پیشنهاد را از برندهای مرتبط ارائه کرد.

هوش مصنوعی هواوی

در حال حاضر، قابلیت شناسایی سناریو از تکنولوژی نسبتا بلوغ‌یافته‌ی دید ماشینی بهره می‌برد که با استفاده از آن، یک ماشین می‌تواند حس کردن و شناسایی اشیای سه بعدی را از طریق دوربین انجام دهد. همچنین هواوی قابلیت شناسایی سناریو را به طور یکپارچه با Taobao ادغام کرده که تجربه تاثیرگذار و کاربردی هوش مصنوعی را به همراه دارد.

از طریق این دو تست، ما به این نتیجه رسیدیم که قابلیت شناسایی محصول، به طور منطقی بهینه‌سازی شده است. کاربران نیازی به نصب یک اپلیکیشن جداگانه برای استفاده از این قابلیت نخواهند داشت، زیرا امکان فراخوان آن به طور مستقیم از طریق سیستم موبایل، به شکلی سریع‌تر و ساده‌تر وجود دارد. تنها به یک تا دو ثانیه زمان برای شناسایی سوژه نیاز خواهد بود و نه تنها سرعت بالا بلکه دقت و اعتمادپذیری کاملا بالایی را نیز شاهد هستیم.

این قابلیت مطمئنا گزینه‌ای کاربردی برای خانم‌هایی است که عاشق خرید هستند. هوش مصنوعی هواوی می‌تواند به آن‌ها کمک کرده تا خیلی سریع شناسایی یک محصول را که به آن علاقه دارند انجام داده و پیشنهادهایی را در خصوص محصولات مشابه به آن‌ها ارائه دهد. با استفاده از Taobao، کاربران اطلاعات بیشتری را در خصوص محصول دریافت خواهند کرد. تمامی این عوامل، خرید را از همیشه آسان‌تر خواهد کرد.

2. اپلیکیشن‌ از پیش نصب شده: Microsoft Translator

اپلیکیشن مترجم مایکروسافت (Microsoft Translator) روی گوشی های هوشمند هواوی، توسط هواوی و با پشتیبانی فنی مایکروسافت، بهینه‌سازی شده است. ما قابلیت‌های هوش مصنوعی هواوی را از طریق تجربه کردن Microsoft Translator بررسی کردیم، زیرا این اپلیکیشن مثالی عالی از استفاده از هوش مصنوعی برای اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده روی گوشی هواوی است.

اپلیکیشن مترجم روی گوشی های هوشمند هواوی، چهار قابلیت اصلی به این شرح دارد: ترجمه صوتی، ترجمه متن، ترجمه تصویر و کنفرانس چند کاربره (چند زبانه). قابلیت اصلی هوش مصنوعی در اینجا، ترجمه ماشینی است و در کنار آن تشخیص صدا و تشخیص تصویر نیز لحاظ شده است.

اجازه دهید روی ترجمه ماشینی صوتی و ترجمه تصویر متمرکز شویم. در هنگام استفاده از ترجمه صوتی، ما دو زبان را مشخص کرده (به عنوان مثال، ترجمه چینی به انگلیسی) و به زبان چینی می‌گوییم «سلام، به دنیای هوش مصنوعی خوش آمدید» قسمت بالای صفحه نمایش، سریعا متن چینی را نشان داده و پس از آن، فورا شاهد نمایش متن انگلیسی خواهیم بود. این امکان وجود دارد تا تنظیمات را تغییر داده و متن ترجمه شده را به صورت خوانده شده به زبان دیگر، دریافت کنید.

هوش مصنوعی هواوی

ما مشاهده کردیم که نرخ تشخیص درست در سیستم ترجمه صوتی، در سطح بسیار بالایی قرار گرفته و ماشین صوتی هم عملکرد خوبی را در زمان ترجمه زبان‌ها با استفاده از لهجه‌ها و گرامر متداول و مرسوم ارائه می‌دهد. علاوه بر این، اپلیکیشن یادشده، ترجمه لحظه‌ای و بدون فوت وقت را ارائه می‌دهد؛ می‌توانید متن ترجمه شده را به محض تمام شدن جمله خود، مشاهده کنید. این امر قابلیت‌های هوش مصنوعی هواوی و توان محاسباتی عالی آن را نشان می‌دهد.

ترجمه تصویری، از دوربین گوشی هوشمند استفاده کرده تا به ثبت محتویاتی که باید ترجمه شوند پرداخته و متن ترجمه شده را تقریبا بدون وقفه، ارائه دهد. من مطلبی خبری به زبان انگلیسی را برای این بررسی، انتخاب کردم؛ از آنجایی که ماشین، امکان فهم محتوای متن را ندارد، ترجمه تنها یک بخش یا یک پاراگراف از مطلب، چالشی بزرگ برای ترجمه ماشینی است. در وهله اول، من با استفاده از گوشی هوشمند هواوی، تصویری را از این سه پاراگراف انگلیسی گرفتم، پس از آن ترجمه چینی با گذشت تقریبا یک ثانیه، در بالای متن انگلیسی قرار گرفت.

هوش مصنوعی هواوی

این امر، مستلزم بهره‌برداری از دو تکنولوژی مهم در حوزه هوش مصنوعی است که عبارتند از تشخیص تصویر و ترجمه ماشینی. موضوعی که به توان محاسباتی فوق‌العاده هوش مصنوعی برای شناسایی سریع متن در یک تصویر و ترجمه متن انگلیسی به چینی با استفاده از ترجمه ماشینی، متکی است. زبان‌های دیگر نیز در اینجا پشتیبانی می‌شوند.

3. اپلیکیشن طرف ثالث: Prisma Image Processing

Prisma اپلیکیشنی بر پایه پردازش تصویر است که عکس‌های معمولی را با استفاده از هوش مصنوعی به نقاشی‌هایی با تقلید از آثار هنرمندان مشهور تبدیل می‌کند. این اپلیکیشن، از زمان اولین حضور آن در سال 2016 میلادی، به نرم افزاری با محبوبیت بالا در سراسر جهان تبدیل شده است.

این اپلیکیشن به منابع سیستمی زیادی نیاز دارد، زیرا در مرحله اول برای تشخیص تصویر به نرم افزار نیاز داشته و پس از آن، افکت‌های مرتبط را به آن می‌افزاید. این امر به معنای آن است که به مقداری زمان، بسته به توان پردازشی گوشی های هوشمند متداول بازار نیاز خواهد بود.

هواوی پلتفرم موبایلی HiAI را نیز توسعه داده که پلتفرم محاسباتی توسعه یافته بر پایه هوش مصنوعی و دیگر APIها را در اختیار توسعه‌دهندگان طرف ثالث قرار می‌دهد. به این ترتیب، توسعه‌دهندگان می‌توانند بهره‌گیری کاملی از تکنولوژی هوش مصنوعی هواوی داشته باشند. Prisma یکی از توسعه‌دهندگانی است که از پلتفرم HiAI هواوی استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی هواوی

برای بررسی عملکرد اپلیکیشن‌های طرف ثالث در زمان تجهیز به هوش مصنوعی هواوی ، ما یکی از همکارانمان را دعوت کردیم تا نقش مدل را در این آزمایش ایفا کند. ما عکسی تصادفی را در دفتر کار، بدون در نظر گرفتن شرایط نوری، پس‌زمینه یا ترکیب تصویر گرفتیم. پس از آن، دو افکت ویژه (همان‌طور که در بالا نشان داده شده) را با استفاده از قابلیت پردازش تصویر Prisma انتخاب کردیم. در چیزی حدود 3 ثانیه، اپلیکیشن موفق شد دو تصویر خاص را (دو تصویر موجود در سمت راست) ایجاد کرده و عکسی تصادفی را به تصاویری با استایل‌های هنری خاص، تبدیل کرد.

برای ایجاد تصویری هنری، نرم افزار مجبور است تا به تفسیر تصویر و شناسایی اشیا، سوژه‌های متفاوت و پس‌زمینه پرداخته و پس از آن، افکت‌های هنری خاص را به قسمت‌های متفاوت تصویر اضافه کند. این امر به توان محاسباتی کافی و همچنین الگوریتم هوش مصنوعی نیاز داشته تا به شناسایی سوژه‌ها (مخصوصا شخص) کمک کند.

با پشتیبانی سطح بالا از محاسبات قدرتمند، Prisma قادر است پردازش تصاویر را با سرعت بالاتر و کیفیت بهتر انجام دهد. به این ترتیب، کاربران نیز تصاویر را با افکت‌های هنری، سریع‌تر و بدون بی‌روح شدن یا خفگی رنگ‌ها دریافت کرده و در نتیجه این امر، تجربه بهتری در استفاده از گوشی همراه و اپلیکیشن ارائه می‌شود.

با استناد به تصویری که زمان پردازش را در اپلیکیشن Prisma روی هواوی P20 و آیفون ایکس نشان می‌دهد می‌توان مشاهده کرد که Huawei P20 به 3.2 ثانیه برای پردازش نیاز داشته، این در حالی است که iPhone X پس از 9.6 ثانیه قادر به پردازش همان تصویر بوده است. این امر به خوبی قابلیت‌های هوش مصنوعی هواوی را روی اپلیکیشن‌های طرف ثالث نشان می‌دهد.

هوش مصنوعی هواوی

جمع‌بندی: درک هوش مصنوعی هواوی از طریق سه نرم افزار متفاوت

از طریق تجربه سه نوع متفاوت نرم افزار روی گوشی‌ هوشمند هواوی یعنی نرم افزار سیستمی، اپلیکیشن از پیش نصب‌شده Microsoft Translator و ابزار طرف ثالث پردازش تصویر Prisma می‌توان مشاهده کرد که هم اپلیکیشن‌های ادغام شده در گوشی و هم نرم افزارهای طرف ثالث، عملکرد و تجربه کاربری بهتری را در پرتو پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی هواوی ارائه می‌دهند.

هواوی با به اشتراک‌گذاری قابلیت‌های هوش مصنوعی با توسعه‌دهندگان طرف ثالث از طریق پلتفرم HiAI، توسعه‌دهندگان را قادر ساخته تا از تکنولوژی هوش مصنوعی این شرکت برای بهبود محاسبات در نرم‌افزارهایشان و همچنین الگوریتم‌ها بهره‌برداری کرده و در نتیجه این امر، تجربه نرم افزاری بهتری را ارائه دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. با این که هنوز اوله راهه خیلی عالی عمل کرده