واردات خودرو

بررسی ماجرای تخلف گسترده در واردات خودرو

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تخلف در واردات خودرو و ورود غیر مجاز 5 هزار دستگاه خودروی لوکس در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش خبر داد. در این مطلب قصد داریم جزئیات این ماجرا را بررسی کنیم.

تیرماه 1396 بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود اعتراض‌ها و انتقادات فراوان، ثبت سفارش خودروهای وارداتی را متوقف کرد و این سایت به مدت شش ماه یعنی تا دی‌ماه 96 بسته بود و سپس با تصویب و اجرایی شدن دستورالعمل جدید واردات خودرو شاهد بازگشایی سایت ثبت سفارش بودیم. اما ظاهرا در این مدت فساد و تخلف‌های زیادی رخ داده و چند هزار دستگاه خودرو به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است.

اولین بار در اواخر سال گذشته بود که حرف و حدیث‌هایی در مورد ثبت سفارش و ورود غیر قانونی برخی خودروهای وارداتی با وجود بسته بودن سایت ثبت سفارش شنیده شد. این شایعه برای مدتی مسکوت ماند و سرانجام مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت، دو ماه پیش این خبر را تایید کرد و گفت در زمان بسته بودن ثبت سفارش واردات خودرو در سال گذشته، حدود 6 هزار و 400 دستگاه خودرو به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است. پس از آن، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز اعلام کرد عددی که ما داریم بیش از 6 هزار و 400 دستگاه است و طبق اطلاعات ما در زمان بسته بودن ثبت سفارش، بیش از 15 هزار دستگاه خودرو به صورت غیر قانونی وارد شده است.

این اظهارات عجیب، رخ دادن یک فساد و تخلف گسترده در واردات خودرو را تایید کرد، اما هیچوقت توضیح داده نشد که چگونه تخلف به این بزرگی رخ داده و مسئولان ذی‌ربط متوجه نشده‌اند و یا اگر هم متوجه شده‌اند چرا در این باره سکوت کرده و با متخلفان برخورد نکرده‌اند؟ حالا رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز به این ماجرا ورود کرده و به زوایای جدیدی از این فساد اشاره کرده است. ناصر سراج در این خصوص اظهار کرد:

متاسفانه در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش، سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شد و حدود 5 هزار دستگاه خودروی مدل بالا و گران‌قیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود 4 هزار دستگاه خودرو ترخیص و وارد بازار شده و هزار دستگاه خودرو نیز همچنان در گمرک است که باید در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

این اظهارات نه تنها قضیه را شفاف نکرد، بلکه ابهامات بیشتری را برای ما به وجود آورد. اولا این که چه کسانی از نظر فنی توان هک کردن یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین سایت‌های وزارت صنعت را داشته‌اند و دوم این که چطور مسئولان وزارت صنعت متوجه هک شدن سایت این وزارتخانه نشدند؟ همچنین این سوال پیش می‌آید که آیا هیچ ردپایی از واردکنندگان متخلف باقی نمانده تا با آن‌ها برخورد قانونی شود؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه قول داد مردم به زودی نتیجه ورود این سازمان به بازار خودرو، سکه، ارز و مسکن را احساس می‌کنند. وی افزود پول‌های سرگردان و نقدینگی بیش از حد باعث شد برخی خودروها حتی تا 100 میلیون تومان گران شوند. در همین ارتباط، سازمان بازرسی به قضیه ورود و سایت‌هایشان را بررسی کرد و امیدواریم بتوانیم ضمن کنترل قیمت‌ها، شاهد کاهش قیمت هم باشیم. این قیمت‌ها حبابی است و مصرف کنندگان واقعی نیز در این بازارها وجود ندارند و اکثرا دلال هستند که بازار را ملتهب می‌کنند و امیدواریم با کمک دولت این مشکلات برطرف شود.

توضیح وزارت صنعت در مورد تخلف در واردات خودرو

پس از ادعای ناصر سراج در مورد هک شدن سایت وزارت صنعت و ورود غیر قانونی چند هزار دستگاه خودرو به کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای در این مورد توضیح داد و ضمن تایید تخلف در واردات خودرو ، هک شدن سایت این وزارتخانه را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده که در مجموع 6481 دستگاه خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش به گمرکات کشور وارد شده که از این تعداد 1900 دستگاه خودرو ترخیص شده و مابقی خودروها همچنان در گمرک مانده است. سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی در حال بررسی موضوع تخلف ترخیص 1900 دستگاه خودرو به کشور است. مرکز حراست وزارت صنعت به جد پیگیر موضوع تخلف صورت گرفته بوده و پس از شناسایی و برخورد با متخلفان، نتایج را به اطلاع عموم می‌رساند.