طراحی جدید باتری خودروهای الکتریکی

طراحی جدید باتری خودروهای الکتریکی برای کسب محدوده پیمایش هزار کیلومتری

طراحی جدید باتری خودروهای الکتریکی توسط شرکت Fraunhofer نشان می‌دهد در آینده‌ای نزدیک اتومبیل های برقی می‌توانند محدوده پیمایشی تا 1000 کیلومتر را با هر بار شارژ‌ در اختیار کاربرانشان قرار دهند.

یکی از بزرگ‌ترین موانع یا مشکلات سر راه افزایش وسعت خودروهای الکتریکی در بازار، محدوده پیمایش آن‌ها با هر بار شارژ است. همراه با نرخ پیمایش 161 کیلومتری در هر بار شارژ، خودروهای تمام الکتریکی هنوز نتوانسته‌اند با خودروهای سوخت فسیلی رقابت کنند؛ به خصوص اگر چراغ‌ها، برف پاک کن‌های شیشه جلو و عقب یا تهویه مطبوع خودرو را نیز روشن کنید. به منظور گسترش این فناوری، شرکت Fraunhofer در حال کار بر روی طراحی جدید باتری خودروهای الکتریکی است که می‌تواند محدوده پیمایش را تا 1000 کیلومتر افزایش دهد.

خودروهای الکتریکی از یک باتری برخوردار نیستند، بلکه کلکسیونی از باتری‌ها که صدها یا هزاران سلول باتری را در بر می‌گیرند توسط سیم به یکدیگر متصل شده و پکیج باتری این خودروها را تشکیل می‌دهند. این سلولهای باتری جداگانه نیازمند فضاهایی برای ترمینال‌ها، وایرها، کابل‌ها و نمایشگرهای الکتریکی هستند که همگی در مجموع 50 درصد فضای یک پکیج باتری را در بر می‌گیرند.

طراحی جدید باتری خودروهای الکتریکی

موسسه Fraunhofer در همکاری با شرکت ThyssenKrupp System Engineering و IAV Automotive Engineering و System IKTS در درسدن در حال توسعه EMBATT، یک نوع از باتری هایی است که تعدادی از اجزای آن در یک طراحی ساده‌تر قرار می‌گیرند. در نتیجه فضای بیشتری آزاد می‌شود که می‌تواند برای ظرفیت بیشتر باتری مورد استفاده قرار گیرد.

EMBATT نیز از دیگر منابع الکتریکی قدرت، سلول سوختی را به ارث برده است. سلول‌های سوختی با ترکیب اکسیژن و یک گاز نظیر هییدروژن یا متان،‌ در یک غشاء نفوذ پذیر برای تولید برق کار می‌کنند. یکی از عناصر کلیدی این دسته سلولها «صفحه دو قطبی» نامیده می‌شود. این صفحه هر دو طرف سلول را پوشش می‌دهد و دارای چندین وظیفه است، اما هدف اصلی آن به عنوان الکترود، جمع آوری الکتریسیته تولید شده توسط سلول با یک صفحه به عنوان آند و به عنوان کاتد است.

طراحی جدید باتری خودروهای الکتریکی

ایده‌ی Fraunhofer جایگزینی محوطه و اتصالات فردی در پکیج باتری با صفحات مشابه است. به جای قراردادن سلول‌های باتری در کنار یکدیگر، آن‌ها می‌توانند در بالای یکدیگر در یک منطقه‌ی بزرگ‌تر قرار گیرند و با صفحاتی پوشانده شوند که جریان را در سطح آن حمل می‌کند. این نه تنها طراحی را ساده‌تر می‌کندف بلکه مقاومت را نیز کاهش می‌دهد که می‌تواند به سرعت بیشتر الکتریسیته منجر شود.

در این طراحی جدید باتری خودروهای الکتریکی ، صفحه دو قطبی از جنس متالیک است که هر دو طرف آن با سرامیک پودری مخلوط با پلیمرها و موارد الکتریکی رسانا پوشش داده شده است. سرامیک نقش یک منبع انرژی متوسط را بازی می‌کند که یک سمت آن به عنوان آنود و سمت دیگر آن به عنوان کاتد عمل خواهد کرد. Fraunhofer می‌گوید این ترکیب بندی می‌تواند تولید آسان و سرویس دهی طولانی را به همراه داشته باشد. نتیجه‌ی تمام این‌ها این است که اتومبیل های الکتریکی می‌توانند باتری‌هایی بزرگ‌تری را که فضای زیادی نمی‌گیرند و یا وزن آن‌ها چندان زیادتر نشده را حمل کنند و محدوده پیمایش گسترده‌ای تا 1000 کیلومتر را به ارمغان بیاورند.

تا کنون EMBATT محدود به تست‌های آزمایشگاهی بوده است، اما شرکت‌ها در حال کار بر روی آن هستند تا آن را حداکثر تا سال 2020 بر روی یک اتومبیل بی‌آزمایند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. ما چرا توی این زمینه ها پیشرفتی نداریم

  2. فک کنم ماها حالا حالا ها باید حسرت داشتن ماشینو بخوریم حتی پرایدش هعیییییی
    فقط در حد خوندن اینجور خبرا کوپن داریم

  3. همه دارن خودرو میسازن ما هم پراید میسازیم

  4. اگه نفت تموم شه
    تکلیف ما با این همه ماشین بنزین سوز بدون جایگزین چیه؟؟