کاهش قیمت خودرو

نخریدن قطعا باعث کاهش قیمت خودرو خواهد شد

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که نخریدن در یک بازه کوتاه مدت، می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودرو شود. سلبریتی ها چند روزی است که کمپینی برای نخریدن اقلام گران شده راه اندازی کرده‌اند.

چندی پیش علی کریمی اسطوره‌ی تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس، کمپینی یک ماهه را برای نخریدن کالاهایی که با افزایش قیمت زیاد مواجه شدند راه اندازی کرد. این کمپین به سرعت توسط دیگر سلبریتی‌ها و مردم به اشتراک گذاشته شد و استقبال خوبی نیز از آن شکل گرفت. حال پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که نخریدن، می‌تواند راهی موثر برای کاهش قیمت خودرو باشد.

سلطانی با اشاره به این کمپین عنوان می‌کند که نخریدن باعث ارزانی تمامی اقلام گران شده نمی‌شود، اما قطعا می‌تواند تاثیر به سزایی در کوتاه مدت بر روی قیمت کالاهای غیرضروری و خودرو بگذارد. به ادعای سلطانی، طلا و ارز شامل این کاهش ارزش نمی‌شوند.

نبض کاهش قیمت خودرو در دست مردم

به گفته سلطانی، نخریدن کالاهای غیرضروری و خودرو در یک بازه زمانی کوتاه مدت به طور مثال دوره‌ای یک ماهه منجر به کاهش تقاضا و التهاب بازار شده و در نتیجه قیمت‌ها را نیز می‌شکند. اما نخریدن دیگر اقلام همچون سکه و ارز،‌ نمی‌تواند هیچ دردی را دوا کرده و مشکل تورم را کاهش دهد. این مقام مسئول در ادامه چنین می‌گوید:

تجربه ثابت کرده است نخریدن کالاهایی همچون ارز و سکه باعث اجتناب کردن گروهی از خرید آن‌ها شده و در سمتی دیگر، گروهی به سمت خرید آن‌ها هجوم می‌آورند. همین امر باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و آن گروهی که از خرید اجتناب کرده‌اند حالا خودشان را عقب‌تر از سایرین دیده و آن‌ها نیز به سمت بازار هجوم می‌آورند که همین قضیه باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

در شرایط فعلی اقتصاد کشور، افزایش قیمت و گرانی بیشتر کالاها تورم تقاضا نیست، بلکه تورم هزینه است. پس در صورتی که گرانی ناشی حاصل از تورم هزینه باشد،‌ نخریدن نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه حتی قادر است تاثیر سو گذاشته و به افزایش هرچه بیشتر قیمت‌ها کمک کند.