مصرف برق

رکورد مصرف برق در ایران شکسته شد

وزارت نیرو اعلام کرد رکورد مصرف برق در ایران در روز دوشنبه 11 تیر 97 شکسته شد. همچنین قطعی‌های پیاپی برق صدای مردم را درآورده و زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وزارت نیروی ایران اعلام کرد با توجه به گرمای شدید هوا در نقاط مختلف کشور و به دنبال آن افزایش استفاده از وسایل سرمایشی مخصوصا کولرهای گازی، مصرف برق در هفته گذشته به طور شدیدی افزایش پیدا کرده و رکورد مصرف در روزهای اخیر به صورت متوالی شکسته شده است. طبق گزارش وضعیت شبکه برق که توسط وزارت نیرو منتشر شده، در دو روز پیش، دوشنبه 11 تیرماه، رکورد مصرف برق در ایران در ساعت 16 و 38 دقیقه بعد از ظهر شکسته شد و به 56 هزار و 532 مگاوات رسید.

کاهش بارندگی‌ها در ماه‌های اخیر باعث شده تولید نیروگاه‌های برق‌آبی کمتر شده و حتی به گفته معاون وزیر نیرو به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است. همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین از واردات روزانه 700 مگاوات برق از کشورهای همسایه مانند ارمنستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به منظور تامین نیاز دوره اوج مصرف خبر داد. وی افزود مصرف برق کل ایران به ازای هر یک درجه افزایش دما معادل 1500 مگاوات افزایش می‌یابد.

مصرف برق

شکسته شدن رکورد مصرف برق در ایران و کاهش ذخایر انرژی باعث شده مسئولان همواره از مردم درخواست کنند تا در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و حداقل در ساعت‌های اوج مصرف، شبکه برق را یاری کنند. با این وجود به نظر می‌رسد مصرف برق همچنان بیشتر از توان تولید برق کشورمان است و به همین دلیل قطعی‌های برق در استان‌های مختلف کشور در هوای بسیار گرم تابستانی موجب اعتراض مردم شده است. به نظر می‌رسد سامانه فوریت قطع برق در روزهای گذشته در نقاط مختلف کشور بسیار پرکار بوده و در یک روز و در یک استان، 100 هزار تماس با سامانه فوریت قطع برق به ثبت رسیده که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. بسیاری از هموطنان به شکل‌های مختلف از جمله در شبکه‌های اجتماعی به شدت از بی برقی ناراضی هستند و حتی بعضی از افراد از تاثیراتی که قطعی برق در کسب و کارشان داشته گلایه می‌کنند.

در تابستان سال‌های اخیر نیز مصرف برق در ایران رکوردشکنی کرده بود. در ساعت 14 و 54 دقیقه روز یکشنبه 26 تیر 1396 مصرف برق ایران از مرز 50 هزار مگاوات در ساعت گذشته بود و فردای آن روز نیز در ساعت 15 و 26 دقیقه به 51 هزار و 225 مگاوات رسید. حالا در روز دوشنبه 11 تیر 1397 با رسیدن مصرف برق به بالای 56 هزار مگاوات، باز هم شاهد رکوردشکنی در این زمینه هستیم. همچنین از سال 1390 تاکنون، ساعت اوج مصرف از ساعت‌های شب به روز تغییر پیدا کرده است.

جدول مقایسه مصرف برق در ایران

بخشتا پایان سال 96 (میلیون کیلووات ساعت)تا پایان فروردین 97 (میلیون کیلووات ساعت)
خانگی846827056
عمومی243402028
کشاورزی394373286
صنعتی837816982
سایر مصارف (تجاری)188711573
روشنایی معابر4612384
کل فروش25572431309

اوج مصرف برق در ماه‌های گرم سال از اواسط تیرماه تا اواسط شهریورماه است که در این بازه، مصرف مردم ایران حدود 8 درصد افزایش پیدا می‌کند و شبکه فعلی برق توانایی پاسخگویی به این میزان مصرف را ندارد. گفته شده که حداکثر توان فعلی ایران در تولید برق 52 یا حداکثر 53 هزار مگاوات است. لازم به ذکر است که 79 درصد برق تولیدی ایران با انرژی گاز و 14 درصد با نفت بوده و سهم انرژی آبی و هسته‌ای در تولید برق تنها 5 و 1.3 درصد است. همچنین نقش انرژی‌های تجدیدپذیر نیز بسیار اندک و حدود نیم درصد اعلام شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. برقم رومون قطغ میکنن اب هم که قطع میکنن

  2. چرا تا حالا این حرفا نبود

  3. اینا میخوان همه چیو تموم کنن بعد خودشون بزارن برن یه کشور و ایران سوخته رو برای ما بزارن
    کاری که اکثر مسولین عزیز انجام دادن

  4. یعنی واقعا دیگ هیچ بلای طبیعی و انسانی و … نمونده که سرمون نیا
    یعنی متاسفم برای کشورمون که اصلا به فکر هیچی نبودن برای این جور مواقع

  5. اینا احتمالا برق هم میفروشن همونطور که دارن آب رو میفروشن، جانم فدای ایران ولی با این وضعی که درست کردن دیگه جای زندگی نیست متاسفانه 🙁

  6. یعنی دیگ شبا درس نخونیم؟
    اره دیگ برق نباید مصرف شه زیاد

  7. خبر مرگشون خوب چنتا نیروگاه دیگه بسازن
    من که تو مشهدم تا جای که من میدونم نیروگاه توس از زمان شاه بوده و هس اگه نیروگاهی برق بروز باشن کمتر این مشکل ها پیش میاد
    جمعیت بیشتر برق میخواد

    • ساخت نیروگاه، تکنولوژی می خواد و مسئولین عزیز سواد لازم رو برای شناسایی و به کارگیری متخصصین داخلی رو ندارند

      نیروگاه آبی که نمیشه ساخت، چون پشت سدها آبی وجود نداره
      نیروگاه خورشیدی هم گرون تمام میشه و دلار ندارند تا صفحه خورشیدی بخرند
      نیروگاه هسته ای هم که تواناییش رو ندارند (یک دونه ECU برای پراید نمی تونن تولید کنن و همه حرفاشون در مورد غنی سازی دروغ محض هستش)
      نیروگاه گازی هم نمی تونن بسازن چون نیاز به بیرون کشیدن گسترده گاز دارند که تکنولوژی ندارند

      توصیف کشور ایران = کشور عقب مانده

      با سپاس

  8. مسعول تعریف داره، یعنی کسی که مسعوولیت حالیشه.
    چیزایی که تو کشورمون داریم متعسفانه اکثرا افرادی فرصت طلب هستن که با رانت و رابطه به یه پست و مقامی رسیدن.
    وقتی آینده نگری نباشه که بگه چند سال آینده مصرف میره بالا و به فکر توسعه شبکه باشه، تهش اینه که از رکورد حرف میزنن.
    البته کجا آینده نگری بوده که حالا اینجا باشه