مريخ نورد فرصت از خواب موقت بيدار شد

 مهندسان ناسا از ورود خودکار مریخ‌نورد «فرصت» به حالت آماده به کار خبر دادند.کنترلگرهای ماموریت فرصت که در ژانویه 2004 در مریخ فرود آمده، ابتدا این مسأله را در روز شنبه (هفت اردیبشت) شناسایی کردند. در آن روز پس از حدود سه هفته توقف ارتباط که در اثر یک تراز نامطلوب سیاره‌ای موسوم به تقارن خورشیدی مریخ ایجاد شده بود، مجددا تماس ایستگاه زمین با این کاوشگر حاصل شد.

 به گفته مدیران این ماموریت، کاوشگر «فرصت» ظاهرا در روز 22 آوریل (دوم اردیبهشت) پس از حس یک مشکل در بررسی روزانه دوربین خود بطور خودکار وارد مرحله آماده به کار شده بود.جان کالاس، مدیر پروژه «فرصت» در بیانیه‌ای اظهار کرد: ظن کنونی ما این است که کاوشگر فرصت نرم‌افزار پرواز خود را احتمالا در زمانی که دوربین‌های روی دکل آن در حال تصویربرداری از خورشید بودند، مجددا راه‌اندازی کرده است.

وی افزود: ما این کاوشگر را در یک حالت آماده به کار موسوم به حالت خودکار پیدا کردیم که در آن تعادل نیرو و برنامه‌های ارتباط را حفظ کرده اما برای دستورالعملها از سوی زمین منتظر می‌ماند. ما برنامه تقارن خورشیدی خود را برای این نوع تنظیم مجدد کاوشگر، منعطف طراحی کرده‌ایم کنترلگرهای فرصت روز دوشنبه، فرمانهای جدید را که برای اجبار کاوشگر به از سرگیری عملیات طراحی شده، آماده کردند.

این کاوشگر بیش از 9 سال پیش به همراه همتای خود، کاوشگر روح برای یک ماموریت سه ماهه به دنبال نشانه‌های وجود حیات در گذشته سیاره مریخ وارد آن شدند. این دو کاوشگر شواهد زیادی را شناسایی کرده و به ماموریت خود در اطراف سیاره قرمز ادامه دادند.

کاوشگر روح در سال 2010 رسما مرده اعلام شد اما فرصت همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.تقارن خورشیدی مریخ هر 26 ماه اتفاق می‌افتد و از این رو تیم فرصت می‌داند که چگونه با آنها کنار بیاید. تقارن اخیر در حقیقت پنجمین رویداد این چنینی از زمان ورود این کاوشگر به مریخ بوده است.این تقارن‌ها بر تمام ناوگان رباتیک ناسا در مریخ تاثیر می گذارند. روز دوشنبه ارسال فرمانها به مدارگرد ادیسه از سر گرفته شد و قرار است همین برنامه امروز چهارشنبه (11 اردیبهشت) برای کاوشگر کنجکاوی هم اعمال شود.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*