جنگنده نسل پنج ژاپن

رقابت میان غول‌های دفاعی آمریکایی در پروژه جنگنده نسل پنج ژاپن

نورثروپ گرومان، پیمانکار نظامی عظیم آمریکایی، علاقه خود به شرکت در پروژه ساخت جنگنده نسل پنج ژاپن را ابراز کرده است.

شرکت نورثروپ گرومان اعلام کرده که به شرکت در برنامه F-3 که برنامه‌ای برای ساخت جنگنده نسل پنج ژاپن است، بسیار علاقه‌مند است. در صورت ورود نورثروپ گرومان به رقابت بر سر این پروژه، این کمپانی در مقابل دیگر غول نظامی آمریکا یعنی لاکهید مارتین قرار خواهد گرفت. این رقابت، یادآور رویایی دیگر این دو پیمانکار در دهه‌های 80 و 90 میلادی است که به توسعه جنگنده F-22 منجر شد.

در حال حاضر ناوگان جنگنده‌های ژاپن، ستون نیروهای دفاعی این کشور محسوب می‌شود. توکیو بیش از 200 جنگنده F-15J (جنگنده F-15 که تحت لیسانس توسط صنایع میتسوبیشی تولید می‌شود) در اختیار دارد که بزرگ‌ترین ناوگان F-15 در خارج از آمریکا است. اما این ناوگان همچنین یکی از قدیمی‌ترین‌ها در میان دارندگان این جنگنده است.

 

جنگنده نسل پنج ژاپن

ژاپن در ابتدا قصد داشت که با خرید جنگنده F-22، جنگنده‌های F-15 خود را با آن جایگزین کند اما در سال 1998 آمریکا برای حفاظت از اسرار این جنگنده پیشرفته، فروش آن را حتی به متحدین این کشور ممنوع کرد. پس از این تصمیم آمریکا، ژاپن هیچ گزینه دیگری برای جایگزینی ناوگان جنگنده‌های برتری هوایی خود نداشت. این کشور سال‌ها بر روی یک طرح داخلی اثباتگر تکنولوژی به نام ATD-X کار کرد، اما در نهایت به این نتیجه رسید که توسعه چنین جنگنده‌ای به تنهایی بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

جنگنده نسل پنج ژاپن

جنگنده آزمایشی ژاپنی X-2 Shinshin که در گذشته با نام ATD-X شناخته می‌شد.

اکنون ژاپن برای تولید جنگنده جدید خود از شرکت‌های خارجی درخواست کمک کرده است و امیدوار است که با این روش بتواند هر چه زودتر جنگنده نسل پنج ژاپن را عملیاتی کند. شرکت لاکهید مارتین، سازنده جنگنده‌های F-22 و F-35 اولین شرکتی بود که به این درخواست پاسخ داد و طرح پیشنهادی این شرکت ترکیبی از این دو جنگنده بود.

جنگنده نسل پنج ژاپنحالا به گفته رویترز دیگر پیمان‌کار نظامی عظیم آمریکایی، نورثروپ گرومان پا پیش گذاشته و به درخواست ژاپن پاسخ داده است. این شرکت مجموعه‌ای از تکنولوژی‌هایی را که می‌تواند برای پروژه جنگنده نسل پنج ژاپن ارائه کند را اعلام کرده، اما هنوز هیچ طرح رسمی پیشنهاد نداده است. شرکت‌های دیگری مثل بویینگ و BAE هم هنوز می‌توانند به این رقابت وارد شوند.

جنگنده نسل پنج ژاپن

نورثروپ و لاکهید مارتین در دهه‌های 80 و 90 در پروژه جنگنده پیشرفته تاکتیکی با هم به رقابت پرداختند و پس از انجام بررسی‌های متعدد بر روی جنگنده‌های YF-22 لاکهید مارتین و YF-23 نورثروپ، در نهایت YF-22 به عنوان برنده اعلام و به جنگنده F-22 تبدیل شد. پس از آن نورثروپ دیگر تا به امروز جنگنده‌ای نساخته است و از این نظر در این رقابت لاکهید مارتین برتری دارد. نورثروپ در این سال‌ها بیشتر بر روی پهپادها و بمب افکن‌ها تمرکز کرده و در حال حاضر پروژه تولید بمب افکن آینده آمریکا (B-21) را بر عهده دارد.

جنگنده نسل پنج ژاپن

جنگنده بالای تصویر YF-23 و جنگنده پایین YF-22 است که به F-22 تبدیل شد

اما این شرکت چه چیزی را می‌‌تواند به ژاپن ارائه دهد؟ علیرغم این که ژاپن در زمینه تکنولوژی شهرت بسیاری دارد، اما صنعت هوافضای این کشور در بسیاری از زمینه‌ها مانند اویونیک، یکپارچه سازی سامانه‌ها، شبکه و پنهانکاری از سایر رقبا فاصله دارد. این کشور در نهایت می‌تواند همه این مشکلات را برطرف کند اما با هزینه‌ای گزاف. زمان نیز بر علیه این کشور به پیش می‌رود و F-15های ژاپن در حال نزدیک شدن به 40 سالگی هستند.

جنگنده نسل پنج ژاپن برای مقابله با برتری عددی نیروی هوایی چین در یک نبرد احتمالی، باید دارای آخرین تکنولوژی‌های روز باشد. ناوگانی از جنگنده‌های پنهان‌کار با توانایی نبرد شبکه محور می‌توانند در مقابل دشمنانی که به لحاظ عددی برتری دارند پیروز شوند. نورثروپ گرومان به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شرکت‌ها در زمینه تکنولوژی‌ هواگردهای رزمی، از جمله طراحی سامانه‌های داخلی هواگرد، طراحی فیزیکی هواگرد، سامانه‌های کنترل پرواز، سامانه‌های مدیریتی، تکنولوژی‌های شبکه و پنهانکاری شناخته می‌شود. ژاپن به همه این تکنولوژی‌ها و به خصوص تکنولوژی پنهانکاری نیازمند است و  نورثروپ به عنوان طراح بمب افکن B-21 به آخرین دستاوردهای آمریکا در این زمینه دسترسی دارد.

اما جنگنده پیشنهادی نورثروپ چگونه خواهد بود؟ این جگنده قطعا دارای 2 موتور خواهد بود و برد زیادی برای گشت زدن در مرزهای هوایی این کشور با چین و کره شمالی خواهد داشت. همچنین از توانایی پیمایش کروز با سرعت بالای یک ماخ برخوردار خواهد بود. طرح‌های اخیر نوپروپ همگی بال پرنده بوده‌اند که برای یک جنگنده رهگیر مناسب نیست و احتمالا زمان کافی هم برای طرح جدید وجود نخواهد داشت.

بنابراین ممکن است طرحی شبیه به YF-23، با تجهیزات الکترونیک مدرن و موتورهای ژاپنی ارائه شود. در این صورت شاید دوباره مانند گذشته شاهد رقابت فرزندان F-22 و F-35 در مقابل YF-23 باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. ما آمریکا را زیر پا میگذاریم و به زودی کاخ سفید را فتح خواهیم کرد .

  2. ژاپن چ ربطی به امریکا داره

  3. اینا بالاخره توی یکی از همین روزای خشکسالی که داریم سپری میکنیم بهمون حمله میکنن میخوان روز عاشورا رو برامون تداعی کنن من مطمنم

  4. ترکوندن خیر سرشون تجهیزات درست کردن بیان ببینن ما چی کردیم