ساخت آیفون

ساخت آیفون به قیمت تخریب محیط زیست !

در ساخت آیفون های اپل از فلزهای مختلفی همچون تیتانیوم، آهن و آلومینیوم استفاده می‌شود. متاسفانه برخی فلزهای به کار رفته به منظور ساخت بدنه گوشی های آیفون کمیاب بوده و استخراج آن‌ها به قیمت خرابی طبیعت و تهدید جان انسان‌ها تمام می‌شود.

یک گوشی آیفون فقط متشکل از تعداد زیادی قطعه الکترونیکی نیست، بلکه بدنه آن نیز از عناصر مختلفی تشکیل شده که به عنوان نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به تیتانیوم، آهن و حتی طلا اشاره کرد. بر اساس کالبدشکافی وب سایت Motherboard.Vice بیش از همه از آلومینیوم برای ساخت آیفون استفاده می‌شود، به طوری که 24 درصد جرم بدنه را تشکیل می‌دهد. بعد از آن باید به فلز آهن اشاره کنیم که 14 درصد بدنه را می‌سازد. بعد از آن، به ترتیب با داشتن سهم 6 درصد و 5 درصد، نوبت به مس و کبالت می‌رسد.

همانطور که می‌بینید ساخت آیفون پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌کردید. آلومینیوم، یکی از فراوان‌ترین فلزاتی است که در پوسته زمین یافت می‌شود، هر چند در حالت خالص در طبیعت وجود ندارد. به عبارت دیگر با استخراج سنگ معدن بوکسیت به این فلز دست پیدا می‌کنند. کانادا، به عنوان بزرگترین صادرکننده آلومینیوم به آمریکا شناخته می‌شود، در حالی که چین، بزرگترین تولیدکننده این فلز به شمار می‌رود.

دیگر عناصر مورد نیاز برای ساخت آیفون

اما برای ساخت آیفون برخی عناصر کمیاب همچون ایتریم و یوروپیم نیز لازم و ضروری هستند، چرا که در باتری دستگاه به کار رفته و علاوه بر آن به نمایشگر کمک می‌کنند رنگ‌ها را نمایش بدهد. به عنوان دیگر کاربردهای این دو فلز کمیاب در ساخت آیفون می‌توان به موتور ویبره گوشی اشاره کرد. البته، جرم مورد نیاز از آن‌ها کمتر از 1 درصد جرم کل گوشی است، اما نیازشان در صنعت موبایل سبب شده استخراج این دسته از عناصر کمیاب تبدیل به تجارتی پرسود شود.

ایتریم

به تازگی دانشمندان ژاپنی از کشف یک منبع تقریبا نامحدود زیر آبی از ایتریم و یوروپیم خبر داده‌اند که در جزیره مینامیتوری قرار دارد. از این جزیره تا پایتخت ژاپن یعنی توکیو نزدیک به دو هزار کیلومتر فاصله است. به عقیده بسیاری، این کشف سبب می‌شود اقتصاد ژاپن وضعیت بسیار بهتری در مقایسه با وضع کنونی پیدا کرده و به انحصار چین در صادرات برخی فلزات پایان می‌دهد.

نباید فراموش کرد انفجار در میزان استفاده از فلزات یاد شده برای ساخت آیفون و دیگر گوشی های هوشمند، به قیمت تخریب محیط زیست و همچنین تهدید جان انسان‌ها نیز تمام شده است. به عنوان نمونه، سنگ‌ها و صخره‌های دارای عناصر یاد شده پوشیده از مواد رادیواکتیویته بوده و به همین دلیل سرطان‌زا تلقی می‌شوند. با تلاش برای خارج کردن این سنگ‌ها از زیر آب، مواد یاد شده در منابع آبی تخلیه شده و محیط زیست اطراف معدن‌ها نابود می‌شود.

علاوه بر آن باید به مشکلات اساسی پدیده آمده برای معدن‌چیان اشاره کرد که ابتلا به سرطان و دیگر انواع بیماری تنها تعدادی از آن‌ها است. البته اپل سال گذشته اعلام کرد استفاده از عناصر کمیاب برای ساخت آیفون را متوقف خواهد کرد و به جای آن‌ها از مواد بازیافت شده بهره می‌برد، اما باید دید پیاده‌سازی این ایده چقدر زمان خواهد برد.