گوشی شاهین

مصاحبه اختصاصی گجت نیوز با مدیرعامل GLX و پیگیری تاخیر تحویل گوشی شاهین

گوشی شاهین در اواخر سال گذشته توسط شرکت ایرانی جی ال ایکس پیش فروش شد، اما هنوز این گوشی‌ها به خریداران تحویل داده نشده است. در همین راستا با حمید سعیدی، مدیرعامل شرکت GLX مصاحبه کرده‌ایم.

در روزهای گذشته، برخی از کاربران با ارسال پیام‌ها و ایمیل‌هایی به گجت نیوز از شرکت ایرانی جی ال ایکس بابت تاخیر در تحویل گوشی جنرال لوکس شاهین به افرادی که آن را پیش خرید کرده بودند شکایت داشتند و از ما خواستند علت این قضیه را پیگیری کنیم. با توجه به رسالتی که در گجت نیوز داریم، بررسی در مورد مشکلات به وجود آمده از سوی شرکت جی ال ایکس در مسیر تحویل گوشی شاهین به خریداران را آغاز کردیم.

گوشی جنرال لوکس شاهین

اخیرا گزارشی را در گجت نیوز منتشر کردیم که بر اساس آن، شرکت ارتباط همراه گویا اروند با صدور اطلاعیه‌هایی، دلایل تاخیر در تحویل گوشی های پیش فروش شده شاهین را اعلام کرد. طبق این اطلاعیه‌ها، علت اول مربوط به نرم افزار دوربین بود که همخوانی کردن آن کمی زمان‌بر شد، اما اصلی‌ترین مشکل که تمام این دردسرها را ایجاد کرد عدم ترخیص برخی قطعات وارداتی گوشی‌ها از گمرک بود. طبق قولی که به کاربران داده بودیم، باز هم این قضیه را پیگیری کردیم و به همین منظور مصاحبه‌ای را با آقای حمید سعیدی، مدیرعامل شرکت GLX ترتیب دادیم.

مدیرعامل جی ال ایکس در مورد گلایه‌های افرادی که گوشی شاهین را پیش خرید کرده‌اند و علت تاخیر در تحویل این گوشی‌ها به خریداران گفت علت اصلی تاخیر، تغییرات ارزی و ثبت سفارش و تغییر سیستم ترخیص گمرک است. به گفته آقای سعیدی، هنوز دستورالعمل جدید برای مناطق آزاد ارسال نشده و به همین دلیل قطعات اولیه، نه تنها برای گوشی شاهین، بلکه برای هشت مدل از محصولات جی ال ایکس در گمرک دچار مشکل شده تا زمانی که دستورالعمل جدید صادر شود. وی در ادامه افزود:

در حال حاضر گفته‌اند که دستورالعمل جدید آمده و کم کم مشکلات حل می‌شود. تنها شرکت ما نیست که دچار این مشکل شده، بلکه بسیاری از شرکت‌های دیگر اجناس و مواد اولیه را وارد کرده‌اند، اما در ترخیص آن‌ها با مشکل مواجه شده‌اند. شرکت‌های دیگری هم که در منطقه آزاد الوند کار می‌کردند دچار این مشکل شده‌اند، چون گمرک دستورالعمل مشخصی نداشت.

حمید سعیدی

مدیرعامل جی ال ایکس اظهار کرد به ما قول داده‌اند که این مشکل حل می‌شود و امیدواریم تا اواخر تیر قطعات به دستمان برسد تا تولید را شروع کنیم. وی تاکید کرد که فرایند تولید زمان زیادی نمی‌برد و تعداد گوشی های جنرال لوکس شاهین که ثبت نام شده در مدت یک هفته تولید می‌شوند و به دست خریداران خواهند رسید. در واقع هنوز مشکل گمرکی قطعات حل نشده و به محض این که این مشکل برطرف شود، ظرف مدت یک هفته گوشی‌ها به خریداران تحویل داده خواهند شد.

جی ال ایکس تاخیر به وجود آمده را جبران می‌کند

حمید سعیدی در مورد این که باید به مشتریانی که گوشی را قبل از عید پیش خرید کرده‌اند هم حق داد، بیان کرد ما به خریداران گفتیم حاضریم بابت تاخیر به وجود آمده هم وجه دریافتی را به همراه دیرکرد عودت بدهیم و هم به افرادی که گوشی شاهین را پیش خرید کرده‌اند یک هندزفری بلوتوثی هفتاد هشتاد هزار تومانی به صورت رایگان هدیه می‌دهیم. وی همچنین خاطرنشان کرد:

ما هم دوست نداریم هم سرمایه‌ی ما در گمرک بخوابد و هم کارگر ما بیکار باشد و کارخانه و خط تولیدمان کار نکند. حتما می‌دانید که اگر تولیدکننده خط تولیدش بخوابد به ازای هر روز چقدر ضرر می‌کند. اما شرایط فعلی اقتصادی، شرایط جدید گمرکی در مورد واردات مواد اولیه و قطعات و ترخیص آن‌ها، قوانین ثبت سفارش و موضوع ارز دولتی این مشکلات را به وجود آورده است.

مدیرعامل شرکت جی ال ایکس اضافه کرد فقط برای گوشی های جنرال لوکس شاهین که تولید کردیم، نزدیک 400 یا 500 میلیون از پول ما به خاطر حواله‌ای که انجام شده در یکی از بانک‌ها بلوکه شده است. ما هم دوست نداریم پول و سرمایه‌ی ما بخوابد و مایلیم که زودتر اجناس ما ترخیص شود و برگه سبزمان را به بانک تحویل دهیم و پول بلوکه شده را آزاد کنیم. متاسفانه این مشکلات باعث به وجود آمدن این تاخیر شده، وگرنه گوشی های پیش فروش شده باید نهایتا تا اواخر خردادماه به مشتریان تحویل داده می‌شد.

چند گوشی شاهین پیش فروش شد؟

آقای سعیدی در پاسخ به این سوال که چند دستگاه گوشی شاهین از سوی شرکت جی ال ایکس پیش فروش شده گفت حدود 3 هزار گوشی شاهین فروخته شده است. البته دردسرهای مربوط به ترخیص قطعات تنها مربوط به گوشی شاهین نیست، بلکه الان قطعات شش هفت مدل از محصولات این شرکت در گمرک باقی مانده است. او گفت در حال حاضر سه مدل گوشی در کارخانه داریم که آماده هستند و فقط یه مقداری از قطعاتشان هنوز در گمرک باقی مانده و باید این مواد اولیه ترخیص شوند تا گوشی‌ها را تکمیل کنیم.

گوشی جنرال لوکس شاهین

وی باز هم تاکید کرد:

ما دوست نداریم قطعات و سرمایه‌هایمان بخوابد و طبق قولی که به ما دادند به زودی مشکلات مربوط به گمرک حل می‌شوند و پس از آن ظرف مدت کمتر از 10 روز همه گوشی‌ها را به خریداران تحویل می‌دهیم. ما قبل از این هم گوشی‌های دیگری مانند آریا و تبلت ویندوزی W11 را پیش فروش کرده و به موقع تحویل داده بودیم و هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آمد تا این که در سه چهار ماه اخیر مسائل مربوط به ارز و ثبت سفارش پیش آمد و همه تولیدکنندگان و بازاری‌ها را دچار مشکل کرد. ما شرمنده همه‌ی مردمی که ثبت نام کردند شده‌ایم و دیگر نمی‌دانیم چه کار باید کنیم.

در نهایت قرار شد باز هم تا اواخر ماه جاری این موضوع را از طریق ارتباط مستقیم با مدیرعامل شرکت جی ال ایکس پیگیری کنیم و امیدواریم تا آن زمان مشکل این شرکت با گمرک حل شده و گوشی های جنرال لوکس شاهین پیش فروش شده به خریداران تحویل داده شود. در ادامه، فایل صوتی مکالمه آقای عرفان باستانی (مدیر، موسس و سردبیر گجت نیوز) با آقای حمید سعیدی، مدیرعامل GLX را برای کاربران قرار داده‌ایم تا علت تاخیر به وجود آمده را به طور کامل از زبان وی بشنوید.

فایل صوتی مصاحبه با مدیرعامل GLX