کوه یخ گرینلند

حرکت یک کوه یخ عظیم به سمت گرینلند و خطر ایجاد سونامی در منطقه

یک کوه یخ شناور بیم و هراس اهالی دهکده‌ای کوچک در بزرگترین جزیره دنیا، گرینلند را برانگیخته است. چرا که شرایط جوی در روزهای آینده می‌تواند این کوه یخ را به سمت ایجاد سونامی عظیمی در منطقه سوق دهد.

این کوه یخ شناور با وزنی بالغ بر 11 میلیون تن به طرز مخاطره آمیزی در نزدیکی دهکده‌ی «اینارسویت» جزیره گرینلند پهلو گرفته است. 169 سکنه‌ی این دهکده تاکنون چنین کوه یخ عظیمی را به چشم ندیده بودند و حالا سرنوشت آن‌ها به وضعیت آب و هوا در روزهای آتی گره خورده است.

اگر باد با قدرت کافی و در زمان مناسب شروع به وزیدن کند، این کوه یخ با خروج از توقفگاه خود، به گونه‌ای بی‌خطر به سمت خلیج بفین (شاخه‌ای از اقیانوس اطلس) هدایت می‌شود و بحران خاتمه خواهد یافت. اما اگر مادر طبیعت باران کافی و نسبتا گرم روی آن بباراند، احتمال بی‌ثبات شدن کوه یخ و افتادن تکه عظیمی از آن به درون اقیانوس وجود دارد که این امر می‌تواند ایجاد سونامی و به زیر آب رفتن بخشی از دهکده را در پی داشته باشد.

کوه یخ گرینلند

پهنای این کوه یخ دوبرابر طول یک زمین فوتبال است

به گزارش نیویورک تایمز، بلندای این مهمان ناخوانده بیش از 90 متر است و پهنای آن به 200 متر می‌رسد که تقریبا با طول دو زمین فوتبال برابری می‌کند. همان‌طور که در تصاویر پیداست عظمت آن به حدی است که قایق‌ها، منازل و سایر سازه‌های اینارسوت در مقابلش بسیار کوچک جلوه می‌کنند.

این دهکده دورافتاده در فاصله 965 کیلومتری از شمال شهر نوئیک (مرکز گرینلند) قرار دارد. سکنه‌ی اینارسوت اغلب شکارچی و ماهیگیر هستند و به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه، عمدتا وارد شدن یا خروج از دهکده به وسیله قایق یا هلیکوپتر میسر می‌شود.

کوه یخ گرینلند

به گفته‌ی «کارل پترسن» رییس شورای روستا، مردم نگران و بیمناک هستند. همچنین «سوزانا الیاسون» یکی دیگر از اعضای شورا نیز، ضمن اشاره به دل نگرانی اهالی دهکده اظهار داشت:

ما به دیدن کوه های یخ بزرگ عادت داریم اما عظمت این یکی برایمان تازگی دارد.

تاکنون 33 نفر از آنجا به مکان‌های امن‌تر نقل مکان کرده‌اند و سایر افراد نیز به دور کردن قایق‌های خود از این کوه یخ تشویق شده‌اند. ظاهرا نیروی دریایی سلطنتی دانمارک نیز محض احتیاط، یک کشتی را به منطقه اعزام کرده تا در صورت نیاز برای تخلیه دهکده اقدام نماید.

ساکنین منطقه برای با خاطر آوردن پیامدهای یک سونامی هر چند کوچک، نیاز به حافظه قوی ندارند. در ژوئن گذشته، رانش زمین ناشی از وقوع یک زلزله 4.1 ریشتری در فاصله 27 کیلومتری از دهکده «نوئیگاستیاک» منجر به ایجاد یک سونامی شد که ویران شدن 11 باب منزل و البته کشته شدن 4 نفر را در پی داشت. امواج سونامی‌ ناشی از رانش زمین در خلیج‌های کوچک، می‌توانند ارتفاع و سرعت غیرقابل تصوری بگیرند و به شدت ویرانگر باشند. کمااینکه گمان می‌رود چنین موج عظیمی در سال 563 میلادی منجر به ویرانی شهر ژنو شده باشد.

اما فارغ از سونامی، قدرت غیرقابل مهار آب به طرق دیگری نیز می‌تواند خطرآفرین باشد. به عنوان مثال طغیان رودخانه‌ها، تهدیدی برای منازل و سازه‌های مجاور محسوب می‌شوند. از طرفی نیروگاه برق اینارسوت نیز در خط ساحلی دهکده واقع شده است و نفوذ آب به آن، بازگشت منطقه به عصر تاریکی را در پی خواهد داشت.

به هر حال فعلا شهروندان اینارسوت به اداره هواشناسی چشم دوخته‌اند؛ جایی که داده‌ها از وزش باد ملایم در هفته جاری حکایت دارند، اما برای 22 جولای (یکشنبه هفته آینده) بارش باران پیش‌بینی شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. زودتر باید خیابوناشون رو آسفالت های با قابلیت جذب آب کنن