تراشه اسنپدراگون 710

بررسی تراشه اسنپدراگون 710 کوالکام، مغز متفکر بهترین میان‌رده‌های 2018

تراشه اسنپدراگون 710 کوالکام جدیدترین چیپست موبایلی است که انتظار داریم تا مدت‌ها، مغز متفکر بهترین میان‌رده‌های بازار باشد. در این مطلب به بررسی تراشه اسنپدراگون 710 پرداخته و امتیازهای آن در بنچمارک‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

کوالکام، تراشه اسنپدراگون 710 را در دومین ماه سال جاری معرفی کرد تا به بهانه رونمایی سری جدید چیپست‌های موبایل خود، تراشه میان‌رده جدیدی را به دنبال موبایل تقدیم کند. تا امروز علاوه بر این مدل، درباره یک مدل دیگر یعنی اسنپدراگون 730 نیز اخباری شنیده‌ایم که بر اساس فناوری ساخت 8 نانومتری LPP سامسونگ ساخته شده و برای ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی، به یک چیپ NPU 120 نیز مجهز خواهد شد.

اما در حال حاضر تنها اسنپدراگون 710 را در اختیار داریم که چیپستی 10 نانومتری بوده و علاوه بر ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی، در زمینه واقعیت افزوده نیز توانایی‌های زیادی دارد. از آنجایی که به گوشی شیائومی می 8 اس ای دسترسی نداریم، تست این قابلیت‌ها اکنون امکان‌پذیر نبوده و تنها قادر به ارزیابی توان عملکردی پردازنده اصلی و پردازشگر گرافیکی تراشه اسنپدراگون 710 هستیم.

بعد از شیائومی، نوبت ویوو خواهد بود تا در گوشی NEX A از این چیپست استفاده کند. به احتمال زیاد یک میان‌رده فوق‌العاده قدرتمند نوکیا نیز به زودی مجهز به اسنپدراگون 710 معرفی می‌شود. به تازگی شایعاتی پیرامون عرضه یک گوشی میان‌رده از سری پیکسل گوگل با این تراشه نیز شنیده شده است.

تراشه اسنپدراگون 710

توان فوق‌العاده تراشه اسنپدراگون 710

تا چندی پیش، بهترین میان‌رده‌های بازار که چند گام با پرچمداران فاصله داشتند، از اسنپدراگون 660 قدرت می‌گرفتند، اما اسنپدراگون 710 بالای دست آن قرار گرفته و از طرفی ضعیف‌تر از اسنپدراگون 835 و 845 به عنوان مغز متفکر پرچمداران 2017 و 2018 تلقی می‌شود. ویژگی‌های جدید این تراشه شامل کاهش نویز پیشرفته در هنگام عکاسی، تاثیر ویژه‌ای بر روی کیفیت دوربین‌های مدل‌های قدرت گرفته از این تراشه خواهد داشت.

درون اسنپدراگون 710 مودم X15 LTE قرار داشته و به همین دلیل در صورت پشتیبانی اپراتور سرویس‌دهنده، امکان رسیدن به سرعت دریافت فایل 800 مگابیت بر ثانیه تحت نسل چهارم شبکه موبایل وجود دارد. تکنولوژی شارژ سریع +QuickCharge 4 تا امروز فقط در پرچمداران مجهز به اسنپدراگون 845 دیده شده است، اما به لطف تراشه اسنپدراگون 710 به میان‌رده‌ها نیز منتقل خواهد شد.

تراشه اسنپدراگون 710

تراشه میان‌رده جدید، درست همانند اسنپدراگون 835 و 845 بر پایه فرآیند 10 نانومتری ساخته شده است، به همین دلیل یکی از مهمترین ویژگی‌های آن، کاهش مصرف انرژی است. برخلاف دو مدل پرچمدار یاد شده، در این تراشه از هسته‌های Kryo 360 در دو کلاستر جدا از هم استفاده می‌شود. این دو خوشه هسته‌های پردازنده متقارن نیستند، به طوری که در کلاستر مسئول پردازش فرآینده‌های پیچیده دو هسته Cortex-A75 با سرعت 2.2 گیگاهرتز وجود داشته و در کلاستر دوم، چهار هسته Cortex-A55 با سرعت 1.7 گیگاهرتز دیده می‌شود.

این تغییرات سبب شده‌اند میزان مصرف انرژی در تراشه اسنپدراگون 710 در مقایسه با اسنپدراگون 660 تا 30 درصد بهبود پیدا کند که پیشرفت فوق‌العاده‌ای است. بد نیست بر اساس سیستم امتیازدهی GeekBench نیز نگاهی به توانایی‌های تراشه اسنپدراگون 710 بیندازیم.

امتیاز GeekBench 4.1

در نظر داشته باشید اکنون، تنها یک گوشی مجهز به این تراشه وجود دارد، به همین دلیل برای رسیدن به صحیح‌ترین نتیجه ممکن و تصمیم‌گیری دقیق درباره توان آن، باید وضعیت را در مدل‌های مختلف بررسی کنیم. خوشبختانه‌ در این تست‌ها، بعد از کار کردن زیاد با گوشی شیائومی می 8 اس ای و افزایش دمای آن، عملکرد پردازشگر تراشه اسنپدراگون 710 به میزان بسیار کمی کاهش یافت. تصور بالا متعلق به امتیاز این تراشه در حالت پردازش تک هسته‌ای است.

امتیاز GeekBench 4.1

هسته‌های Kryo 360 جدید محسوب می‌شوند، اما همچنان قادر نیستند از نظر توان پردازشی با هسته‌های Kryo 280 درون تراشه اسنپدراگون 830 مقاله کنند. هر چه باشد، سری اسنپدراگون 8xx، متعلق به مغزهای متفکر پرچمداران سال‌های اخیر دنیای موبایل است. اما آن‌ها هسته‌های Kryo 260 درون اسنپدراگون 660 را شکست می‌دهند، هر چند حداکثر کلاک روی هم رفته کمتر است. در ادامه، امتیاز این تراشه را در دیگر بنچمارک‌‌ها نیز مشاهده خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اسپندراگون یعنی چی؟