تشخیص زلزله

محققان با استفاده از کابل های فیبر نوری موفق به تشخیص زلزله شدند

محققان با ارسال پالس‌های لیزر در کابل‌های فیبر نوری اینترنت موفق به تشخیص زلزله شدند. ظاهرا این روش بسیار دقیق‌تر از شیوه‌های کلاسیک است.

اینترنت، موبایل شما نیست. این شبکه تنها در اینستاگرام، یوتیوب، نتفلیکس و سایر استفاده‌های ظاهری خلاصه نمی‌شود. اینترنت در واقع شبکه‌ای پراکنده از صدها کابل زیر آبی است که داده‌ها را از طریق اقیانوس‌ها و کابل‌هایی که طول آنها به 885 هزار کیلومتر (550 هزار مایل) می‌رسد، منتقل می‌کند. این همان جایی است که فیسبوک از آن به شما می‌رسد. اما این کانال‌های مخفی تنها برای بازبخش داده‌ها مفید نیستند. این سیستم ارتباطی عظیم می‌تواند شبکه بی‌سابقه‌ای را برای شناسایی زمین لرزه در اختیار ما قرار دهد.

در یک مطالعه جدید به رهبری آتشفشان‌شناس‌ مرکز علوم زمین GFZ آلمان، فیلیپ جوزت (Philippe Jousset)، محققان پالس‌هایی از نور لیزر را در یک کابل اینترنت فیبر نوری به طول 15 کیلومتر (9.3 مایل) در ایسلند ارسال کرده و از آن برای اندازه‌گیری فعالیت‌های لرزه‌ای استفاده کردند. در نتیجه این تحقیق جدید، جوزت می‌گوید اندازه‌گیری‌های آنها ویژگی‌های ساختاری در زیر زمین را با وضوحی بی‌سابقه نشان داده و آنها قادر به دریافت اطلاعات نقطه‌هایی با فاصله چهار متر از یکدیگر بوده‌اند. وی در ادامه گفت:

این متراکم‌تر از تمام شبکه‌های لرزه‌نگاری در سراسر جهان است.

ایده انجام چنین کاری برای تشخیص زلزله جدید نیست. چندین سال است که محققان به دنبال راهی برای به‌کارگیری اینترنت و استفاده از آن برای نظارت بر فعالیت‌های لرزه‌ای هستند. یکی از تحقیقاتی که نتایج آن ماه گذشته منتشر شد نیز نشان داد که کابل‌های فیبر نوری می‌توانند لرزه‌ها را از 18 هزار و 500 کیلومتر دورتر (11 هزار و 500 مایل) تشخیص دهند. با این حال، جوزت می‌گوید پروژه تیم او و اندازه‌گیری اطلاعات لرزه‌ای با استفاده از چنین کابل طولانی، برای نخستین بار انجام شده است.

جوزت در گفتگویی با DW و ضمن تشریح این تکنیک که تقریبا همانند نصب یک دستگاه سنجش لرزه در فاصله‌های چهارمتری است، گفت «اندازه‌گیری‌های ما با استفاده از کابل‌های فیبر نوری، دقتی بسیار بالاتر از قبل را در این زمینه نشان داد.»

تشخیص زلزله

به عنوان نمونه، محققان ماه گذشته اعلام کردند که زلزله در قطب جنوب یک رخداد معمول است. این در حالی‌ست که به خاطر نبود اطلاعات کافی تصور می‌شد که این موضوع، اتفاقی نادر است. اما حالا ما بهتر می‌دانیم و کابل‌های فیبر نوری می‌توانند ضمن گسترش غیر قابل تصور آگاهی ما از زمین لرزه‌ها، درک ما از مشخصه‌های فعالیت لرزه‌ای را بازتعریف کنند. محققان این گروه در مقاله‌ای به نیاز دانشمندان به آزمایش رویکردهای جدید و روش‌های غیر متعارف پردازش داده هم اشاره کردند؛ در این صورت، ممکن است آنها نتایج دقیق‌تری را در مقایسه با روش‌های کلاسیک به دست آورند.

استفاده از این کابل‌ها، روشی انقلابی در تشخیص زلزله است

اگرچه از کابل‌های تقریبا بی‌پایان اینترنت می‌توان با استفاده از روش مذکور برای تشخیص زلزله استفاده کرد، اما هنوز نیاز به تحقیقات بسیار بیشتری در این زمینه است. یکی از ژئوفیزیک‌دان‌ها با نام “Elizabeth Cochran”، این روش جدید را یک انقلاب در فناوری در تشخیص لرزه‌ها می‌داند و می‌گوید با استفاده از آن می‌توان اطلاعات بی‌سابقه‌ای از زمین لرزه‌ها و تاثیرات آنها را ثبت کرد.

این حسگرها، مشاهدات درلحظه لرزیدن زمین را که می‌توانند پاسخ‌های اضطراری به خسارات ناشی از زمین لرزه را بهبود بخشند، فراهم کرده و باعث پیشرفت درک ما در مورد فیزیک زمین لرزه خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واقعا فک کنم خدا با کرمانشاه مشکل شخصی داره بیچاره ها رو همش میلرزونه