سایپا رهام

نگاهی به طراحی سایپا رهام ؛ خودرویی جدید با ایمنی و ظاهر قابل قبول

خودرو رهام به تازگی به عنوان جدیدترین محصول سایپا بر پایه پلتفرم داخلی SP100 رونمایی شد. در ادامه، طراحی سایپا رهام را از نگاه مدیر پروژه اس پی 100 بررسی می‌کنیم.

محمد کیاحیرتی، مدیر پروژه SP100 در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در مورد طراحی خودروی جدید این شرکت یعنی رهام توضیح داده است. به گفته کیاحیرتی، در پروژه اس پی 100 سه مدل کاملا مدرن ایرانی بر روی پلتفرم جدید و داخلی طراحی شده که رهام، مدل سدان این پلتفرم است و در طراحی ظاهری آن از پرنده شاهین الگوبرداری شده است. مدیر پروژه SP100 افزود در مگاپلتفرم اس پی 100 سه مدل سواری، کراس اوور و هاچ بک طراحی شده که در حال حاضر مدل سواری آن یعنی سایپا رهام در مراحل نهایی پیش تولید قرار دارد.

ساپیا رهام

در طراحی این محصولات، حرکت نوینی انجام شده و محصولات جدید با مشخصات کاملا متفاوت با سایر محصولات سایپا تولید می‌شوند. با ورود خودروهای تولید شده بر پایه این پلتفرم، چهره‌ی جدیدی از محصولات سایپا در کشور معرفی خواهد شد. گروه خودروسازی سایپا با اتکا بر تجربه‌های با ارزش خود در مونتاژ، طراحی و تولید خودروهایی چون پراید، تیبا، ساینا و کوییک، پروژه جدید SP100 را اجرا کرده تا در صنعت خودروسازی داخلی به اعتبار خاص و ویژه‌ای دست پیدا کند. کیاحیرتی در خصوص ایمنی سایپا رهام و سایر محصولات SP100 گفت:

در این پروژه، ایمنی محصول با هیچ خودروی داخلی دیگری که تاکنون به بازار عرضه شده قابل مقایسه نیست. ایمنی این خودرو در بین محصولات داخلی منحصربه‌فرد خواهد بود و توانایی کسب 3 ستاره از یورو انکپ را دارد. نتایج تست‌های مختلف سایپا رهام فوق‌العاده مثبت بوده و تاکنون هیچ خودروی داخلی با این سطح از ایمنی طراحی و تولید نشده است.

وی در مورد امکانات رهام نیز اظهار کرد مدل سوپر لوکس این خودرو دارای شش کیسه هوا شامل پرده‌ای و دو مرحله‌ای راننده است که برای اولین بار در یک خودروی داخلی نصب می‌شود. طراحی ظاهری خودرو نیز کاملا جدید است و تجهیزاتی چون کمربندهای پیش‌کشنده و ایربگ‌های جانبی باعث شده‌اند سطح ایمنی خودرو تا حد قابل توجهی ارتقا پیدا کند. همچنین ورق‌هایی که در بدنه‌ی خودرو مورد استفاده قرار گرفته‌اند دارای استحکام بسیار بالایی هستند و کیفیت مواد اولیه تولید ورق این خودرو نسبت به محصولات جاری بسیار پیشرفت کرده است. در سایپا رهام ، ورق‌های استحکام بالا به دفعات در قسمت‌هایی که در تست تصادف موثر است به کار رفته تا این خودرو بدنه‌ی بسیار محکم و ایمنی داشته باشد.

دستاوردهای پلتفرم SP100 برای سایپا

مدیر پروژه SP100 اضافه کرد مگاپلتفرم SP100 سه دستاورد مهم برای گروه خودروسازی سایپا دارد. اولین دستاورد، تولید محصولی به روز و مدرن با امکانات، کیفیت و ایمنی بهتر نسبت به خودروهای در حال تولید سایپا توسط تیم طراحان ایرانی این شرکت است. دستاورد دوم این پروژه، طراحی و تولید یک محصول جدید با کار تیمی در گروه خودروسازی سایپا است. بدون شک پروژه‌هایی با این وسعت، بدون کار تیمی امکان‌پذیر نخواهند بود و در این پروژه، کار تیمی به مراتب منسجم‌تر و بهتر از پروژه‌های قبلی سایپا بوده است. شرکت‌های مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، معاونت‌های مهندسی کیفیت، پشتیبانی و تولید سایپا، سازه گستر، قالب‌های صنعتی سایپا، ایدکوپرس و مگاموتور از اعضای اصلی این پروژه بزرگ طراحی و توسعه محصول سایپا بودند و مهندسی همزمان در تمام سیستم‌های خودرو در قالب یک کار تیمی منسجم صورت گرفته است.

ساپیا رهام

کیاحیرتی، ایمنی فراتر از استانداردهای ایمنی و توانایی کسب سه ستاره یورو انکپ را سومین دستاورد پروژه‌ی مذکور دانست و تاکید کرد در فاز طراحی، این پلتفرم رده‌های مختلف ابعادی خودرو را در بر می‌گیرد و به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند ابعاد مختلف خودروهای کلاس B و C را تحت پوشش قرار دهد. این روش طراحی پلتفرم در خودروسازان بزرگ دنیا مانند رنو نیز متداول است و برای اولین بار در گروه سایپا شاهد این روش طراحی پلتفرم خودرو هستیم.

مدیر پروژه اس پی 100 در ادامه گفت پس از ساخت قالب‌ها، وارد مرحله ساخت تولید نمونه خودرو سایپا رهام شده‌ایم و تعدادی از مدل‌های تولید شده برای تست‌های مورد نیاز در حال استفاده است. همچنین خط تولید بدنه‌ی این محصول در سایپا آماده بهره‌برداری شده است. خط تولید سایپا رهام از هفته جاری در کارخانه سایپا راه‌اندازی می‌شود و تعداد 60 دستگاه برای انجام کالیبراسیون و انجام تست‌های مربوط در داخل و خارج کشور و همچنین اخذ مجوزهای لازم از سازمان استاندارد و شماره‌گذاری در سایپا به تولید می‌رسند.

ساپیا رهام

راه‌اندازی خط تولید سایپا رهام تا اواسط مهر

وی افزود گروه سایپا برای راه‌اندازی کامل خط تولید رهام تا اواسط مهرماه هدف‌گذاری کرده و بیشتر قطعه‌سازان این محصول نیز داخلی هستند و در بخش بدنه، همه‌ی قطعه‌سازان از تولیدکنندگان داخلی خواهند بود. کیاحیرتی خاطرنشان کرد:

سایپا رهام از نظر ایمنی، کیفیت و امکانات با سایر محصولات سایپا تفاوت زیادی دارد و تصویر ذهنی مشتریان نسبت به سایپا را ارتقا خواهد داد. رهام در بین محصولات فعلی سایپا با جهشی بزرگ در شاخصه‌های ایمنی و کیفیت، نیازها و خواسته‌های مشتریان را تامین می‌کند و با توجه به الگوبرداری قوی از شرکت‌های مطرح خودروسازی دنیا، شاهد محصولی خواهیم بود که در آینده، همه به آن به عنوان یک تولید ملی افتخار می‌کنیم.

ساپیا رهام

مدیر پروژه SP100 در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در مورد مشخصات فنی رهام نیز بیان کرد این محصول به موتور 1650 سی‌سی با قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 154 نیوتن‌متر مجهز خواهد شد. رهام در کشورمان تقریبا بدون رقیب خواهد بود و ایمنی بالای آن، مزیت این خودرو نسبت به محصولات هم‌رده است.