نقاشی بر روی سنگ

این هنرمند با نقاشی بر روی سنگ به آن‌‌ جان می‌بخشد

اکی ناکاتا (Akie Nakata) هنرمند خوش ذوقی است که به سنگ‌ها، به شیوه‌ای متفاوت نگاه می‌کند. وی طی چند سال، به وسیله نقاشی بر روی سنگ ها توانسته آثار خلاقانه و متفاوتی را رقم بزند که در این مطلب به آن‌ها نگاهی خواهیم انداخت.

اکی ناکاتا مدعی است سنگ‌ها برای وی نه تنها اشیایی بی‌جان و بی‌ارزش نیستند، بلکه حتی برخلاف تصور ما به خاطر زمینه کاری وی، آن‌ها را به چشم تابلوی نقاشی نیز نگاه نمی‌کند. این هنرمند خوش ذوق سنگ‌ها را موجوداتی زنده دیده و به تک تک آن‌ها جذب می‌شود. این هنرمند مدعی است وقتی یک سنگ را پیدا می‌کند، تصور می‌کند آن سنگ نیز او را پیدا کرده است! این موضوع نشان می‌دهد خانم ناکاتا از صمیم قلب نقاشی بر روی سنگ را دوست دارد.

او با نگاه به هر سنگی، جسمی جان‌دار درونش می‌بیند، چیزی که بقیه قادر به دیدنش نیستند. به همین دلیل تلاش می‌کند به وسیله نقاشی بر روی سنگ آن چه که درون این اشیای به ظاهر بی‌جان می‌بیند را برای افراد عادی نیز قابل مشاهده کند. پس می‌توان نتیجه گرفت نقاشی‌های وی تصادفی نبوده و دارای معنا و مفهوم هستند. به عبارت دیگر، او با دیدن هر سنگ متوجه می‌شود باید چه طرحی بر رویش ترسیم کند و هدف از خلقت این سنگ چه بوده است.

خانک اکی ناکاتا احترام خاصی برای سنگ‌ها قائل است، به همین دلیل به منظور تسهیل فرآیند نقاشی بر روی سنگ هرگز تلاش نمی‌کند بر روی ظاهر آن تغییری ایجاد کرده و یا بخش‌های به ظاهر اضافی یا غیر مسطح و زائد را جدا کند. از نظر او سنگ جسمی جان‌دار است، پس چطور می‌توان درونش دست برد و آن را تغییر داد؟

برای نویسنده، این نخستین مرتبه‌ای است که با چنین دیدگاهی نسبت به سنگ‌ها رو به رو می‌شود. اگرچه برای بیشتر افراد باور چنین دیدی نسبت به یک شی بی‌جان باورپذیر نبوده و گفته‌های خانم اکی ناکاتا را تنها اغراق‌هایی به منظور بزرگنمایی کارهای هنری خود می‌دانند، اما آثار وی به اندازه‌ای هنرمندانه هستند که بدون شک بدون داشتن عقیده‌ای از ته دل و جان، ایجاد آن‌ها امکا‌ن‌پذیر نخواهد بود. در ادامه نگاهی به برخی از این اثرها می‌اندازیم.

گالری تصاویر آثار خانم اکی ناکاتا