سیستم عامل اندروید 9

هر آن چیزی که باید درباره سیستم عامل اندروید 9 بدانید

سیستم عامل اندروید 9 تحت عنوان اندروید پی (Android P) مدتی پیش به صورت رسمی معرفی شد. در این سیستم عامل تغییرات اساسی صورت گرفته و ویژگی‌های مهمی به پلتفرم موبایل گوگل افزوده شده است. در ادامه ویژگی‌های اندروید ۹ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در حال حاضر تنها توسعه‌دهندگان قادر به استفاده از نسخه بتای سیستم عامل اندروید 9 هستند، به همین دلیل ویژگی‌ها و امکانات تازه آن برای کاربران مشخص نیست. اگرچه هنوز نسخه پایدار اندروید P منتشر نشده است، اما بر اساس نسخه‌های بتای عرضه شده تا امروز از زمان رونمایی رسمی، می‌توان آن را امیدوارکننده و قدرتمند خطاب کرد.

گوگل حدود یک هفته قبل، چهارمین نسخه بتای اندروید پی را منتشر کرد که با عنوان پنجمین نسخه پیش نمایش برای توسعه‌دهندگان نیز از آن یاد می‌کنند. همه دستگاه‌هایی که پیشتر نسخه بتای سه را در اختیار داشتند، به این نسخه به‌روزرسانی شدند.

بر اساس گفته‌های شرکت توسعه‌دهنده، برنامه‌نویسان قادر هستند بر اساس این نسخه آخرین تست‌های مورد نیاز برای بررسی رفتار اپلیکیشن‌های خود در سیستم عامل اندروید 9 را انجام بدهند، چرا که دارای رابط‌های کاربری برنامه‌نویسی نسخه پایدار بوده و تقریبا با نسخه‌ای که قرار است به زودی برای گوشی های پیکسل گوگل و سپس همه مدل‌ها به صورت عمومی منتشر شود، تفاوتی ندارد.

بررسی ویژگی‌های سیستم عامل اندروید 9

تیم توسعه‌دهنده اندروید 9 مدعی است گزینه‌های بسیار زیادی در بخش ناوبری این سیستم عامل افزوده شده است. تلاش آن‌ها بر این بوده تا دسترسی به اپلیکیشن‌ها را فارق از محل قرارگیری در رابط کاربری آسوده کنند، همانطوری که کاربران از طریق پنل نوتیفیکیشن قادر به دسترسی سریع به برخی قسمت‌های سیستم عامل هستند.

با توجه به ویژگی‌های سیستم عامل اندروید 9 که آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد، این نسخه با اندروید 8 اوریو تفاوت‌های بسیار زیادی داشته و یک آپگرید اساسی نسبت به آن محسوب می‌شود.

تغییر در سیستم ناوبری اندروید

سیستم عامل اندروید 9

در اندروید 3.0 که عرضه آن به سال 2011 برمی‌گردد، گوگل سیستم ناوبری متشکل از سه دکمه بازگشت، هوم و برنامه‌های اخیر (تنظیمات) را معرفی کرد. هفت سال بعد و حین عرضه سیستم عامل اندروید 9 این دکمه‌ها حذف شده و جای خود را به یک سیستم ناوبری متشکل از ژست‌های حرکتی دادند.

اندروید 9 نخستین سیستم عامل در پلتفرم موبایل گوگل محسوب می‌شود که رابط کاربری آن به طور کامل مبتنی بر ژست‌های حرکتی به منظور جابه‌جایی درون رابط کاربری است. اکنون با لمس دکمه کوچک واقع در مرکز لبه پایینی نمایشگر به صفحه هوم برمی‌گردید. به منظور دسترسی به نرم افزارهای اخیر استفاده شده، کافی است انگشتتان را از پایین به بالا بکشید.

برای دست پیدا کردن به منوی اپلیکیشن‌ها می‌بایست انگشتتان را به آرامی به بالا کشیده و یا این کار را خیلی سریع برای دو مرتبه پشت سر هم انجام بدهید. دکمه بازگشت دیگر همیشه در پایین صفحه نمایش نشان داده نشده و در صورت نیاز، در برخی منوها و اپلیکیشن‌های خاص ظاهر خواهد شد.

همانطور که کاربران اپل بعد از نخستین مواجهه با رابط کاربری مبتنی بر ژست‌های حرکتی در آیفون ایکس شدیدا دستپاچه شده و حتی بسیاری از آن‌ها به خاطر سخت تلقی کردن کار با دستگاه به این شیوه، گوشی خود را فروختند، بعید نیست کاربران اندرویدی نیز به خاطر سال‌ها عادت به استفاده از دکمه‌های ناوبری در پایین صفحه نمایش، در ابتدا گله‌مند شده و گشت و گذار در رابط کاربری به وسیله ژست‌های حتی را دشوار قلمداد کنند. البته در دومین و سومین نسخه پیش نمایش اندروید 9 همچنان قادر به استفاده از دکمه‌های ناوبری متداول در صورت دلخواه بودیم.

رابط کاربری متفاوت و رنگارنگ

تغییرات بصری پدید آمده در اندروید 9 در مقایسه با اندروید 8، همانند زمان گذر از اندروید 4 به اندروید 5 چشمگیر نیست. با این حال در سیستم عامل جدید عناصری اضافه شده‌اند که توجه هر کاربری را سریعا به خود جلب می‌کنند.

به عنوان نمونه می‌توان به آیکون‌های رنگارنگ در تنظیمات، آیکون‌های گرد دسترسی سریع به تنظیمات و مخصوصا گوشه‌های دارای انحنا در رابط کاربری اشاره کرد. بعید نیست عادت به این ظاهر نیز نیازمند زمان باشد.

یکی دیگر از چیزهای مهمی که بعد از کار با این سیستم عامل به آن پی خواهید برد، احساس زنده بودن آن است. اندروید بین ژست‌های حرکتی جدید و انیمیشن‌های به‌روز شده، طوری جابه‌جا می‌شود که پیشتر هرگز مشاهده نکرده‌اید. به عبارت دیگر احساس خواهید کرد انگشتتان در رابط کاربری غوطه‌ور شده است.

ابزارهایی برای استفاده کمتر از گوشی

اندروید داشبورد

گوگل در جریان کنفرانس Google I/O 2018 صحبت‌های زیادی از سلامت و تندرستی دیجیتال به میان آورد و درباره تدابیر اندیشیده شده پیرامون آن در سیستم عامل موبایل جدید سخن گفت. باید اعتراف کنیم اغلب ما به استفاده از گوشی هوشمند اعتیاد پیدا کرده‌ایم و افزایش قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری، این اعتیاد را بدتر و بدتر می‌کند.

اگرچه اندروید داشبورد (Android Dashboard) در دومین و سومین نسخه پیش نمایش اندروید پی وجود نداشت، اما در ورژن‌هایی بعد معرفی شد. اندروید داشبورد به کاربر اجازه می‌دهد به نحوه استفاده خود از گوشی هوشمند طی گذر زمان، نگاهی سریع داشته باشد. به عنوان نمونه از تعداد دفعات باز کردن قفل نمایشگر به منظور استفاده از آن مطلع شده و متوجه خواهید شد کدام اپلکیشن‌ها را بیش از بقیه مورد استفاده قرار داده‌اید. اعلام تعداد نوتیفیکیشن‌های دریافت شده و زمان دقیق صرف شده در هر اپلیکیشن از دیگر مواردی هستند که در اندروید داشبورد اعلام می‌شوند.

ویژگی مهم دیگر سیستم عامل اندروید 9 در این بخش با نام App Timers شناخته شده و سبب می‌شود بعد از استفاده از یک یا چند اپلیکیشن مشخص برای مدت زمانی تعیین شده، دسترسی به آن‌ها محدود شود. به این ترتیب خود را مجبور به محدود کردن فعالیت در اپلیکیشن‌های (به عنوان نمونه) اینستاگرام و تلگرام (پراستفاده‌ترین برنامه برای کاربری ایرانی) خواهید کرد. فعال‌سازی خودکار حالت بدون مزاحم (Do Not Disturb) و تمام سیاه و سفید شدن نمایشگر به منظور استفاده از آن در تاریکی شب، از دیگر کاربردهای App Timers محسوب می‌شوند.

کاهش مصرف انرژی تا حد ممکن

سیستم عامل اندروید 9

گوگل همیشه در تلاش بوده روش‌هایی را برای کاهش میزان مصرف انرژی در گوشی های اندرویدی پیدا کند. در هر سیستم عامل، تغییراتی اساسی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی اعمال شد و در نهایت امسال، شاهد گرد هم آمدن تمامی این ویژگی‌ها در حالت Adaptive Battery جدید سیستم عامل اندروید 9 هستیم.

همانند زمانی که قابلیت Adaptive Brightness بر اساس نور محیط، میزان روشنایی صفحه نمایش را تنظیم می‌کند، این حالت جدید نیز با بررسی نحوه استفاده شما از گوشی هوشمند، دسترسی به سی پی یو را برای اپلیکیشن‌هایی که به صورت مرتب از آن‌ها استفاده نمی‌کنید محدود خواهد کرد.

به ادعای گوگل، حالت Adaptive Brightness قادر است مصرف انرژی پردازنده گوشی را تا 30 درصد کاهش بدهد. به لطف بهره بردن از یادگیری ماشینی، این حالت روز به روز بهینه‌تر خواهد شد.

در دسترس بودن میانبرهای اپلیکیشن‌ها در همه جا

سیستم عامل اندروید 9

گوکل همراه با رونمایی اندروید 7 نوقا، App Shortcuts را به ما معرفی کرد. به وسیله آن می‌توانستیم بعد از نگه داشتن انگشت بر روی آیکون یک اپلیکیشن، به برخی ویژگی‌های آن به صورت مستقیم دست پیدا کنیم. در سیستم عامل اندروید 9  ،گوگل این قابلیت را به لطف وجود App Actions و Slices یک سطح بالاتر برده است.

App Actions تلاش می‌کند عمل بعدی که در پی انجام آن هستید را تشخیص داده و به منظور انجام سریع آن، میانبرهایی را در منوی اصلی، دستیار مجازی و یا دیگر قسمت‌ها پیشنهاد کند. این ویژگی نیز به لطف بهره بردن از یادگیری ماشینی میسر شده است.

از طرفی دیگر با Slices رو به رو هستیم که به کاربر اجازه می‌دهد اعمال پییچیده‌تری را از طریف جستجوی گوگل و یا دستیار گوشی انجام بدهد. بر اساس مثالی که گوگل در جریان کنفرانس اخیر خود ارائه کرد، با جستجوی عبارت “I Want To Book a Ride” (می‌خواهم یک ماشین رزرو کنم)، Slices یک لینک مخصوص به منظور سفارش ماشین در اپلیکیشن Lyft ارائه خواهد کرد (با فرض این که نرم افزار Lyft را پیشتر نصب کرده‌اید).

157 اموجی جدید

سیستم عامل اندروید 9

در سومین نسخه پیش نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان، گوگل تعداد بسیار زیادی اموجی جدید برای رنگارنگ کردم گفتگوهای کاربران اضافه کرد. در واقع حین استفاده از سیستم عامل اندروید 9 با 157 اموجی جدید رو به رو خواهیم شد! شاید از این به بعد دیگر نیازی به نوشتن متن نباشد و بتوانیم فقط به کمک آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم!

هنوز کل لیست اموجی‌های جدید را مورد بررسی قرار نداده‌ایم، اما به عنوان جذاب‌ترین موارد رویت شده می‌توان به آدمک مو قرمز، سوپر قهرمان، صورت دارای سه قلب روی آن، نان شیرینی حلقوی، خرچنگ و لاما (شتر بی‌کوهان آمریکای جنوبی) اشاره کرد. گفتنی است تعداد زیادی از اموجی‌های کنونی نیز تغییر پیدا کرده و ظاهر بهتر و زیباتری پیدا کرده‌اند.

استانداردهای احراز هویت بیومتریک جدید

اسکنر اثر انگشت گوشی هوشمند

گوگل در سیستم عامل اندروید 9 مجموعه جدیدی از استانداردهای جدید را تحت عنوان “BiometricPrompt API” معرفی کرد که به گوشی‌سازان و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به لطف رابط‌های کاربری برنامه‌نویسی جدید، استفاده بهتری از اسکنر اثر انگشت و مخصوصا سیستم تشخیص چهره داشته باشند.

این APIها سبب می‌شوند توسعه‌دهندگان به منظور استفاده از سیستم‌های احراز هویت بیومتریک در اپلیکیشن‌هایشان، دیگر مجبور ایجاد دیالوگ مخصوص به خود نباشند. این تغییری نیست که حین استفاده‌های روزمره از گوشی متوجه آن شویم، اما در پس‌زمینه، تغییرات اساسی را سبب خواهد شد.

علاوه بر موارد بالا که تغییراتی اساسی محسوب می‌شوند، چند تغییر دیگر نیز تا امروز در این سیستم عامل رویت شده که در ادامه به برخی از آن‌ها به صورت موردی اشاره می‌کنیم:

  • ویرایشگر اسکرین شات داخلی
  • پنجره پاپ آپ برای بزرگنمایی حین هایلایت کردن متن
  • نمایش کنترل‌‌های حجم صدا در سمت راست نمایشگر به جای بالای آن
  • امکان سفارشی‌سازی بیشتر حالت بدون مزاحم

ثبت نام برای طرح بتای اندروید 9

سیستم عامل اندروید 9

همانند سال‌های گذشته، کاربران علاقه‌مند به تست نسخه بتای سیستم عامل جدید پیش از عرضه نسخه پایدار و رسمی آن، می‌توانند به سادگی در این طرح شرکت کرده و آپدیت را به صورت OTA دریافت کنند. تنها شرط لازم برای شرکت در این طرح، در اختیار داشتن یکی از چهار گوشی سری پیکسل گوگل است، محصولاتی که حداقل در ایران قیمت‌های فضایی دارند!

گوگل به لطف معرفی Project Treble که برای نخستین مرتبه در اندروید 8 معرفی شد، برای اولین دفعه طرح بتای اندروید 9 را در اختیار دیگر گوشی‌سازان نیز قرار داد تا آن‌ها نیز نسخه بتای این سیستم عامل را پیش از عرضه نسخه رسمی در اختیار کاربرانشان قرار بدهند. به عنوان نمونه اکنون گوشی های نوکیا، وان پلاس، سونی، اسنشال فون، شیائومی، ویوو و اوپو نیز می‌توانند نسخه بتای اندروید 9 را دریافت کنند و عدم در دسترس بودن آن به معنی تنبلی (و نه محدودیت) این شرکت‌ها است.

تاریخ عرضه نسخه پایدار اندروید 9

سیستم عامل اندروید 9

گوگل تاکید کرد نسخه رسمی سیستم عامل جدید در ربع سوم سال جاری منتشر خواهد شد. از طرفی اکنون دقیقا در نیمه سه ماهه سوم 2018 قرار داریم. انتظار داریم همانند همیشه، ابتدا گوشی های پیکسل آن را دریافت کنند. بعید نیست در جریان نمایشگاه IFA امسال که تا سه هفته دیگر آغاز خواهد شد، یک یا چند گوشی جدید مجهز به اندروید 9 به صورت پیش‌فرض را مشاهده کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. سلام دوستان گوشی من جی ۶ هست دیروز گوشیم رو به اندروید ۹ بروزرسانی کردم خیلی خوب شده فقط دیگه نمیتونم به ویژگی چند پنجره که صفحه گوشی دوقسمت میشه دست پیداکنم کسی میتونه راهنماییم کنه ؟؟؟

  2. دیگه با اندروید 9 نمیشه وایفای رو هک کرد، اجازه دسترسی داده نمیشه

  3. فک کنم دیکگه ای او اس نابود شه بعد این

  4. هرچی نسخه اندروید بالاتر میره ایموجیاشم زشت تر میشن چرا

  5. دیگ اندروید گوشیه ما پیش اینا روغن میسوزونه