ثبت دامین رایگان

آموزش ثبت دامین رایگان برای وب سایت

برای همه استارتاپ‌ها، اولین قدمی که باید برداشته شود طراحی سایت است. شرکت‌های قدیمی نیز باید برای عقب نماندن از شرکت‌های تازه تاسیس به طراحی وب سایت روی بیاورند، عملی که پیش نیاز آن ثبت دامنه (Domain) است. در این مطلب با نحوه ثبت دامین رایگان آشنا خواهیم شد.

ابتدا باید درباره یک موضوع به توافق برسیم. دامنه، کلمه‌ای مربوط به جغرافیا است و آدرس وب سایت را باید دامین یاد کنیم! همانطور که می‌دانید، اولین قدم برای راه‌اندازی یک وب سایت ثبت دامنه برای آن است، نامی که وب سایت شما بعدها با آن شناخته خواهد شد. هر چه یک آدرس سرراست‌تر و معنادارتر باشد، بعدها قدرت مانوردهی شما به منظور بازاریابی دیجیتالی بیشتر خواهد شد.

مطمئنا استارتاپ یا شرکتی که حداقل میلیون‌ها تومان هزینه صرف راه‌اندازی آن شده است، برای پرداخت حداکثر صد الی صد و پنجاه هزار تومان به منظور ثبت دامین اختصاصی، خساست به خرج نخواهد داد. اما برخی افراد که هدفشان از طراحی وب سایت لزوما تجاری نیست، در پی راه‌هایی برای ثبت دامنه رایگان هستند. در این مطلب با راهکارهایی برای آن آشنا خواهیم شد.

ثبت دامین رایگان

اسم‌های دومین، بخش مهمی از زیرساخت وب و در کل اینترنت محسوب می‌شوند. به عنوان نمونه، Gadgetnews.net یا Google.com آدرس‌های دامینی هستند که کاربران از طریقشان به این دو وب سایت سر می‌زنند. در واقعیت باید برای بازدید از یک وب سایت، آی پی سرور آن را در مرورگر وارد کنید، اما به خاطر سپردن یک نام همچون Gadgetnews.net به مراتب از حفظ کردن عددی همچون 66.249.66.43 (به عنوان نمونه) راحت‌تر است! ما با ثبت دومین رایگان یا پولی به کاربران اجازه می‌دهیم تنها به وسیله وارد کردن اسمی ساده و قابل به خاطرسپاری، به وب سایتمان دسترسی داشته باشند. در عمل بعد از وارد کردن این آدرس دامین، دی ان اس (DNS) آی پی سرور مربوط به آدرس متنی وارد شده را پیدا می‌کند.

آدرس دامین متشکل از یک نام و یک پسوند است. متداول‌ترین پسوند com. محسوب می‌شود، اما امروزه موارد بی‌شمار دیگری نیز وجود دارند. توجه داشته باشید حین ثبت Domain به خوبی بایستی به پسوند توجه کنید، چرا که هر کدام معنا و مفهوم متفاوتی دارند. به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین پسوندها به شمار می‌روند:

  • com: وب سایت شرکت تجاری، اما دارای کاربرد عمومی (مخفف Commercial)
  • edu: وب سایت مرتبط با نهادها و سازمان‌های آموزشی (مخفف Education)
  • org: وب سایت سازما‌ن‌های غیر تجاری (مخفف Orgakization)
  • net: پیشتر وب سایت سازمان‌های مرتبط با زیرساخت‌های شبکه، اما امروز همچون com. برای انواع وب سایت‌ها (مخفف Network)
  • gov: وب سایت‌های مربوط به دولت‌ها (مخفف Government)

ثبت دامین رایگان

برای مدت زمانی طولانی، تنها تعداد محدودی پسوند وجود داشت، به همین دلیل کمتر قادر به ثبت دامین رایگان بودیم. اما در سال 2015، حدود 500 مورد جدید توسط ICANN معرفی شد و امروز شاهد پسوندهایی همچون ninja ،accountant ،barcelona و radio هستیم! برخی پسوندها نیز متعلق به کشورها هستند. به عنوان نمونه ثبت یک Domain با پسوند ir. یا ca. نشان می‌دهد این دو وب سایت به ترتیب متعلق به کشورهای ایران و کانادا هستند.

پیشتر، به خاطر محدود بودن پسوندها، امکانات کمی برای ثبت دامین رایگان وجود داشت و حتی برای دومین‌های پولی نیز با محدودیت مواجه بودیم. به عنوان نمونه اگر آدرس مورد نظرمان پیشتر ثبت شده بود، یا باید به کلی قید آن را زده و یا به وسیله اضافه کردن عدد و یا دیگر حروف، کمی آدرس مد نظر را تغییر می‌دادیم. اما اکنون می‌توان به راحتی همان آدرس را تحت یک پسوند دیگر ثبت کرد. البته همچنان باید توجه داشت (معنی) پسوند جدید، با ماهیت وب سایت در تضاد نباشد.

5 روش برای ثبت دامین رایگان

در برخی روش‌ها دامینی کاملا رایگان دریافت کرده و در برخی دیگر، نیازمند خرید وب هاست به عنوان پیش نیاز هستید. در هر صورت آدرس اینترنتی ثبت شده باید به یک سرور اشاره کند، سرویسی که کد‌های برنامه‌نویسی متعلق به وب سایت شما در آن قرار دارد. گزینه‌های زیر را بررسی کرده و در صورت نیاز به ثبت دامین رایگان از یکی از این روش‌ها استفاده کنید.

استفاده از یک سرویس ساخت وب سایت رایگان

این سرویس‌ها سبب شده‌اند طراحی سایت دیگر کاری چالش برانگیز نباشد و هر فرد بتواند بدون نیاز به داشتن دانش برنامه‌نویسی، یک وب سایت ایجاد کند. کافی است برای قرار دادن المان‌های مختلف، به جای نوشتن کدهای HTML و CSS، از تکنیک کشیدن و رها کردن و یا کپی و پیست کردن بهره ببرید. همچنین قالب‌هایی نیز به صورت آماده وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به پنج سرویس ساخت وب سایت رایگان اشاره می‌کنیم. گفتنی است در هر سرویس برای دست پیدا کردن به قابلیت‌های بیشتر باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید.

ثبت دامین رایگان

در زمان ثبت نام در این سرویس‌ها، به طور خودکار یک دامین رایگان نیز دریافت می‌کنید. اما مشکل اینجاست که آدرس دامنه، متشکل از نام مورد نظر شما به علاوه نام سرویس‌دهنده است. به عنوان نمونه در صورت ساخت سایت در Wix، آدرس Domain نهایی به صورت wixsite.com/yourdomainname خواهد بود که منظور از “yourdomainname” نام اختصاصی مورد نظر شما است.

یکی دیگر از مشکلات مهم استفاده از این سرویس‌ها، اجبار به تحمل تبلیغات آن‌ها در ازای دریافت سرویس به صورت رایگان است. این موضوع بسته به هدف شما از طراحی سایت، می‌تواند بدون اهمیت و یا بسیار مهم باشد. اگر وب سایت شما تجاری بوده و به یک شرکت خاص و برند شناخته شده مربوط می‌شود، چنین اتفاقی اعتبار آن را تخریب خواهد کرد، اما برای یک فرد حقیقی، نمایش تبلیغات و افزوده شدن نام سرویس‌دهنده به آدرس دامین اهمیتی ندارد.

با این حال می‌توان در صورت پرداخت هزینه، علاوه بر حذف کردن تبلیغات، آدرس دامین اختصاصی مورد نظر را به وب سایت طراحی شده متصل کرد. راحتی در طراحی سایت با استفاده از ابزارهای این سرویس‌ها، ارزش پرداخت هزینه برای حذف تبلیغات و اضافه کردن دامین اختصاصی را دارد.

GitHub Student Developer Pack

این مجموعه‌ای از سرویس‌ها و ابزارهای رایگان بهم متصل شده برای دانش آموزان است. درون آن‌ها اسناد و توکن‌هایی برای سرویس‌هایی همچون آمازون کلاد (Amazon Cloud)، دیجیتال اوشن (Digital Ocean)، مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) و دیگر موارد وجود دارد.

ثبت دامین رایگان

دانش آموزان از طریق آن قادر به ثبت دامین رایگان با پسوند me هستند، اما این دامین تنها یک سال اعتبار خواهد داشت. متاسفانه همچنان عبارتی اضافی (Namecheap) در آدرس دامین وجود خواهد داشت.

ثبت وب هاستینگ رایگان

در فرآیند ساخت وب سایت، ثبت دامین تنها بخش کوچکی از کار است. حتی اگر قادر باشید به صورت رایگان یک آدرس اینترنتی برای خود ثبت کنید، در نهایت باید به منظور هاستینگ فایل‌های وب سایت طراحی شده هزینه‌ای پرداخت کنید. البته می‌توان با یک تیر دو نشان زد. با استفاده از برخی سرویس‌ها می‌توانید علاوه بر ثبت دامین رایگان یک وب هاستینگ نیز بدون نیاز به پرداخت هزینه در اختیار داشته باشید.

حین استفاده از سرویس‌های نام برده در مرحله قبل، مجبور به استفاده از بستر و ابزارهای آن‌ها برای طراحی سایت هستید، اما در اینجا می‌توانید از وردپرس، جوملا، دروپال و یا دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا به منظور ایجاد سایت استفاده کنید. به این ترتیب قادر به نصب پوسته و افزونه به شیوه دلخواه خواهید بود. در ادامه به چند سرویس اشاره می‌کنیم:

  • 000webhost: این یک ابزار ساخت سایت رایگان با پشتیبانی از SSL بوده و در آن خبری از تبلیغات نیست. با این حال ممکن است تا حداکثر روزی یک سایت، وب سایت شما از دسترس خارج شود، به این معنی که سرویس نام برده دان تایم قابل توجهی دارد.
  • X10Hosting: مزیت این سرویس در مقایسه با مورد بالا، عدم محدودیت در فضای ذخیره‌سازی و همچنین پهنای باند در کنار ارائه سه اکانت ایمیل اختصاصی است.
  • AwardSpace: امکان نصب جوملا و وردپرس، ارائه یک گیگابایت فضا، عدم نمایش تبلیغات و ارائه یک اکانت ایمیل اختصاصی از مزیت‌های این سرویس محسوب می‌شوند. مشکل اینجاست که در سرویس نام برده نمی‌توان برای استفاده‌های تجاری وب سایت طراحی کرد.

ثبت دامین رایگان

پرداخت پول برای هاست، دریافت دامین رایگان

فراموش نکنید دریافت خدمات از سرویس‌های رایگان، برای شرکت‌های تجاری سمی مهلک است و بسیار بیشتر از هزینه صرفه‌جویی شده ضرر خواهند کرد. اما برخی سرویس‌ها همچون سه موردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم رایگان نبوده و تنها به عنوان اشانتیون، به مشتریان دامین هدیه می‌دهند. کافی است از آن‌ها خدمات وب هاستینگ دریافت کنید.

  • Bluehost: نه تنها در زمان استفاده از طرح پلاس و پرایم آن، بلکه حین بهره بردن از طرح بیسیک نیز قادر به ثبت دامین رایگان خواهید بود.
  • GoDaddy: همانند بلوهاست، با خرید اشتراک‌های هاستینگ گوددی نیز به صورت رایگان یک دامین آدرس دریافت خواهید کرد.
  • 1&1: مزیت استفاده از اشتراک‌های هاستینگ آن، دریافت تاییدیه SSL همراه با دامین رایگان ارائه شده است.

وب سایت‌های ارائه‌دهنده دامین رایگان

در برخی وب سایت‌ها می‌توان به تعداد دلخواه دامین رایگان دریافت کرد. البته این آدرس‌ها دارای پسوندهای متداول و محبوب همچون com. و net. نبوده و در عوض پسوندهایی همچون tk. و یا ml. و gq. دارند. در ادامه به سه مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ثبت دامین رایگان

این آدرس‌های اینترنتی دائمی نیستند، پس بهتر است برای جلوگیری از مسدود شدن وب سایتتان، زمان انقضای تاریخ دامین را به خاطر بسپارید.