تاثیر منفی اینترنت پر سرعت

دانشمندان از تاثیر منفی اینترنت پر سرعت بر خواب می‌گویند

تاثیر منفی اینترنت پر سرعت بر خواب چیزی نیست که برای گوشمان غریبه باشد. تاکنون چه به صورت علمی و چه به صورت محاوره درباره اثرات منفی فناوری‌های ارتباطی بر مغز حرف‌های زیادی شنیده‌ایم. حال دانشمندان از تاثیر منفی این پدیده دنیای امروزی بر زمان و کیفیت خواب سخن می‌گویند.

خواب یکی از مهم‌ترن نیازهای بدن است و هرگونه خلل در کیفیت و مدت زمان آن، سبب بروز مشکلات فراوانی در بدن می‌شود. دسترسی  دائمی و پیوسته به اینترنت پر سرعت یکی از بزرگترین مزایای زندگی امروزی تلقی می‌‌‌شود،‌ اما این جزء جدا ناپذیر زندگی بی ضرر نیست و سبب بروز اختلال در خواب می‌شود. بر اساس مطاعاتی که اخیر انجام شده، دانشمندان از تاثیر منفی اینترنت پر سرعت بر خواب و کاهش کیفیت و مدت آن بر اثر استفاده از اینترنت نزدیک زمان خواب خبر می‌دهند.

امروزه داشتن خواب بی کیفیت یکی از جامع ترین مشکلات مردم است که سبب بروز مشکلات بدنی و ذهنی می‌شود. و اما خبر بدتر این است که این مشکل روز به روز در حال گسترش است. در تعدادی از کشورهای پیشرفته، شمار افرادی که روزانه کمتر از زمان پیشنهادی 7 الی 9 ساعت می‌خوابند رو به افزایش است.

تاثیر منفی اینترنت پر سرعت بر خواب

در حالی که روز به روز دانشمندان بیشتری استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی را به چشم یک نابودگر بی رحم برای الگوی خواب انسان‌ها می‌بینند، تاکنون مدارک و مستندات کمی اینترنت پر سرعت را به صورت مستقیم مقصر این اتفاق می‌دانستند. برای درک بهتر تاثیر منفی اینترنت پر سرعت بر خواب ما انسان‌ها، دانشمندان آلمانی استفاده از تکنولوژی و اینترنت پر سرعت بر خواب افراد را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند.

تاثیر منفی اینترنت پرسرعت

در طی این مطالعات مشخص شد افرادی که به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند، 25 دقیقه کمتر از افرادی که به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند می‌خوابند. علاوه بر این، چنین افرادی کمتر از 7 الی 9 ساعت می‌خوابند و در مجموع از خوابشان رضایت چندانی نیز ندارند. بر اساس این مطالعات اینترنت پر سرعت همچون یک عامل فریبنده افراد را بیدار نگه داشته و آنان را به انجام بازی‌های آنلاین، وب گردی و وقت گذرانی در شبکه‌های اجتماعی ترغیب می‌کند.

برای هر نسل، وسوسه تکنولوژی به شکلی متفاوت ظهور می‌کند. در بین کاربران نوجوان و جوانان، انجام بازی‌های ویدیویی و تماشای تلویزیون از عوامل موثر بر کم خوابی و بی خوابی است. در بین بزرگسالان نیز استفاده از کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند قویا باعث خواب کوتاه مدت می‌شد.

فرانچسکو بیلار، از متخصصان جمعیت شناسی در دانشگاه بوچونی واقع در میلان در این باره می‌گوید:

وسوسه دیجیتالی می‌تواند سبب به تاخیر افتادن زمان خواب شود. این اتفاق سبب بروز کاهش زمان خواب برای آن دسته از افرادی می‌شود که نمی‌توانند این کمبود خواب را با بیشتر خوابیدن در روز جبران کنند.

تاثیر منفی اینترنت پر سرعت بر خواب

در مجموعه نتایج این بررسی‌ها برای یافتن تاثیر منفی اینترنت پر سرعت بر خواب با انجام بررسی روی افراد جوانی که پیش از زمان خواب شب و قبل از صبحگاهی که باید به مدرسه یا محل کار بروند، اقدام به استفاده از تکنولوژی می‌کنند، به دست آمده است. با این وجود هر قدر که این نتایج جالب باشند، اما همچنان درباره رفتارهای خواب نوجوانان اطلاعات محدودی در دست است. با وجود اینکه این مطالعات و بررسی‌ها از مضرات استفاده از تکنولوژی پیش از خواب بر خواب و توان ذهنی هنگام تحصیل خبر می‌دهند، اما یافته‌ها همچنان بیان کننده علت نیستند.

دانشمندان قصد انجام پژوش‌های بیشتر مرتبط با مکانیسم‌های رفتاری متاثر از اعتیاد به اینترنت و یافتن راهکارهایی برای افزایش کیفیت سلامت خواب را دارند. افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت مدت زمان و کیفیت خواب بر سلامت و افزایش بهره ذهنی و همچنین فراهم کردن اطلاعات بیشتر مربوط به مخاطرات استفاده از تکنولوژی در شب می‌تواند منجر به داشتن خوابی سالم و مرتفع شدن مضرات کمبود خواب ناشی از استفاده نادرست از تکنولوژی بر سلامت افراد جامعه می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. خب ما وقت بیشتری صرف میکنیم
    و دو ساعت ونیم کمتر می خوابیم

    برای بالا آمدن و دانلود مطالب

  2. خب این که شامل حال ما نمیشه
    ولی کم بودن سرعت اینترنت عامل اصلی همه کابوس ها و بی خوابی هاس به یقین میگم

  3. ولی وای فای خودش سرطان زاس میگن

  4. “اینترنت پر سرعت”
    پس ما راحتیم