گورهای دستجمعی 5000 ساله

گورهای دسته جمعی 5000 ساله و رازهای پشت پرده

گورهای دسته جمعی 5000 ساله رازهای بسیاری را در خود نهفته‌اند. این گورها در منطقه اقیانوسیه و شمال اسکاتلند مشاهده شده و ذهن دانشمندان و باستان شناسان را برای سال‌ها به خود مشغول ساختند.

گورهای دسته جمعی 5000 ساله تمامی شرایط برای مخوف بودن و رازآلود بودن را دارا هستند. دانشمندان و محققان از خود می‌پرسیدند که چه علتی در پس ساختن چنین گورهایی وجود دارد. آیا آنها ثمره یک کشتار دستجمعی و یا افرادی بودند که مبادرت به یک خودکشی دسته جمعی کرده بودند؟ موارد یاد شده و سوالاتی از این دست ذهن باستان شناسان را به خود مشغول کرده بود. این گورها رازی را در خود نهفته کرده بودند که می‌بایست فاش می‌شد اما این راز چه بود؟ اخیرا دانشمندان به نتایج جالبی دست یافته‌اند که راز گورهای دسته جمعی 5000 ساله را فاش می سازد.

فاش شدن راز گورهای دسته جمعی 5000 ساله

پژوهشگران و باستان شناسان با انجام تحقیقاتی به نتایج متفاوتی رسیدند. آنان معتقدند اجساد قرار گرفته در این گورها در واقع قربانیان سونامی‌های آن دوران بوده‌اند. محققان و باستان شناسان به خوبی آگاه بودند که جنگ و یا بیماری نمی‌تواند عامل مرگ این افراد باشد، پس چه عامل دیگری می‌توانست همه این افراد را یک‌جا قربانی کرده باشد.

باستان شناسان تاکنون به چنین موردی برخورد نکرده بودند. آنها قبلا هم با گورهای دسته جمعی بسیاری برخورد داشتند و برای هر یک از آنها علتی پیدا کرده بودند، اما این گورها دارای شرایطی بودند که گمانه‌زنی در خصوص آنها را مشکل می‌ساخت. از سوی دیگر گورهای یاد شده متعلق به دوران قبل از تاریخ هستند و هیچ‌گونه نوشته و یا مدرکی برای توضیح و شفاف‌سازی در خصوص آنها وجود ندارد.

گورهای دسته جمعی 5000 ساله در منطقه اقیانوسیه و جزایر سلیمان و شمال اسکاتلند قرار دارند و تا قبل از کشفیات جدید تصور می‌شد بقایای اجساد و قربانیان جنگ و یا بیماری هستند. اما این مناطق دارای سابقه طولانی در رخدادهای مرگ‌بار طبیعی از جمله سونامی هستند و لذا پژوهشگران با این پیش فرض که سونامی عامل قوی‌تری در مرگ این افراد بوده تا جنگ و یا اپیدمی یک بیماری، به تحقیق در مورد این اجساد پرداختند.

از سوی دیگر سابقه سونامی‌های رخ داده در ژاپن و اندونزی نشان می‌داد که پس از این واقعه مردم تمایل داشتند تا اجساد انسان و حیوانات را در گورهای دسته جمعی دفن کنند. یکی از ویژگی‌های سونانی سرعت بالا و تلفات بسیار زیاد است. پس از سونامی دفن اجساد باقی مانده تبدیل به یک اولویت مهم می شود و لذا انسان‌ها سعی می‌کنند در سریع ترین شکل ممکن اجساد و قربانیان سونامی را دفن کنند و در چنین مواقعی اصولا به رسوم خاکسپاری و یا تدفین میت توجهی نمی‌شود. حتی در چنین گورهایی شاهد تدفین حیوانات در کنار انسان‌ها هم بوده‌ایم.

از ویژگی‌های گورهای دسته جمعی 5000 ساله همچنین می‌توان به نامنظم بودن موقعیت اجساد و نیز تعداد بالای اجساد جوانان اشاره کرد.

گورهای جمعی و دیاتوم رسوب بسته در استخوان اجساد

به‌راستی دقیقا چه اتفاقی برای این افراد رخ داده است؟ اگر یقین داریم که سونامی عامل مرگ این افراد بوده است با چه مدرک علمی می‌توان آن را به اثبات رساند؟

زمانی‌که انسان‌ها در سونامی جان خود را از دست می‌دهند، آب‌های نمکی حاوی میکروارگانیزم‌هایی موسوم به دیاتوم را به داخل شش فرو می‌برند. سپس قربانیان خفه شده و غرق می‌شوند. این دیاتوم‌ها از طریق جریان خود و در درون مغز استخوان‌های بزرگ جای می‌گیرند و رسوب می‌بندند.

در درون استخوان‌های اجساد گورهای دسته جمعی 5000 ساله شاهد حجم بالایی از وجود دیاتوم هستیم که مرگ بر اثر سونامی را اثبات می‌کند.