اندروید 9 پای

اندروید 9 پای ؛ بررسی تمام قابلیت‌های نسخه جدید اندروید (گجت تی وی)

اندروید 9 پای (Android 9 Pie) سرانجام توسط گوگل معرفی شد. در ادامه، ضمن بررسی جامع تمام ویژگی‌های اندروید ۹، در ویدیوی اختصاصی گجت نیوز، نگاهی دقیق‌تر به این نسخه جدید خواهیم داشت.

همواره نسخه جدید سیستم عامل اندروید به دو صورت ارائه می‌شود: یا بخش‌های مختلف به صورت کامل تغییر کرده و سازندگان محیطی جدید را پیش روی کاربران قرار می‌دهند یا بدون اعمال تغییرات خاص، روی بهبود قابلیت‌ها و برطرف کردن نقات ضعف کار می‌کنند. هر دوی این رویکردها با توجه به پلتفرم بزرگی همچون اندروید، مهم هستند.

بعد از گمانه‌زنی‌های فراوان، شب گذشته نسخه 2019 سیستم عامل گوگل با نام «پای» معرفی شد. این نسخه همانند چیزی‌ست که بالاتر اشاره کردیم؛ شاید اندروید 9 پای تا حد زیادی مشابه اوریو یا حتی نوقا باشد، اما اضافه شدن ویژگی‌های بسیار متنوع تنها بخشی از داستان است.

اندروید 9 پای

اندروید 9 پای جایی است که گوگل تلاش دارد با استفاده از هوش مصنوعی، نرم افزاری جدید را برای کاربران پیشکش کند. گوگل می‌خواهد اندروید 9 پای در طول زمان، رفتارهای شما را یاد گرفته و مطابق با آنها، عملکرد دستگاه را بهینه کرده و حتی پیش‌بینی کند که حرکت بعدی شما چه خواهد بود. نقش این فناوری در بهینه‌سازی باتری با اولویت‌بندی اپلیکیشن هایی که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید، پررنگ‌تر می‌شود.

اندروید 9 پای

این بررسی، حتی اولین نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان را هم شامل شده و برای تهیه آن، فقط از گوشی های گوگل استفاده نشده است. انتشار نسخه‌های آزمایشی اندروید ۹ پای برای سایر گوشی های هوشمند، ما را نسبت به عملکرد نسخه جدید روی دستگاهی که تیم گوگل پشت آن نیست، کنجکاو کرد. این موضوع همچنین به دیگر سازندگان این شانس را می‌دهد تا در آپدیت‌های خود، چارچوب بهتری را در نظر بگیرند.

بسیاری از چیزهایی که اینجا می‌بینید، مختص گوشی های Pixel هستند، اما در باطن، تمام آنها در موبایل شما (در صورت انتشار) اعمال خواهد شد. با در نظر گرفتن این موضوع، در این بررسی، ما تمرکز خود را بیشتر روی گوگل پیکسل قرار داده‌ایم. ما هیچ نظری نداریم که این ویژگی‌ها، چه زمانی و چگونه برای تلفن های هوشمند سامسونگ یا هواوی ارائه شده یا با آنها سازگار می‌شوند.

اما آیا برای بررسی دقیق ویژگی‌های اندروید 9 پای آماده هستید؟

نقد و بررسی اندروید 9 پای

شکل ظاهری

شکل ظاهری و نقش رابط کاربری در آسان‌تر شدن استفاده، به سازنده موبایل شما بسگی دارد. به عنوان مثال، اندروید 9 پای در گلکسی اس 9، زمانی که آماده انتشار شود، متفاوت از چیزی است که اینجا می‌بینید.

ولی امروزه، نسخه «خام» اندروید بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد؛ به گونه‌ای که شرکت‌هایی مثل وان پلاس، سونی، اچ تی سی و موتورولا برای نزدیک ماندن به پیاده‌سازی رابط کاربری گوگل تلاش زیادی دارند. شاید این موضوع را بتوان علت تمرکز گوگل روی شکل ظاهری دستگاه و عملکرد آن در نظر گرفت. بدون توجه به دلیل این موضوع، گوشی هایی با «استایل محصولات پیکسل» در سال 2019 افزایش پیدا خواهد کرد.

اندروید 9 پای

تغییرات از بالای موبایل شما آغاز می‌شوند؛ چیزی که امروزه از آن با نام «ناچ» یاد می‌شود. اندروید 9 پای با پشتیبانی از این طراحی توسعه یافته از فضای خالی موجود در اطراف بریدگی صفحه، به شکلی بهینه‌تر استفاده شود.

نخستین چیزی که سریعا متوجه آن می‌شویم، انتقال ساعت به سمت چپ است، در حالی که نشانگر باتری را هم‌چنان می‌توان در سمت راست پیدا کرد. ظاهرا این کار برای اطمینان از نمایش همیشگی اطلاعات اصلی، بدون در نظر گرفتن اندازه ناچ انجام شده است. پیش از معرفی اندروید Pie، گوشی های هوشمند متعددی همچون هواوی پی 20 پرو یا وان پلاس 6 با نمایشگر ناچ ارائه شده بودند؛ اما حالا ابزار بیشتری برای بهینه‌سازی اپلیکیشن ها در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است.

اندروید 9 پای

اعلان‌ها کارآمدتر هستند

نوتیفیکیشن را پایین بکشید تا با دیگر تغییر بزرگ و البته مهم اندروید 9 پای مواجه شوید. مهندسان گوگل این‌بار از حالت کارتی برای نمایش اطلاعات استفاده کرده‌اند. تنظیمات سریع هم‌چنان در بخش بالایی قرار گرفته و هنگام فعال شدن آنها، از رنگ آبی استفاده شده است تا توجه کاربران بیش از پیش به آن جلب شود. به علاوه، گزینه‌های این بخش حالا کارت‌های اختصاصی خود را داشته و تغییر اندازه آنها امکان‌پذیر است.

کاربران همواره از تغییرات در بخش اعلان‌ها استقبال کرده و بخش بزرگی از آپدیت پلتفرم اندروید هستند. در اندروید 9 پای ، عملکرد کلی بخش‌های مختلف تغییری نداشته و گوشه‌های گرد و محیط رنگی‌تر، بیش از موارد دیگر در کانون توجه هستند. با روی آوردن توسعه‌دهندگان به اضافه کردن قابلیت‌های جدید و استفاده از این تغییرات، تمام بخش‌های کارآمدتر از قبل خواهند شد.

با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی گوگل، حالا تمام توسعه‌دهندگان قادر به پیاده‌سازی پاسخ‌های هوشمند هستند. در این صورت، از طریق بخش اعلان‌ها و تنها با یک ضربه به صفحه می‌توان برای اپلیکیشن مورد نظر و اعلان آن تصمیم‌گیری کرد.

در بخش پیام‌رسانی، حالت جدید “person” به اپلیکیشن اجازه شناسایی ارسال‌کننده را داده و آواتار و نامی که شما می‌شناسید را به همراه چند خط اول پیام نمایش خواهد داد. سپس با یک درگ سریع، اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

اندروید 9 پای

سیستم جدید ناوبری

بزرگترین تغییر در اندروید 9 پای به گنجاندن ژست‌های حرکتی در دکمه‌های ناوبری مربوط می‌شود. استفاده از این ژست‌ها که ابتدا باید آنها را از بخش تنظیمات فعال کنید، بسیار ساده بوده و با حرکت دکمه مجازی، می‌توان اپلیکیشن های اخیر یا منوی نرم افزارها را مشاهده کرد. همانند قبل خبری از دکمه بازگشت نیست و گوگل از توسعه‌دهندگان انتظار دارد دکمه‌های ناوبری اختصاصی خود را در اپلیکیشن ها بگنجانند یا برای مدیریت باز و بسته شدن اپلیکیشن ها، روی هوش مصنوعی تکیه کنند.

خبر خوب این است که در اندروید 9 پای شما مجبور به استفاده از این سیستم جدید نیستید. در واقع ژست‌های حرکتی جدید یک گزینه اضافی برای گشت و گذار در بخش‌های مختلف سیستم عامل هستند؛ چیزی که تا زمان عرضه اندروید 10، عملکرد آن باید بهبود یابد.

تغییرات جزئی‌تر

یکی دیگر از تغییرات بصری را می‌توان در بخش تنظیمات پیدا کرد. نحوه کلی نمایش این منو تغییر نکرده است، اما بخش‌های مختلف حالا رنگی‌تر و درخشان شده‌اند. شاید همه کاربران از این طراحی استقبال نکنند، اما گوگل شیفته آن است.

آیکون‌ها و انیمیشن‌ها تغییراتی جزئی دارند که با کمی دقت متوجه آنها خواهید شد. از دیگر تغییراتی محسوس هم می‌توان به ترتیب جدید صفحه مصرف باتری و اعلان آهنگ‌های در حال پخش اشاره کرد.

اندروید 9 پای

تجربه‌ای بهتر از اپلیکیشن دوربین

امروزه بسیاری از گوشی های هوشمند، با دوربین دوگانه پشتی روانه بازار می‌شوند. اگرچه سازندگان از قابلیت‌هایی متنوع برای بهبود تجربه کاربران از عکاسی استفاده می‌کنند، اما حالا پشتیبانی از دوربین های چندگانه، به شکلی بسیار عالی در اندروید 9 پای استفاده شده است.

اندروید 9 پای

رابط مالتی کمرا

همواره دو لنز، عملکرد بهتری از یک لنز داشته و اطلاعات بیشتری از منظره مورد نظر را می‌تواند برای ایجاد یک عکس، دریافت کرده و با یکدیگر ترکیب کند. همه گوشی های هوشمند موجود در بازار از چنین دوربین‌هایی استفاده نمی‌کنند و همین موضوع باعث شده تا گوگل با استفاده از الگوریتم‌های مختلف و اضافه کردن قابلیت‌های جدید به Android Pie، استفاده از دوربین‌های «منطقی» را امکان‌پذیر کند. این ویژگی حتی برای موبایل هایی با دوربین دوگانه نیز کارآمد بوده و به گونه‌ای عمل می‌کند که به نظر دوربین سومی در کار است. در نهایت، دستگاه قادر به دریافت اطلاعات بیشتر یا استفاده از فیلترهای زنده، بدون تغییر دادن تصویر اصلی خواهد بود.

شاید در این لحظه، درک این موضوع کمی سخت باشد، اما تمهیدات گوگل باعث شده در نسخه جدید اندروید، کیفیت تصاویر با اضافه کردن فیلترها کاهش پیدا نکند. این یعنی شرکتی مثل وان پلاس که پرچمدارش از دو سنسور دوربین فیزیکی با توانایی بسیار بالا بهره می‌برد، کار آسان‌تری برای بهینه‌سازی بخش نرم افزاری، پیش روی خود دارد. در نهایت، چنین چیزی انتخاب دوربین بهتر در سال 2019 را بسیار دشوار خواهد کرد چرا که همه اسمارت فون ها از یک دوربین قدرتمند استفاده می‌کنند.

اندروید 9 پای

HDR و HEIF

نحوه ثبت تصاویر، فقط نیمی از یک عکس است و چگونگی دیدن ما نیز اهمیت بسیاری دارد. به لطف پشتیبانی از HDR و HEIF، تصاویر بهتر از قبل نمایش داده خواهند شد.

HEIF فرمت جدیدی است که به دستگاه اجازه می‌دهد تصاویر را با افت کیفیت کمتر، بیش از پیش فشرده کند. اگر یک عکاس حرفه‌ای باشید، احتمالا با نحوه فشرده‌سازی تصاویر آشنا هستید. تصویر نهایی معمولا بسیار خوب است، اما بسیاری از جزئیات اضافی آن کنار گذاشته شده‌اند. الگوریتم‌های پیچیده با ایجاد تغییر در شکل و رنگ تعیین می‌کنند که چه چیزی «اضافی» است. HEIF نیز همین کار را با تصاویر انجام می‌دهد. هرچند، ما می‌توانیم خوشحال باشیم که تصویر نهایی در عین حجم پایین‌تر، کیفیت بالاتری در مقایسه با یک فایل JPEG دارد. با اندروید 9 پای، نه‌تنها سیستم قادر به مشاهده فایل‌های HEIF است، بلکه در صورت وجود پردازنده سیگنال تصویر (ISP)، قادر به ذخیره آنها نیز هست.

اندروید 9 پای همچنین از ویدیوهای HDR VP9 در سطح سیستم عامل هم پشتیبانی می‌کند. البته این موضوع برای افرادی که پیش‌تر گوشی های آنها قادر به پردازش ویدیوهای HDR است، تغییر چندان بزرگی محسوب نمی‌شود؛ اما حالا تمام گوشی های اندرویدی یک ویژگی لوکس دارند.

اندروید 9 پای

ذخیره انرژی با استفاده از موبایل هوشمند

از هوش مصنوعی در زمینه‌های جذابی می‌توان استفاده کرد، ولی سرانجام گوگل به شکلی مفید از این فناوری بهره برده است: کمک به افزایش شارژدهی گوشی.

تمام ما عادت‌های مخصوص به خود را داریم و به شکلی روتین از موبایل خود استفاده می‌کنیم. اما به لطف قابلیت جدید “Adaptive Battery”، بخش‌هایی از عملکرد موبایل ما که باتری را درگیر می‌کند، بسیار هوشمندتر از قبل شده است.

همانند کامپیوترهای خانگی، بر روی سیستم عامل اندروید هم نرم افزارهای متعددی نصب شده است که هرکدام از آنها، مستقل از یکدیگر عمل کرده و به منابع خود برای پردازش دستورات نیاز دارند. در این میان، برخی از این نرم افزارها بعد از اجرا، در پس‌زمینه ذخیره شده و برای به‌روز کردن اطلاعات خود از منابع موجود استفاده می‌کنند. اپلیکیشن توییتر می‌تواند مثال خوبی باشد. شما دائما در حال استفاده از این نرم افزار نیستید، اما بعد از بستن آن، توییتر هم‌چنان در پس‌زمینه در حال اجرا بوده و با استفاده از اینترنت، اطلاعاتش را آپدیت می‌کند.

در اندروید پای، سیستم نحوه رفتار شما را فرا گرفته و در صورت اجازه کاربر، نرم افزار را مدیریت می‌کند تا بعد از بستن، در پس‌زمینه نیز اجرا نشود. تعداد چنین نرم افزارهایی کم نیست و همواره آنها در حال بلعیدن سرعت اینترنت و شارژ باتری هستند. اما هوش مصنوعی گوگل می‌تواند مانع این اتفاق شود.

در کنار مدیریت نرم افزارها، گوگل از قابلیتی جدید با نام “Adaptive Brightness” هم استفاده کرده و امیدوار است با قرارگیری کاربران در محیط‌های مختلف، نور صفحه به شکلی هوشمندتر تنظیم شود.

جایی که به App Actions نیاز دارید

یکی دیگر از ویژگی‌های هوشمند اندروید 9 پای ، App Actions است. اکشن‌ها به منظور پیش‌بینی کاری که قصد انجام آن را دارید، طراحی شده و می‌توانند راهی سریع و آسان برای انجام آن را پیش روی شما قرار دهند. برخی از این موارد، ساده هستند؛ مثل نمایش آخرین پلی‌لیست شما. برخی دیگر هم می‌توانند پیچیده باشند؛ مثل درخواست از Google Home برا رزرو خودرو. گوگل اسیستنت نقشی پررنگ در App Actions داشته و بر اساس کاری که این دستیار هوشمند، امروز بر روی گوگل هوم یا موبایل شما قادر به انجام آن است، طراحی شده است.

استفاده جاه‌طلبانه گوگل از فناوری هوش مصنوعی، به شکلی غافلگیرکننده تمام این وظایف را مدیریت می‌کند و همه‌چیز همان‌طور که انتظارش را دارید، انجام می‌شود. گوگل سرانجام از هوش مصنوعی برای چیزی ساده و البته فوق‌العاده بهره برد.

اندروید 9 پای

.K.I.S.S

امنیت بخش مهمی از سیستم عامل شرکت گوگل است و تغییرات جدید، در عین سادگی، تاثیری بزرگ بر تجربه کاربران از کار کردن با دستگاه دارند.

گوگل با توسعه Android 9 Pie، کنترل بیشتر و البته آسان‌تر را روی سیستم عامل و بخش‌های مختلف آن به ارمغان آورده است. از جمله این موارد، زمانی است که با فشردن هم‌زمان کلیدهای صدا و پاور قصد گرفتن اسکرین شات را داشته باشید. در نسحه جدید اندروید، اگر کلید پاور را بیش از حد نگه دارید، دستگاه خاموش نخواهد شد و در عوض یپغامی را دریافت می‌کنید که شامل گزینه‌ای برای ثبت اسکرین شات می‌شود.

گوگل با اضافه کردن قابلیت‌های جدید و پشتیبانی از سیستم‌های بیومتریک بهینه‌شده، تلاش کرده سیستم عامل اندروید را امن‌تر از همیشه کند. خوشبختانه، سادگی سرلوحه کار گوگل بوده و به نظر می‌رسد این تغییرات به بهترین شکل ممکن اعمال شده‌اند.

اندروید 9 پای

محدود کردن اپلیکیشن های بد

سیستم عامل اندروید روی هزاران مدل مختلف از گوشی های هوشمند در حال اجراست و این موضوع می‌تواند برای توسعه‌دهندگان، سردرگم‌کننده باشد. آنها نرم افزار خود را روی یک یا چند دستگاه تست کرده و از عملکرد آن مطمئن می‌شوند، ولی ممکن است همین اپلیکیشن در جای دیگر به خوبی عمل نکند. در اندروید 9 پای قابلیتی با نام “Background Restrictions” وجود دارد که دسترسی اپلیکیشن های بد را محدود خواهد کرد. اگر اپلیکیشن ها، رفتاری بد را از خود نشان دهند که در “Android Vitals” تعریف شده باشد، دسترسی آنها محدود شده و دیگر به منابع گوشی دسترسی نخواهند داشت.

“Android Vitals” برنامه جدید گوگل است و یک هدف دارد: بهبود چگونگی عملکرد دستگاه. زمانی که اپلیکیشن های پس‌زمینه به گونه‌ای عمل می‌کنند که در Android Vitals به عنوان یک رفتار مخرب تعریف شده است، دسترسی اپلیکیشن مورد نظر محدود خواهد شد. این موضوع به خوبی از کاهش سرعت دستگاه جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از اینترنت یا انجام کاری از روی زمان‌بندی قبلی، نمونه‌هایی از کارهایی هستند که یک نرم افزار در صورت انجام، توسط سیستم عامل محدود خواهد شد.

اندروید 9 پای

چه چیزی به زودی به اندروید 9 اضافه می‌شود؟

App Slices و Digital Wellbeing دو ویژگی مهم دیگری هستند که به اندروید 9 پای اضافه خواهند شد.

App Slices یکی دیگر از چیزهایی که به واسطه هوش مصنوعی، به جای آنکه به شما بگوید چه کاری را انجام دهید، در انجام آنها به شما کمک خواهد کرد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این قابلیت می‌توانند میان بخشی از رابط کاربری اپلیکیشن ها با برخی از سرویس‌های گوگل همچون Search یا Maps، ارتباط ایجاد کنند. این قابلیت ضمن تسریع در انجام کارها، همه‌چیز را آسان می‌کند. هم‌اکنون Slices در فاز آزمایشی بوده و از پاییز امسال، در دسترس همه توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد.

Digital Wellbeing پروژه جاه‌طلبانه گوگل برای خارج کردن فناوری از زندگی روزمره شما است. یک Dashboard جدید به شما نشان می‌دهد که چه مقدار از گوشی خود یا اپلیکیشنی خاص استفاده کرده‌اید. دیگر اطلاعات مفید همچون تعداد اعلان‌های دریافتی و تعداد دفعاتی که قفل دستگاه را باز کرده‌اید نیز در این بخش نمایش داده خواهند شد. خوشبختانه یا متاسفانه، شما راهی برای فرار از مشاهده این اطلاعات نخواهید داشت! Digital Wellbeing، یک تایمر مخصوص برای هشدار نسبت به استفاده بیش از حد از اپلیکیشن ها را هم در خود دارد. این قابلیت نیز به صورت آزمایشی در دسترس دارندگان گوشی های پیکسل است و انتظار می‌رود اواخر سال جاری، برای برخی از گوشی های مبتنی بر اندروید وان نیز منتشر شود.

اندروید 9 پای یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آپدیت‌های سیستم عامل شرکت گوگل محسوب می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید که سایر سازندگان، چگونه این امکانات را در موبایل های خود به کار خواهند گرفت.

بررسی ویدیویی اندروید 9 پای

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. سلام
    رابط کاربری هم ارتقا پیدا میکنه؟
    مثلاً گوشی هواوی Y9 که اندرویدش ۸ با رابط کاربری Emui 8 هنگام آپدیت رابط کاربریش به ۹ ارتقا پیدا میکنه؟

  2. من از وقتی ورژن گوشیمو ارتقا دادم برنامه ضبط تماسم یه طرفه ضبط میکنه و همش میگه اسپیکر فعال کن..لطفا راهنماییم کنین

  3. تا حدی خوبه ولی بعضی تز چیز هایی را که گرفتید مال من نداره

  4. بد ترین اندرویده قابلیت حذف موارد نداره تو حافظه داخلی یا وصل یو اس بی

  5. گوشیمو خوشگل کردهههه

  6. خیلی مزخرف وچرته اندروید8بهتر بود😒

  7. پس زمینه پیام را هم حذف کرده نمیشه تغییر داد در اندروید ۹

  8. اسپاگتی که جزو شیرینی جات نیست باهوش!! اندروید اسم شیرینی و شکلات میزاره نه غذا ؛/

  9. سلام شما اصلا معلومه اندروید 9 یا هما پای رو به چالش نکشیدین توی اندروید 9 یک مشکل بسیار بزرگی هست که اتصال. Wps به کل حذف شده و این عمل تحمیل اجباری حمل یک لب تاب برای امسال من که تو کار نصب مودم هستیم و عموم به دنبال اتصال از طریق wps هستن رو محدود کرده و عملا یک ضعف بزرگ هستش برای حرفه ای ها و در بروز رسانی عمومی باید یک آپشن اضافه بشه ن که چیزای کاربردی حذف بشه که این یک ضعف بزرگ و بسیار ناشیانه بوده اگر موافق هستین لایک کنید.اگر هم علم این داستان رو ندارید لطفا الکی منفی ندید یا توضیح بدید چرا قبول ندارید حرف این جانب را سپاس فراوان تکنسین مخابرات امور CRM تهران

  10. اغااا ابن اپلیکیشن ک میگه Adaptive Brightnesکجاااااس چرا برا من نیسس

  11. لابد اسم آپدیت بعدی نوتلا یا تیرامیسویی چیزی بزاره😂