قیمت بلیط هواپیما

قیمت بلیط هواپیما دو برابر شد؛ مسدود شدن امکان رزرو بلیط ایرلاین های خارجی

قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای خارجی به طور عجیبی افزایش پیدا کرد. ایرلاین های خارجی، نرخ بلیط پروازهای بین المللی خود را دو برابر کرده و حتی امکان رزرو بلیط را محدود و یا متوقف کرده‌اند.

ایرلاین های خارجی حاضر در ایران در اقدامی عجیب بخشنامه‌ای صادر کردند و نرخ دلار بلیط پروازهای خود را از 4200 تومان به 8800 تومان افزایش داده‌اند که این موضوع باعث افزایش دو برابری و حتی بیشتر قیمت بلیط هواپیما شده است. پس از اعتراض سرویس‌های فروشنده بلیط، ایرلاین‌های خارجی امکان رزرو بلیط‌های خود را محدود کرده و یا حتی به طور کامل بسته‌اند. از عصر دیروز تاکنون سیستم رزرو بلیط در بسیاری از سامانه‌های خرید غیر فعال شده و تقریبا هیچکس نمی‌تواند بلیط ایرلاین های بین المللی را خریداری کند.

قیمت بلیط هواپیما

این بخشنامه که به صورت ناگهانی و بدون هیچ اطلاع قبلی صادر شد، باعث شده بسیاری از آژانس‌ها نتوانند برای مسافرانشان بلیط صادر کنند و پاسخگوی آن‌ها باشند. مسافران نیز دچار بهت و سردرگمی شده‌اند و حالا برای دریافت بلیطی که حتی از قبل رزرو کرده بودند باید 2 تا 4 برابر بیشتر پول پرداخت کنند. این اقدام از سوی خطوط بین المللی مانند هواپیمایی امارات، فلای دبی، اطلس گلوبال، ایر عربیا، قطر، عمان و ترکیش صورت گرفته است. این در حالی است که دولت ایران تاکنون هیچ دستورالعملی مبنی بر محاسبه تعرفه آزاد ارز برای خطوط هوایی اعلام نکرده است.

قیمت بلیط هواپیما

در حال حاضر صدور بلیط برای این شرکت‌ها و خطوط هوایی به حالت تعلیق درآمده و مسافران فقط می‌توانند از خطوط ایرانی مانند ماهان و ایران ایر بلیط تهیه کنند. حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران می‌گوید این اقدام شرکت‌های هواپیمایی خارجی تخلف محض بوده و ایرلاین‌های خارجی به هیچ وجه حق ندارند سیستم فروش بلیت خود را مسدود کنند، فروش مستقیم داشته باشند و یا از مشتری ارز دریافت کنند. اکنون سیستم فروش، بلیط هواپیما را نشان می‌دهد، امکان رزرو هم وجود دارد، اما نمی‌توان خرید را کامل انجام داد و پرداختی داشت. زمانی هم که با دفتر شرکت هواپیمایی مورد نظر تماس بگیرید، از شما خواسته می‌شود به دفتر نمایندگی مراجعه کره و پرداخت را به صورت ارزی انجام دهید. رفیعی در ادامه افزود:

شرکت‌های هواپیمایی تا روز چهارشنبه 17 مردادماه، بلیط‌ها را با ارز 4400 تومانی می‌فروختند، اما وقتی از دریافت ارز دولتی محروم شدند، نرخ 8800 تومان را برای قیمت بلیط تعیین کردند که باعث شد قیمت بلیط هواپیما تا بیش از 2 برابر افزایش پیدا کند. در برخی مسیرها و پروازها، نرخ‌ها سه یا چهار برابر هم شده است که ناشی از مسدود کردن صندلی‌هایی با کلاس قیمتی پایین‌تر در پروازها است.

افزایش قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی

وی اضافه کرد ایرلاین‌های ایرانی فعلا مشکل حادی ندارند، اما با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی نیز با افزایش 20 تا 40 درصدی روبرو شده‌اند. در حال حاضر قیمت بلیط در مسیرهای خارجی نزدیک مانند جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان و دبی از مرز 2 میلیون تومان گذشته و در مسیرهای دورتر آسیایی و اروپایی تا سه یا چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

قیمت بلیط هواپیما

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز گفت با احتساب نرخ روزانه ارز در سامانه سنا که 17 مردادماه اجرا شد، قیمت پروازهای داخلی 70 درصد و قیمت پروازهای خارجی 100 درصد افزایش پیدا می‌کند. وی اظهار کرد بیش از 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و شرکت‌ها باید برای تامین ارز از بانک‌ها یا صرافی‌ها، ارز را با قیمت سامانه سنا دریافت کنند، بنابراین هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش پیدا کرده است. اسعدی سامانی اضافه کرد در روز گذشته سازمان هواپیمایی کشور بخشنامه‌ای را ابلاع کرد که طبق تصمیم دولت، نرخ ارز از این به بعد بر اساس نرخ سامانه سنا مربوط به بانک مرکزی محاسبه می‌شود. در این سامانه، نرخ ارز بازار ثانویه بر اساس عرضه و تقاضا به صورت لحظه‌ای اعلام می‌شود که این مبنای قیمت بلیط هواپیما قرار می‌گیرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود این نرخ‌های سامانه سنا برای شرکت‌های هواپیمایی مشکل‌ساز شده، چرا که نرخ ارز در این سامانه به صورت لحظه به لحظه تغییر می‌کند و شرکت‌ها نمی‌توانند طبق نرخ لحظه‌ای دلار بلیط بفروشند، بلکه باید نرخ ثابتی در روز یا هفته وجود داشته باشد. وی تاکید کرد این که ایرلاین‌ها مشمول ارز دولتی نشوند، منطقی نیست. بیش از 60 درصد هزینه این شرکت‌ها ارزی است و اکنون شرکت‌های هواپیمایی چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیط هواپیما ندارند.

قیمت بلیط هواپیما

از سوی دیگر با توجه به تحریم‌های جدید صنعت حمل و نقل هوایی ایران و همچنین تحریم‌های ارزی، دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به قطعات هواپیما بسیار سخت و پرهزینه شده است. تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی در یکی دو ماه اخیر، ضرر هنگفتی را به این شرکت‌ها تحمیل کرده است و پیشنهاد می‌شود موارد مصرف ارزی شرکت‌های هواپیمایی در فهرست کالاهای گروه یک قرار بگیرد تا امکان استفاده اقشار بیشتری از صنعت حمل و نقل هوایی فراهم شود.