خودروسازی

صنعت قطعه سازی و خودروسازی ایران از شهریورماه تعطیل می‌شود

صنعت خودروسازی ایران در آستانه تعطیل شدن قرار گرفته است. دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان این که در حال حاضر صنعت قطعه سازی در وضعیت بحرانی قرار دارد، اعلام کرد از شهریورماه امکان تولید قطعه وجود ندارد.

شاپور سامعی، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان در یک نشست خبری از وضعیت صنعت قطعه سازی ابراز نگرانی کرد و گفت امروز باید به صنعت قطعه‌سازی کشور تسلیت بگوییم. وی در این باره اظهار کرد قطعه‌سازان ما روزهای بدی را پشت سر می‌گذرانند و علاوه بر تعدیل نیرو، شیفت‌های کاری آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. همچنین حدود یک هفته است که با ابلاغ آیین‌نامه جدید قطعه‌سازان امکان ترخیص کالاهای خود از گمرک را ندارند. سامعی افزود:

نوسان نرخ دلار باعث شده ما نتوانیم به تولید مستمر بپردازیم. کاهش حجم تولید قطعه، تاثیر قابل توجهی بر تولید خودرو می‌گذارد و به اعتقاد ما حدود 40 تا 50 درصد حجم تولید کاهش پیدا کرده است. ما کالاها را با دلار 4200 تومانی ثبت سفارش کردیم، اما در آیین‌نامه جدید باید دلار 9 هزار تومانی را معیار قرار داده و مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنیم. قطعه‌سازان برای ترخیص کالاهای خود به گمرک مراجعه می‌کنند، اما به آن‌ها گفته می‌شود بروید سازمان حمایت. این سازمان نیز آیین‌نامه را بهانه کرده و قطعه‌سازان ما را به سازمان‌های دیگر می‌فرستند و هر روز سرگردان‌تر از دیروز هستیم.

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان در ادامه عنوان کرد تاکنون هیچ یک از قطعه‌سازان نتوانسته ارز دریافت کند. از سوی دیگر امروز خودروسازان و قطعه‌سازان نمی‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند، چرا که آنها سودهای 25 درصدی را مطرح می‌کنند. اگر باید قطعات را با دلار 9 یا 10 هزار تومانی تولید کنیم، قیمت خودرو به شدت افزایش پیدا می‌کند و برای مثال، قیمت پراید به 43 میلیون و قیمت پژو 405 به 70 میلیون تومان می‌رسد که اصلا منطقی نیست. همچنین واردات کالا برای قطعه‌سازان از چین حدود دو ماه و از ژاپن و سنگاپور حدود پنج ماه زمان می‌برد.

قیمت خودرو باید آزاد شود

سامعی در ادامه بر لزوم آزادسازی قیمت خودرو تاکید کرد. وی بیان کرد قیمت خودرو باید آزاد شود تا با فروش خودرو در حاشیه بازار، رشد قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند. همچنین شهیری، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت اکنون خودروسازان زیر بار ارز 4200 تومانی هم نرفته‌اند، چه برسد به ارز 9 یا 10 هزار تومانی! شهیری اعلام کرد واحد تولیدی من 3500 کارمند دارد و حدود 25 هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما مجبوریم تعدیل نیرو داشته باشیم.

خودروسازی

مرتضوی، رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز اظهار کرد انحصار در صنعت خودروسازی ایران باید رفع شود و نباید تعدادی قطعه‌ساز عضو هیات مدیره خودروسازان شده و قطعات خود را به صورت انحصاری در شرکت‌های خودروساز به فروش برسانند. این نوعی انحصار است که باید با آن به طور جدی برخورد شود.

تعدیل نیرو در صنعت خودروسازی و قطعه سازی

در ادامه، بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان از وضعیت بحرانی صنعت قطعه‌سازی ابراز نگرانی کرد و گفت در حال حاضر 14 هزار نفر نیرو در این صنعت تعدیل شده و به اعتقاد ما 450 هزار نفر دیگر هم بی کار می‌شوند. به خودروسازان هم گفته شده که از اول شهریور امکان تولید قطعه را نداریم و کاهش 80 درصدی تولید را در صنعت خودروسازی ایران در پیش داریم. مسئولیت بی کاری این افراد با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد خواهد بود. امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولیدکنندگان، دست ما را بسته‌اند.

دبیر انجمن قطعه‌سازی گفت دولت باید برای رفع مشکلات موجود قطعه‌سازان، ارز مورد نیاز صنعت خودروسازی ایران و قطعه‌سازان را که حدود 3 میلیارد دلار است تامین کند و قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش خودرو در حاشیه بازار برطرف شود. به گفته بیگلو، خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به همراه آنالیزهای قیمتی به وزارت صنعت ارائه کرده‌اند و قرار شده این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.