خودروهای ناقص

تعداد خودروهای ناقص در کارخانه‌های کشور به 70 هزار دستگاه رسیده است

تعداد خودروهای ناقص در کارخانه‌های خودروسازی کشور به 70 هزار دستگاه رسید. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت به دلیل کسری قطعات، حدود 70 هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه‌ها خوابیده است.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مورد وضعیت نامناسب صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی گفت متاسفانه خودروسازان ما توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را ندارند و این مساله باعث بروز مشکل در تامین نقدینگی قطعه‌سازان و تولید قطعات شده است. به گفته محبی نژاد، در هفته‌های اخیر تنوع و تعداد قطعاتی که قطعه‌سازان نمی‌توانند تولید کنند بیشتر شده است. یک خودرو شامل بیش از 3 هزار نوع قطعه می‌شود که در صورت کمبود حتی یکی از این قطعات، ساخت خودرو در کارخانه‌های تولید کننده متوقف می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در ادامه اظهار کرد متاسفانه تعداد خودروهای ناقص که به دلیل کسری قطعات در کف کارخانه‌های خودروسازی متوقف شده‌اند به حدود 70 هزار دستگاه رسیده است. در هفته‌های اخیر وضعیت قطعه‌سازان بدتر از همیشه شده و ناتوانی شرکت‌های خودروسازی ما از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان باعث تشدید مشکلات شده است.

راهکارهای حل بحران خودروهای ناقص

وی در خصوص راهکارهای خروج از این بحران گفت:

در این شرایط و در کوتاه‌مدت باید سه اقدام مهم انجام شود تا صنعت خودرو و قطعه‌سازی ما از این بحران بیرون بیاید. اولین اقدام، پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از 10 هزار میلیارد تومان به هر یک از شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است. با تغییرات نرخ ارز، میزان سرمایه در گردش شرکت‌های قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است. دومین اقدام باید عرضه کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه دولتی مانند فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی باشد که متاسفانه قیمت این مواد در بازار به شدت افزایش پیدا کرده است. سومین اقدام کوتاه‌مدت برای خروج از این وضعیت نیز آزادسازی قیمت خودرو و واقعی شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان است.

محبی نژاد همچنین بیان کرد هم‌اکنون خودروسازان هنوز قطعات خریداری شده از قطعه‌سازان را با نرخ ارز 3200 تومانی سابق قیمت‌گذاری می‌کنند، در حالی که قطعه‌سازان ارز مورد نیاز آنها را به نرخ آزاد تامین می‌کنند. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بخشی از خودروهای ناقص که کسری قطعات آن‌ها تامین شده در تعطیلات تابستانی یک هفته‌ای خودروسازان و قطعه‌سازان تکمیل شده و شاهد کاهش تعداد 70 هزار دستگاه خودرو خوابیده در کف کارخانه‌های خودروسازی باشیم.