تراشه کایرین 980

تراشه کایرین 980 هواوی به عنوان اولین چیپ 7 نانومتری دنیا معرفی شد

هواوی تراشه کایرین 980 (HiSilicon Kirin 980) را در نمایشگاه IFA 2018 معرفی کرد. کایرین ۹۸۰ نخستین چیپ 7 نانومتری دنیا با 37 درصد سرعت بیشتر و مصرف برق فوق‌العاده پایین‌تر در مقایسه با نسل قبلی است.

انتظارها به پایان رسید و هواوی سرانجام نسل جدید تراشه‌های خود را معرفی کرد. مهم‌ترین نقطه فروش این تراشه که قدرت‌بخش میت 20 و میت 20 پرو خواهد بود، بهره‌گیری از فناوری ساخت 7 نانومتری شرکت TSMC و مصرف انرژی بسیار بهینه‌تر در مقایسه با تراشه‌های 10 نانومتری همچون اسنپدراگون 845 است.

تراشه کایرین 980

تراشه کایرین 980 از طراحی پردازنده هشت هسته‌ای استفاده می‌کند و در آن می‌توان دو هسته پرداشگر پرسرعت Cortex-A76 را در کنار دو هسته پردازشگر کم‌مصرف Cortex-A76 پیدا کرد. ما حدس می‌زنیم که کلاک هسته‌های کم‌مصرف Cortex-A76 در مقایسه با دیگر هسته‌های پردازشگر Cortex-A76 پایین‌تر باشد. به علاوه، احتمالا سازندگان از معماری DynamIQ شرکت ARM استفاده کرده‌اند چرا که آنها یک خوشه واحد را تشکیل می‌دهند. خوشه دیگر نیز از چهار هسته Cortex-A55 تشکیل شده است. علاوه بر این، هواوی به منظور دستیابی به کارایی بهتر، فناوری “Flex-Scheduling” را هم توسعه داده است تا هسته‌های درست به وظایف درست اختصاص داده شوند. فرکانس پردازنده این تراشه مشخص نشده است، ولی هواوی می‌گوید بیشتر از نسل قبلی خواهد بود.

تراشه کایرین 980

پشتیبانی تراشه کایرین 980 از فناوری افزایش کلاک هسته

در مورد پردازشگر گرافیکی، از Mali-G76 که می سال جاری میلادی با قدرتی بسیار بالاتر و مصرفی بهینه‌تر از Mali-G72 (پردازشگر گرافیکی به‌کاررفته در کایرین 970) معرفی شده بود، بر روی این سیستم روی چیپ استفاده شده است. به گفته سازندگان، این پردازشگر گرافیکی در مقایسه با نسل قبلی، 46 درصد سریع‌تر و 178 درصد کم‌مصرف‌تر است. به علاوه، استفاده از فناوری افزایش کلاک هسته نیز امکان‌پذیر است تا GPU به صورت خودکار، بازی‌های در حال اجرا را شناسایی کرده و قدرت مطلب را برای اجرای آنها فراهم کند.

تمام مواردی که بالاتر به آنها اشاره شد، متضمن 37 درصد قدرت بیشتر نسل جدید در مقایسه با کایرین 970 در هواوی پی 20 پرو است.

تراشه کایرین 980

هرچند، شاید برخی از شما نسبت به تفاوت عملکرد آن در مقایسه با اسنپدراگون 845 کنجکاو باشید. در پاسخ، هواوی بدون اشاره به نام تراشه‌ای خاص، می‌گوید کایرین 980 چیپ‌های 10 نانومتری را با 20 درصد سرعت بالاتر و 40 درصد مصرف بهینه‌تر مغلوب خود می‌کند.

البته، استفاده از فناوری 7 نانومتری تنها ویژگی فوق‌العاده این تراشه نیست چرا که کایرین 980، نخستین چیپست با پشتیبانی از حافظه‌های LPDDR4X 2133MHz بوده و یک چیپ NPU دوگانه اختصاصی را هم در خود دارد. هواوی از این چیپ با عنوان “Dual-Brain Power” یاد کرده و می‌گوید این چیپ می‌تواند به شناسایی حداکثر 4500 عکس در دقیقه کمک کند. به بیان دیگر، قدرت این چیپ در مقایسه با چیپ NPU تکی نسل قبلی در کایرین 970، حدود 120 درصد سریع‌تر است.

تراشه کایرین 980

از دیگر ویژگی‌های مهم در مورد تراشه کایرین می‌توان به وجود 6.9 میلیارد ترانزیستور در یک die با اندازه 1 سانتی‌متر مربع (1.6 برابر بیشتر از نسل قبلی)، مودم 1.4 گیگابیت بر ثانیه‌ای Cat 21 LTE و وای فای بسیار سریع با حداکثر سرعت دانلود/آپلود 1732 مگابیت بر ثانیه اشاره کرد.

تراشه کایرین 980

سال گذشته، هواوی پی 20 پرو با دوربینی که به لطف پردازنده سیگنال تصویر کارآمد، بسیار قدرتمند بود، ما را غافلگیر کرد. نسل جدید حالا از قبل نیز بهینه‌تر شده و نشانگر نسل چهارم ISP اختصاصی هواوی است. این پردازنده، در مجموع، با 46 درصد افزایش در بازده داده دوربین و پشتیبانی بهتر از چند دوربین توسعه یافته است. فناوری جدید بازتولید رنگ HDR، کاهش نویز Multi-pass که بدون دست‌کاری جزئیات تصویر، آرتیفکت‌ها را حذف می‌کند و همچنین ردیابی حرکت بهتر، از دیگر قابلیت‌های جدید و مهم تراشه کایرین 980 هستند.

اگرچه سازندگان اطلاعات نسبتا کاملی را در مورد سیستم روی چیپ جدید خود منتشر کرده‌اند، ولی ما باید منتظر آزمایش این تراشه و اجرای بنچمارک‌های مختلف روی آن باشیم تا ببینیم که تراشه کایرین 980 در دنیای واقعی چگونه عمل می‌کند؛ چیزی که زودتر از معرفی گوشی های سری Mate 20 در مهرماه محقق نخواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*