تکنولوژی واقعیت مجازی در تانک ها

استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در تانک‌ ها برای افزایش دید

یک شرکت اوکراینی با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در تانک‌ ها ، مشکل محدودیت دید آن‌ها را حل کرده و باعث افزایش آگاهی خدمه تانک از شرایط میدان نبرد اطرافشان بدون قرار گرفتن در معرض آتش دشمن شده است.

تانک‌ها سلاح‌هایی بزرگ و مرگبار هستند و خدمه آن‌ها توسط زره‌ای زخیم از جنس فلز، مواد کامپوزیتی و حتی اورانیوم محافظت می‌شوند. با این حال این زره مستحکم دید به بیرون از تانک را محدود کرده و خدمه برای بررسی اطراف خود به دریچه‌های کوچک و پریسکوپ وابسته‌اند. دید به کناره‌ها و پشت تانک محدودتر از جلو آن است و این مساله برا خدمه نگران کننده‌تر است، چرا که زره تانک در این بخش‌ها کمتر و در نتیجه آسیب‌پذیری از این نقاط بیشتر است.

تکنولوژی واقعیت مجازی در تانک‌ ها

اما تکنولوژی که از جنگنده‌ها اقتباس شده است می‌تواند این مساله را تغییر دهد. یکی از خصوصیات جنگنده f-35 سامانه روزنه توضیع شده یا به اختصار DAS است. DAS شبکه‌ای از سنسورهای فروسرخ با رزولوشن بالا بر روی بدنه جنگنده است که دیدی سرتاسری برای خلبان فراهم می‌کند و خلبان حتی توانایی دیدن پشت سر و زیر جنگنده را نیز خواهد داشت.

تکنولوژی واقعیت مجازی در تانک‌ ها

اکنون یک شرکت اوکراینی در حال آزمایش سیستم مشابهی بر اساس تکنولوژی واقعیت مجازی در تانک‌ ها است. به گفته این شرکت که LimpidArmor نام دارد، بسته ارتقاء پلتفرم زمینی مذکور به واسطه 4 مجموعه 4 تایی از دوربین‌هایی که تصاویرشان با یکدیگر ادغام می‌شود دید 360 درجه را برای خدمه فراهم می‌کند و تصاویر را از طریق عینک‌های واقعیت مجازی برای آن‌ها به نمایش در می‌آورد. پلتفرم آزمایشی این شرکت یک تانک T-84 است که 16 دوربین نصب شده بر روی آن با قابلت تصویر برداری تثبیت شده، تمامی جهات اطراف تانک را در شب و روز تحت پوشش قرار می‌دهند.

تکنولوژی واقعیت مجازی در تانک‌ ها

نکته قابل توجه استفاده از تکنولوژی بخش غیرنظامی است که باعث کاهش قیمت تمام شده این بسته می‌شود. شناخته شده‌ترین تکنولوژی غیرنظامی به کار رفته در این بسته هدست واقعیت ترکیبی هولولنز مایرکروسافت است. هدست هولولنز مانند دوربین دید در شب به کلاه خدمه متصل می‌شود و تصاویر دوربین‌های بیرونی را برای او به نمایش می‌گذارد. علاوه بر تصاویر بیرون، هولولنز می‌تواند اطلاعات دیگر مانند وضعیت تمامی سیستم‌های تانک، وضعیت ماموریت، اهداف و محل نیروهای دوست و دشمن را نمایش دهد.

تکنولوژی واقعیت مجازی در تانک‌ ها

در آینده نزدیک شاهد گسترش تکنولوژی واقعیت مجازی در تانک‌ ها و دیگر خودروهای رزمی خواهیم بود چرا که این تکنولوژی ساده، ارزان و برای خدمه بسیار کاربردی است. همچنین می‌توان به راحتی و به سرعت این بسته را بر روی هزاران خودرو رزمی موجود نصب کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. به نظامم راه پیدا کرد