مرورگر کروم

گوگل کروم ١٠ ساله شد!

مرورگر کروم شرکت گوگل، که امروز در همه سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌ها جزو محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین مرورگرهای وب به شمار می‌رود، اکنون 10 سال سن دارد. گوگل کروم طی 10 سال اخیر و از زمان انتشار نخستین ورژن آن، به میزان فوق‌العاده‌ای بهبود یافته و قابلیت‌هایش زیر و رو شده است.

گوگل ده سال پیش و در روز دوم سپتامبر 2008 (یازدهم شهریور 1387)، مرورگر کروم را منتشر کرد. این شرکت برای تبلیغ مرورگر وب خود، یک تصویر جالب متشکل از مکالمه بین دو نفر را طراحی و عرضه کرد که نشان می‌داد چه دغدغه‌ای، گوگل را به توسعه مرورگر کروم سوق داده است.

اولین تبلیغ مرورگر کروم

دلیل نیاز به توسعه مرورگر کروم

در این تبلیغ، فرد مدعی شده بود بیشتر آدرس‌های اینترنتی که امروز (در سال 2008) کاربران به آن‌ها وارد می‌شوند لزوما صفحه‌های وب متشکل از محتوا نبوده و در واقع اپلیکیشن‌هایی کاربردی (وب اپلیکیشن) به شمار می‌روند. کاربر دیگر عقیده داشت دنیای وب متحول شده و قابلیت‌هایی که اکنون درونش وجود دارند، در نخستین مرورگرها در نظر گرفته نشده‌اند. پس یک شرکت باید دست به کار شده و با توجه به نیاز روز، اقدام به توسعه یک مرورگر جدید کند. حاصل این ایده، مرورگر کروم گوگل بود.

گوگل کروم در ابتدا یک اپلیکیشن بتا مخصوص ویندوز بود، اما بعد از انتشار نسخه پایدار آن برای ویندوز، طی یک سال به لینوکس و مک او اس نیز راه پیدا کرد. مرورگر کروم زمانی ظهور کرد که کاربران شدیدا از اینترنت اکسپلورر ناامید شده و قابلیت‌های موزیلا فایرفاکس را متناسب با قابلیت‌های روز وب سایت‌های نوین نمی‌دانستند.

مرورگر کروم

گوگل برای توسعه مرورگر کروم از موتور رندرینگ وب‌کیت شرکت اپل و موزیلا استفاده کرد و در نهایت، کد منبع این مرورگر را در قالب پروژه کرومیوم در اختیار همه قرار داد. مرورگر گوگل کروم بر روی استانداردهای روز وب و مخصوصا اچ تی ام ال 5 تمرکز زیادی داشت و در همان ابتدای عرضه توانست دو تست Acid1 و Acid2 را با موفقیت پشت سر بگذارد. ظهور این مرورگر وب گوگل سبب شد اینترنت اکسپلورر روانه قبرستان شود و توسعه فایرفاکس سرعت بگیرد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های مرورگر کروم استفاده از مکانیزم Sandboxing بود، به همین دلیل اگر یک تب کرش‌ می‌کرد، این موضوع سایر تب‌ها را تحت تاثیر قرار نداده و منجر به بسته شدن برنامه نمی‌شد. گوگل بعد از عرضه مرورگر وب خود، موتور جاوااسکریپت V8 خود را به صورت مرتب بهبود بخشید و سعی کرد علاوه بر بهتر کردن تجربه کاربران از مرور وب، به پیشرفت کلی دنیای وب نیز کمک کند.

مرورگر کروم

با گذشت 10 سال از زمان عرضه نخستین ورژن گوگل کروم، اکنون این مرورگر در دنیای وب پرچمداری کرده و کاربران دسکتاپ و موبایل، آن را به چشم بهترین ابزار ممکن برای گشت و گذار در وب می‌بینند. در دسکتاپ، نزدیک به 60 درصد سهم مرورگرهای وب در اختیار کروم قرار دارد.

اما گوگل کروم سال‌ها است دیگر یک مرورگر ساده تلقی نشده و برای خود یک پلتفرم محسوب می‌شود، به طوری که می‌توان آن را بر روی ویندوز، مک او اس، لینوکس، اندروید و آی او اس سوار کرد.

گوگل کروم، از مرورگر وب تا پلتفرمی مستقل

کروم اکنون بستر کروم او اس محسوب می‌شود، سیستم عامل سبک و کم حجمی که گوگل مخصوصا لپ تاپ‌ها توسعه داد و رفته رفته در تبلت‌ها نیز به کار برد. اگرچه این سیستم عامل هنوز برای تبلت‌ها چندان مناسب و آماده نیست، اما گوگل با فراهم کردن امکان نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی بر روی تبلت‌های قدرت گرفته از کروم او اس سبب شد کارایی‌شان به میزان زیادی افزایش پیدا کند. حتی قرار است نرم افزارهای اختصاصی توسعه یافته برای توزیع‌های لینوکس نیز به کروم او اس راه پیدا کنند.

مرورگر کروم

کروم به توسعه وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (Progressive Web Apps) که نسل جدید و متحول‌کننده نرم افزارهای تحت وب هستند، سرعت داده است. طی این 10 سال، ظاهر مرورگر کروم تغییر اساسی نداشته است، اما گوگل تصمیم دارد طی یک ماه پیش رو، ظاهر این مرورگر را به کمک زبان طراحی متریال دیزاین، برای همه پلتفرم‌ها زیر و رو کند.

با در نظر گرفتن آینده کروم، آن را پلتفرمی مستقل می‌بینیم که در دستگاه‌های موبایل بیشتری به کار رفته و نقش زیادی در توسعه استانداردها و تکنولوژی‌های وب دارد، به جای این که صرفا یک مرورگر وب ساده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. انگار از اول تولدم باهاشم
    ایول به کروم

  2. مرورگر سامسونگ خیلی از این بهتره

  3. مال من یه سری مشکلات داره حذفش کردم نصب کردم بازم درست نمیشه

  4. واقعا مرورگر خیلی خوبه