بازار موبایل

وزیر ارتباطات در مورد عدم عرضه گوشی به بازار موبایل افشاگری کرد

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مورد علت عدم عرضه گوشی و دلیل به ثبات نرسیدن بازار موبایل افشاگری کرد و از برخی کارشکنی‌ها در این رابطه خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود، درباره عدم عرضه گوشی به بازار موبایل و سر و سامان پیدا نکردن این بازار افشاگری کرد. وی در این توییت نوشت:

در بازار چارسو جوانی با صدای بلند به من می‌گفت: در برخی ادارات به ما می‌گویند از ما مجوز برای مواد مخدر بخواه اما برای گوشی تلفن همراه نه، کاری می‌کنیم که این بچه (اشاره به آذری جهرمی) نتیجه شفاف سازی را بفهمد.

با خود فکر کردم چرا مدت‌هاست گوشی‌های منتظر عرضه به بازار تعیین تکلیف نمی‌شوند؟

وزیر ارتباطات در اوایل مردادماه از تلاش دولت برای عرضه صدها هزار گوشی توقیف شده به بازار خبر داده بود که تاکنون این اتفاق رخ نداده است. وی در مورد دلیل آشفتگی بازار موبایل نیز گفت هنوز نه آن گوشی‌هایی که قرار بود به بازار عرضه شود، عرضه شده و نه هنوز درباره ارز تثبیتی رخ داده است. به این ترتیب بازار گوشی های موبایل هم به ثبات نرسیده است.

بررسی میدانی وزیر ارتباطات در بازار موبایل

در ماه‌های اخیر قیمت گوشی های تلفن همراه در بازار به دلیل افزایش نرخ ارز و مشکلات واردات با افزایش شدیدی مواجه شد. آذری جهرمی، چندی پیش با حضور در بازار موبایل به بررسی دلایل افزایش قیمت موبایل پرداخته بود. پس از این بازدید میدانی، وی اظهار کرد دو دلیل برای بالا رفتن قیمت‌ها وجود دارد؛ یک بخش به دلیل افزایش نرخ ارز و بخش دیگر به کمبود گوشی در بازار است. وزیر ارتباطات در ادامه افزود:

در بازار موبایل، سه دسته مشکلات را به دست آوردیم. یک دلیل این است که واردکنندگانی که جنس را وارد می‌کردند با توجه به مشکلی که برایشان پیش آمده، فرایند واردات را درست انجام نمی‌دهند که قرار است وزارت صنعت و معدن و تجارت این فرایند را با دید بازتری اصلاح کند. بحث دوم این است که گوشی الان در گمرک موجود است، اما کسانی که گوشی را آورده‌اند، طبق مقررات چون ارز غیر تخصیصی است، گمرک آنها را ترخیص نمی‌کند و قرار است بانک مرکزی این مشکل را حل کند. علت سوم توقیف 120 هزار گوشی وارداتی با ارز 4200 تومانی است که برای تعیین تکلیف آنها با دادستان تهران مکاتبه کرده‌ام.

وزیر پیش‌بینی کرده که اگر این صدها هزار گوشی آزاد و به بازار عرضه شود، علت کمبود گوشی که باعث گرانی شده حل خواهد شد، اما واقعیت این است که قیمت گوشی به حالت قبل برنمی‌گردد، چرا که ارز گران شده است.

لازم به ذکر است که آذری جهرمی، اولین نفری بود که ماجرای اخلالگران ارزی را افشا کرد و از شرکت‌های واردکننده‌ای نام برد که دلار 4200 تومانی دریافت کردند، اما کالاهای وارد شده را با نرخ دلار آزاد در بازار فروختند. حالا بنا بر ادعای وی در توییت جدیدش، کارشکنی‌ها و انتقام‌جویی‌ها باعث شده تاکنون تکلیف گوشی‌های منتظر عرضه به بازار موبایل مشخص نشود.