سیستم عامل جایگزین برای اندروید

آیا هواوی در پی توسعه یک سیستم عامل جایگزین برای اندروید است؟

خبر تلاش هواوی به منظور یافتن یک سیستم عامل جایگزین برای اندروید و توسعه یک پلتفرم اختصاصی منحصربه‌فرد برای خود، نقل و نبات محافل شده است! یک مدیر شرکت به تازگی نسبت به خبر توسعه سیستم عامل موبایل هواوی واکنش نشان داد.

سال‌ها است هواوی در رتبه سوم پرفروش‌ترین گوشی‌سازان دنیا قرار داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال 2019، رتبه دوم را از چنگ اپل بیرون بیاورد. این شرکت بعد از سامسونگ، دومین گوشی‌ساز اندرویدی بزرگ محسوب می‌شود، به همین دلیل تعجبی نیست در پی توسعه پلتفرم موبایل اختصاصی خود باشد. خبر در راه بودن یک سیستم عامل جایگزین برای اندروید به منظور ساخت گوشی های هواوی، چند سالی است شنیده می‌‌شود.

سیستم عامل جایگزین برای اندروید

خبری از سیستم عامل جایگزین برای اندروید نیست!

روز گذشته و همزمان با انتشار رابط کاربری EMUI 9.0 هواوی، که بر پایه اندروید 9 پای توسعه یافته است، مدیر بخش مهندسی نرم افزار شرکت آب پاکی را بر روی دست همه ریخت و اعلام کرد شرکت برنامه‌ای برای معرفی یک سیستم عامل جایگزین برای اندروید ندارد. به این ترتیب قرار نیست حداقل طی چند سال آینده، سیستم عامل موبایل اختصاصی هواوی توسعه یافته و منتشر شود.

این مدیر با توجه به سفارشی‌ سازی‌های فراوان رابط EMUI و توسعه بسیار فعال آن اعلام کرد توسعه یک پلتفرم کاملا جدید کار چندان دشواری نیست، اما به عقیده هواوی، مشکل اساسی، نبود یک اکوسیستم اپلیکیشن است. برای اندروید، طی یک دهه گذشته از زمان معرفی آن، اپلیکیشن‌های بسیار زیادی معرفی شده و امروز اکوسیستمی مملو از نرم افزارهای اندرویدی وجود دارد. با توجه به همین موضوع، هواوی می‌داند اگر در پی توسعه سیستم عامل جایگزین برای اندروید باشد، سرنوشت ویندوز 10 مایکروسافت و مخصوصا تایزن سامسونگ در انتظارش خواهد بود.

سیستم عامل جایگزین برای اندروید

واقعیت این است که برای شرکت‌های بزرگی همچون سامسونگ و هواوی، توسعه یک پلتفرم موبایل اختصاصی کاری چندان دشواری نیست، اما سوال اینجاست آیا توسعه‌دهندگان از این پلتفرم‌ها استقبال کرده و برایشان اپلیکیشن طراحی می‌کنند؟ امروز قدرت اندروید و آی او اس به حدی رسیده که هر رقیب تازه واردی، حتی اگر به دست مایکروسافت، هواوی یا سامسونگ توسعه یافته باشد، خیلی زود به زمین کوبیده می‌شود.

سیستم عامل جایگزین برای اندروید

از طرفی دیگر، در صورت ارائه سیستم عامل جایگزین برای اندروید توسط هواوی، این شرکت باید در پی راضی کردن شرکت‌های همکار خود برای تولید محصولاتی منطبق با پلتفرم جدید باشد. از طرفی دیگر، راضی کردن اپراتورهای موبایل کار بسیار دشواری خواهد بود.

داشتن یک پلتفرم موبایل اختصاصی ایده بسیار خوبی به نظر می‌رسد، چرا که سبب بی‌نیاز شدن شرکت‌های گوشی‌ساز از گوگل شده و آن‌ها را حداقل از نظر نرم افزاری به استقلال می‌رساند، اما اگر توسعه سیستم عامل جایگزین برای اندروید به همین سادگی بود، مطمئنا غولی همچون سامسونگ تا امروز وابسته به گوگل و اندروید باقی نمی‌ماند.

سیستم عامل جایگزین برای اندروید

از طرفی دیگر، اندروید یک پلتفرم متن باز است، به همین دلیل اجباری برای استفاده از سیستم عامل‌های ارائه شده توسط گوگل نیست. اگر نگاهی به گوشی های اندرویدی تولید شده توسط شرکت‌های مختلف بیندازید، هر کدام ظاهر (نرم افزاری) متفاوتی داشته و اغلب ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند، چرا که امکان سفارشی‌سازی کردن اندروید برای گوشی‌سازان فراهم است.