علاقه انسان به خوردن گوشت

منشا علاقه انسان به خوردن گوشت چیست؟

علاقه انسان به خوردن گوشت ناشی از چه عامل یا عواملی است؟ به اطراف خود نگاهی بیندازید و یا دوستان و اعضا خانواده را در ذهنتان تصور کنید؟ کسی را به خاطر می‌آورید که از خوردن گوشت لذت نبرد و علاقه‌ای به آن نداشته باشد؟

شکی نیست که اگر نگوییم همه انسانها، دست کم می‌توانیم مدعی باشیم که اکثریت آنها از خوردن گوشت لذت می‌برند و گوشت جز مواد غذایی است که طرفداران بسیاری دارند و اکثریت انسان‌ها از خوردن آن لذت می‌برند تا جایی که می‌توان مدعی بود برای بسیاری از آنها گوشت جزو لذت‌بخش‌ترین خوردنی‌های جهان و یا برای بسیاری در راس همه آنها قرار دارد. اما علاقه انسان به خوردن گوشت از کجا نشات می‌گیرد؟

شاید در نگاه اول علت اصلی علاقه انسان به خوردن گوشت در خوشمزه بودن این ماده غذایی خلاصه شود. بسیاری از ما گوشت می‌خوریم زیرا گوشت و غذاهایی که با این ماده غذایی تهیه می‌شوند اکثرا خوشمزه هستند.

برخی دیگر نیز علاقه انسان به خوردن گوشت را ناشی از وجود انواع مواد مغذی موجود در آن می‌دانند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به پروتئین اشاره کرد. در واقع ترکیباتی در گوشت وجود دارد که برای بقا انسان و حفظ سلامتی او نقش راهبردی دارد و بر این اساس بسیاری از انسان‌ها جذب این ماه غذای می‌شوند.

علاقه انسان به خوردن گوشت از منظر روانشناسی

اما روان‌شناسان پاسخ دیگری به این سوال می‌دهند. آنها در تحقیقات اخیر خود بر روی علل روانشناختی علاقه انسان به خوردن گوشت متمرکز شده‌اند. آنها در جریان تحقیقات خود به یک فاکتور تاثیر‌گذار رسیدند که با وجود نقش مهمی که در علاقه انسان به خوردن گوشت ایفا می‌کند، اما این تاثیر در ناخودآگاه فرد بوده و چندان متوجه آن نمی‌شود.

این تاثیر به نقش سمبلیک گوشت اشاره دارد. در واقع گوشت سمبلی از موقعیت اجتماعی و اقتصادی یک فرد را نشان می‌دهد. بر این اساس خرید و مصرف گوشت رابطه مستقیمی با تصور فرد از موقعیت اجتماعی اقتصادی دارد.

در جوامع کشاورزی شاهد هستیم که گوشت همواره یک ماده غذایی ارزشمند و گران قیمت تلقی می شده است. این ماده غذایی کمیاب و نادر بوده و بر این اساس این طبقه متمول و پولدار چنین جوامعی بودند که قادر به خرید و مصرف گوشت بودند. پادشاهان و اطرافیان آنان و نیز اشراف زادگان مبادرت به خرید و مصرف گوشت می‌کردند، اما برای دهقانان گوشت یک غذای نادر بوده که در طول سال تنها چند بار توانایی خوردن آن را داشتند.

در نتیجه در طول تاریخ این موقیعت اقتصادی اجتماعی فرد بوده که تعیین‌کننده میزان دسترسی او به گوشت بوده است و هر چه از موقعیت ممتازتری برخوردار بوده، به یقین امکان بیشتری برای خرید و خوردن گوشت داشته است.

این فاکتور روانی می‌واند پاسخی برای این سوال باشد که چرا انسان‌هایی که درآمد پایینی دارند، دست به انتخاب‌های گران می‌زنند. آنان از این طریق می‌خواهند تصور بهتری از موقعیت اجتماعی و اقتصادی خود ایجاد کنند. در واقع تحقیقات روانشناسان دانشگاه فناوری در سیدنی نشان داد انسان‌ها با وجود درآمد کم دست به انتخاب‌های گران می‌زنند، زیرا از این طریق می‌خواهند خود را در موقعیت اقتصادی اجتماعی بالاتری نشان دهند. تصمیم انسان‌ها قبل از اینکه متاثر از تحلیل منطقی آنان باشد، متاثر از احساس نیازشان در بالا نشان دادن موقعیت اجتماعی و اقتصادی است. همین عامل باعث می‌شود تا انسان‌هایی که درآمد آنها در حد خرید مواد غذایی ارزان گیاهی است، مبادرت به خرید مواد غذایی گران‌قیمت مانند گوشت کنند.

روانشناسان همچنین عنوان می‌کنند که رابطه ای سمبلیک بین خوردن گوشت از یک سو و قدرت، توانمندی و مردانگی از سوی دیگر وجود دارد. گوشت در طول تاریخ همواره انتخاب انسان‌های قدرتمند بوده است و بتدریج در ناخودآگاه انسان‌ها یادآور قدرت شده است. به یقین چنین دیدگاهی که در ناخودآگاه انسان‌ها وجود دارد، در بلند مدت به ضرر محیط زیست خواهد بود، زیرا تلاش‌های بسیاری که در جهت فرهنگ‌سازی برای گیاه‌خواری صورت می‌گیرد را کمرنگ خواهد کرد.

البته این تصویر ذهنی را می‌توان به تدریج تغییر داد. به طور مثال می‌توان به گرایش انسان‌های مشهور به گیاه‌خواری اشاره کرد که به تدریج به کم‌رنگ شدن رابطه ناخودآگاه مصرف گوشت و قدرت در ذهن مخاطب می‌انجامد.

آیا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به خورن گوشت علاقه‌مند هستند؟ در این صورت از خودتان بپرسید که علت علاقه شما به مصرف این ماده غذایی چیست و آیا انتخاب شما در خرید گوشت با سطح درآمدتان هم‌خوانی دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. گوشت دیگه گیر کی میاد اخه

  2. من تو تمام عمرم حسرت خوردن یه وعده استیک رو دارم هنوزم پولشو نداشتم بخورم.
    نمیدونم اخه بد شانسی تا چه اندازه میتونه به سراغ ادم بیاد
    تو بهترین زمان ممکن تا بحال، در بدترین جای ممکن بدنیا امدیم…
    کار درست و حسابی هم نیست باشه هم بیگاریه نه کار حقوقش هم که تو خارج به گدا بدی تف میکنه تو صورتت

    زندگی ۱۰۰٪ به شانس ، بخت و اقبال، جبر، سرنوشت بستگی داره. بقیش کشکه‌ الان ۸۰ میلیون تو این کشور دارن جون میکنن هیچ…نشدن

  3. اقا مپ تان ۱۲ کلش رو نمیزارین؟

  4. یعنی روانشناسان دیگه کار دیگه ای ندارند که چسبیدن به این کارا

  5. اینو باید زودتر مینوشتید الان دیگه گوشت خیلی گرون شده و دیگه نمی تونیم بخریم بخوریم و الان بهتره که فواید غذاهای گیاهی را بنویسید